|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| @marin849: Detta är nog det som jag irriterar mig mest på just nu... och långtradare som skall göra omkörningar, WTF!?! Snacka om stenslunga... Gråter en tår varenda gång jag tvättar bilen numera. | |
| Min paranoia har numera börjat sträcka sig till att helst inte möta långtradare heller, man både hör och känner grus och slasket "pladask!" mot front, motorhuv och vindrutan vid varje möte... Vissa har dock betydligt bättre stänkskydd än andra, en del riktigt bra! Det borde finnas en standard för hur skydden ska se ut. | |
|
Den standard finns, 91/226/EEG Men det finns typ ingen kontroll och inte minst på släpet som ofta ägs av tredje part snålas det med bra stänkskydd. |
|
|
marin849: "dessutom får man gratis stenskott när dårarna svänger in 5 meter framför min bil." Visst är det underbart! Stör mig på detta näst intill dagligen (pendlar till jobbet). |
|
|
När vi åkte ner till skåneland för några veckor sedan, på natten, så såg vi en bil som blinkade med varningsblinkersen... jaha, vad kan det vara? Men det tog väldigt lång tid att komma fram till den och det berodde på att det var en repbogserad bil där ekipaget låg i 90 km/h (!!!). På vanlig 90-väg, inte någon bred väg. Hade i min enfald för mig att man var tvungen att hålla klart lägre hastighet än så när man bogserar. Låg bakom lite men ville gärna om för vem vet vad som kan hända. Då kommer de två bilarna ikapp en personbil med släp, den låg väl kanske i 80. Då kör dårarna om! Till slut kom vi i alla fall om dessa och kunde dra en lättnadens suck. |
|
|
Tänk er detta: två filer in i en rondell, två filer ut ur samma rondell. Jag med min dåvarande Volvo 740, hon dam i 50:års åldern. Jag ligger i vänster hon i höger körfällt. jag säger till min sambo "kolla nu hur hon kommer klippa mig när vi åker ut ur rondellen" Vi ligger jämsides hela vägen igenom rondellen och precis när vi svänger ut så "byter" hon fil och klipper mig, som tur var så kännde jag på mig detta och kunde bromsa. Detta är en klassiker som jag har råkat ut för flera gånger i olika skepnader. //D |
|
|
Råkat ut för? Som du beskriver så är det du som utsätter andra för det. Du som ligger i vänster körfält ska lämna företräde åt de som ligger i det högra när du ska ut ur cirkulationen. Om hon inte tänker svänga ut så är det du som har gjort fel om det smäller. Eller menar du tvärtom, att du ligger i höger och hon i vänster och att hon byter till högra fältet innan hon kör ut ur cirkulationen? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Självklart så menar jag tvärtom, blev lite fel där i min beskrivning. //D |
|
| Nu blev man lite rädd för sig själv. kanske ska köpa en grön och en röd vante så man vet vad som e höger och vad som e vänster =) | |
|
Hahaha, hur ska du veta vilken färg som sitter på höger? :-D Annars är det en bra tumregel att tummen sitter till vänster på högerhanden. ;-) Farsan och hans tant har ett "min sida - din sida"-system, baserat på att farsan alltid kör. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Asgarv :) det har du rätt i..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.