AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
14.866

Köp av M5 e39 eller M3 e46?

Sida 2 av 4
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Du ringer runt och kollar upp det innan du gör ev affär, med reg numret på objektet. Du kan ha offerter liggandes på hur många bolag som helst, ofta har dom kvar dom i en vecka eller två, bara att fråga när du ringer. Sen om det blir affär så ringer du bara det bolag du väljer och tecknar direkt när du köpt bilen.
Så ska jag göra till nästa affär!
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Lycka till!
Går för övrigt även att göra när förfallodagen på ens befintliga försäkring närmar sig. Finns mycket pengar att spara på några telefonsamtal...
ma
51
masken71
328i cab -95
M3 -02
525iatM -04
Tjena

Vill bara tala om att när man fyllt 40 så ligger försäkringen på en m3 -02 strax under 6000/ helår ;) finns ändå något positivt med att bli gammal
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
masken71 - mindre ung heter det - gammal blir man när man är +70 (eller köper en VW)

:)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Haha då är jag halvvägs mot bra försäkringspremie! ;)

Kanske bör ta mitt förnuft till fånga och vänta lite med en M-modell, men det är ju så svårt att motstå dessa fantastiska bilar... :) Jag hoppas oavsett att goda förberedelser + is i magen leder till ett lyckat bilköp någon gång framöver!
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Äh, gasa till det rasar. Rasar gör alla bilar:)
Vad har "gasa tills det rasar" med tråden att göra?.. :D

Och njä, jag är en av de som kör försiktigt med mina grejer ;)
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
jag tänkte att skit i vad det KAN kosta.. kan lätt leda till inget bilköp:) gasa till det måste fixas något på bilen och man bestämmer ju indirekt med gaspedalen hur mycket man har råd att renovera för.. ;o
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
MT-ADAM: Försäkringen är väldigt indv per person kan berätta det av egen erfaranhet
Hade en S-såld M5 2000års fick betala 11500 med allt extra hos bmw original försäkring då med 10%rabatt eftersom jag är medlem på BMW club och 30 år bor i Sthlm.

M5an var alldeles underbar bil komfort och prestanda i top, självklart så drar den mer soppa det är riktigt svårt att låta bli att inta gasa med dessa bilar så snål körning och hamna under 1,4 kan du glömma med M5an..jag saknar faktiskt den bilen rätt så ofta MEN så fort jag sätter mig i M3an glömmer jag bort M5an

M3an är 01a import och har den försäkran hos bmw original med club rabatt betalar jag 11280 så för mig vart det ingen större skillnad pris mässigt..
Men M3 är en M3 det är kör maskin ren glädje var enda gång jag startar bilen ljudet väg egenskaper är helt underbart men som sagt det kan ibland hända att jag skulle vilja ha M5 just pga komforten..

Uppskattar du komfort/prestande=hög bränsle förbrukning M5
Körglädje och sportig snabb=M3 jag ligger på snitt 1,2 i förbrukning men det är det värt alla dagar i veckan..
kände för att skriva lite
Lycka till

sango: Haha jo kanske det! Fast sen finns det väl de som vårdar sina pärlor oavsett lön hoppas jag :)

catch_me: Tackar bra info där! Så för dig är alltså M3an billigare, eller kräver den mer underhåll då den är sportigare tycker du?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nej absolut inte
Skulle vilja säga att dom är lika dyra förutom bränsle förbrukningen..M5an jag hade var ikke facelift som du säkert känner till finns ingen bakventil vanos enheten vilket bidrog till en hel del olje börbrukning
Alla mina bilar kostar mig multum även om det är M bil eller inte då jag alltid hittar på nåt :)Är det inte koppling som känns lite konstig är det säkert nån bussning jag byter i förebyggande syfte :)
Haha okej! Det är alltså dig man ska köpa bil av då, du låter som en riktig pedant! :) Hur mycket olja drog den ungefär då?
Inte att oljeförbrukningen är intressant för kostnaden alltså, bara lite nyfiken!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
He he varför inte..
Jag tanka typ 1 liter en gång i månaden inte för att jag brydde mig om kostnaden heller då jag alltid köper olja från tyskland typ 20 åt gången men det var jobbigt att behöva fylla på olja och att lampan kan tändas när som helst speciellt om kör lite aktivt
Oj det var ganska mycket olja det.. Är ju inte så kul att behöva tänka på det hela tiden kan jag tänka mig.
Im
184
Immy
Bmw M5 E60 -06 Svenksåld
Gsxr 600 -03
Min förra m5a -99 den tog ungefär 1-1.5liter på 100mil.
Min nuvarande en sen -00 tillverkad april 00 dra inge olja alls
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Hej.
Jag är 23år och haft min M5a i drygt 2 år.
Den är dock inte skriven på mig då det är alldeles för dyrt när man är under 25.
Jag tycker du ska satsa på en M5a, å jag lovar att du INTE kommer ångra dig.
Jag snittade 1,2 hela förra sommaren, det är inte så svårt som man tror.
Det är ju inte så att du gasar fullt hela tiden bara för att du har nått att gasa med..

Ps. Jag vet inte om du kollat annonserna här på AP, Har min på intressekoll. Ifall du var sugen på den nyare modellen.
Min är en 02 (näst sista årsmodellen)
Hej!

Hur mkt har det kostat dig i delar ungefär då? 1,2 är ju helt okej. Jag tycker din ser fin ut, men den har en hel del ägare osv, sedan brukar "intressekoll" betyda överpris, ifall man inte vet om man vill sälja lr inte ;)
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Hmm är inte säker ifall jag kommer ihåg allt på rak arm
har ju inte haft nå problem med den men detta kommer jag på nu i alla fall.

Vad detta kostat exakt vet jag inte nu eftersom jag inte har boken/kvittona tillhands men la ett ca pris på allt.

Fyra Nya däck (ca 7000kr)
Bromsbelägg (ca 1200kr)
Inspektion 2 service (ca 7000kr med delar + arbete)
Helrekond plus lack försegling 2ggr. (ca 1500kr per gång
Enda jag kan komma på nu, men tror inte det är nåmer förutom "styling"

Led interiör lampor (alla 18st bytta, ca 1300kr)
Led angeleyes och dimljus ( ca 1000kr)
Svart grill (ca 500kr)
Svart M5 emblem. (ca 100kr)

Hel del ägare? 7st med 3st företag (alla samma firma)
Alltså 4st brukare

Bara för att man tror "intressekoll" betyder överpris så är det inte alltid så.
Jag kan ju inte veta vad du respektive någon annan tycker är överpris, då är sådana "fördomar" onödiga om man inte frågat om pris.
Annat exempel är när folk skriver "billigast på blocket". Där finns också en negativitet hos vissa som uppfattar fordonet som SKRÄP men så behöver det inte vara :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.