AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.161

Hur kör folk igentligen!

Sida 1 av 2
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Körde min son till en fest i kväll,vad händer på vägen???
Möter en bil med båt trailer som ligger på omkörning efter ett
back krön!!!Han försöker köra om en bil med släp va fan!!!!!
Vi låg tre bilar i bred på 70 väg centimeters marginal vad det
som skilde från total katastrof.Man blir galen.
Jag var i chock tillstånd minst sagt,nyköpta 740i E32 (beg) var ju inte
roligt att skrapa i värsta fall kvadda totalt med person skader som följd.

Hur kör folk igentligen????
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Den allmänna talanglösheten när det gäller bilkörning sprider sig som en farsot i det här landet. Det är fullkomligt obegripligt hur folk tänker - eller snarare inte tänker - emellanåt.

/Masten
TNK: Hoppas att du hann med att tuta eller blinka med helljuset åt den där dåren.

Apropå köra dåligt, hur kör dom i Tyskland egentligen? Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sverige är inte ett dugg bättre.
Åkte i rejäl dimma och ösregn på E4 i somras, jag såg TVÅ bilar med dimljuset på bak, TVÅ!!! På en sträcka av 3 mil.

Framförvarande bilar försvann ju helt då bakljusen inte syntes, en tvärnit där och det hade blivit mycket att röja upp.
Man måste inte använda dimbakljus.

Problemet är att folk kör för fort i dimma. Man får inte köra fortare än att man kan stanna på den del av vägen som man kan överblicka.

Tyskland har rekord i masseriekrock med 259 inblandade bilar, så de är värst.
ma
7.450
marin849
Nej, men när man inte längre ser bilarna framför sig när de är längre bort än 30 meter kanske man ska börja fundera på att tända dimljusen!?

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Först och främst ska vi inte glömma att folk generellt blir mer och mer egocentriska med tiden. Den slutsatsen måste man dra när man ser vad som händer i hela landet.
Som marin849 skriver så ska sunt förnuft användas, något som också är en bristvara i landet. Med andra ord ska man slå igång ljusen när andras ljus syns dåligt. Det folk ofta glömmer (inte känner till?) är att man också måste hålla koll på bakomvarande trafik. Man har nämligen skyldighet att stänga av bakre dimljuset när någon närmar sig för att inte blända denne. Och har man nytta av dimljusen fram så gör de reguljära halvljusen att man ser sämre och ska stängas av.

När det gäller folk som drar släp så tror de att det inte är någon skillnad från att köra utan släp eftersom "släpet har ju också bromsar". Att det finns en speciell toppfart för dessa verkar inte gå fram. De kanske tror att den är satt för att jävlas, vem vet..?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
Att bli bländad av bakre dimljus är nog bara möjligt i mörker, dagtid i ösregn är det deginitivt inget problem.
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Inte han jag tuta eller blinka,man hadde jämt göra.
I somras när jag var på väg till somsrstugan så hittade
jag en ung kille i diket med en 125cc motorcykel.
Skadad som han var så ringde jag 112,polis brandkår
ambulans och även helikopter kom till platsen.
Det som var så jävla sjukt var att killen möte en bil som
skar kurvan så att han hadde inget val än att ta diket.
Killen var helt säker att föran av bilen såg att han åkte om kull.
När jag pratade med polisen om detta så skakade han huvet
av ilska.
Rubrisering smitning!!!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jo, marin849, beroende på var dimljuset sitter. På en del bilar sitter det ganska högt. Dessutom verkar en del ha dioder som är riktade rakt mot föraren bakom. Bra i dimma med långt mellan bilarna, inte så bra när man kommer nära eller (som en del tomtar använder det) så fort det regnar lite. På tantens Forrd Ficus sitter det under kofångaren. Typiskt bra placering.

_
ma
7.450
marin849
Jag kanske ska sätta upp en skylt (som bara är läsbar i dagsljus) "om du blir bländad av mina dimljus kör du för nära!!" :)

På E39 Touring sitter de inte särskilt högt.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
"72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas."
Det är alltså ditt ansvar att inte blända. ;-) Fast jag kan absolut hålla med om att folk generellt kör för nära. Konstigt nog blir de också arga när de får panikbromsa när framförvarande motorbromsar inför att svänga...

_
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Till TS, bra att du inte blinkade med helljuset, en förblindad förare i det läget hade knappast gjort saken bättre. Oavsett hur fel han gjorde så gör ju inte två fel ett rätt.

Dimljus...sicket skämt. Inte många som vet hur det ska användas, och ännu färre som kommer ihåg att stänga av det när de väl fått idén om att tända det.
ma
7.450
marin849
När jag motorbromsar in till en korsning där det just slog om till rött ljus kastar jag alltid en kik i bakspegeln och det slår aldrig fel, inom två sek har man ett par strålkastare i arslet, som häpnadsväckande ofta blir stående i korsningen när de slår om till grönt eftersom de måste "starta om" på ettan medan jag ofta har krypfart kvar och slänger i tvåan utan att stanna.

Hm, när jag tänker på det. "hur kör folk egentligen"!?

Man kommer exakt lika fort fram, det är extremt mycket skonsammare för bilen, det gör mig som förare lugnare och mer harmonisk=tar bättre hänsyn till andra i trafiken när man inte måsta gasa till varje pris, har man passagerare är det mycket behagligare för dem att åka med och man sparar i stadskörning lätt 20% soppa!

Sedan passar man givetvis på att varva ur några växlar då och då vid lämpliga tillfällen. :)

Dimbakljus har helt klart existensberättigande dom typ tre gånger per år jag behöver använda det för att folk ska se mig.
ma
7.450
marin849
Länk

"Polisen tror att förarnas rädsla för att oavsiktligt bryta mot paragraf 72 resulterade i att ingen visste att det fanns andra bilar på vägen, så när andra bilen såg första bilens bromsljus trodde man att man just kom ifatt en bil som inte bromsade och att det bara var positionsljusen man såg, när föraren insåg att bilen var stillastående var det för sent. Detta upprepade sig sedan tio gånger.". Typ...
ma
7.450
marin849
"Som tur var hade ägaren av bil nr 12 dimljusen på vilket innebar att bil nr 13 reagerade omedelbart när bromsljusen på bil nr 12 tändes" :)

OK, många (ALLA nya?) bilar har idag tredje bromsljus som underlättar.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Moderna bilar har väl ensidiga bakre bromsljus medan äldre kan ha dubbelsidiga som enklare misstas för bromsljus. Det är erfarenheten baserat på mina två bilar från 94 och 02.
Jag använder bakre dimljus vid nedsatt sikt och känenr någon bakom sig bländad tycker jag det är läpmligt att påtala det med ljusblink - då släcker jag givetvis.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag antar att 325cabrio menar "...ensidiga bakre DIMljus...". Och där håller jag absolut med - jag har den senaste tiden inte sett några som har två dimljus bak.

_
Ko
44
Kornströhm
520dA Touring -10 Msport
Kan inte ni med dimljus starta egen dimljustråd=)

Åter till TS inlägg som jag hålleer med fullständigt, jag kör en 2 mil landsväg 2 ggr om dagen och i stort sett varje gång inträffar det incidenter med omkörningar där mötande får sakta ned alt styra undan. Lika ofta blir jag omkörd av idioter i backkrön och kurvor där den omkörande enbart litar på turen.

Sträckan har fartkameror och gränsen sänktes från 90 till 80 här för något år sedan och jag undrar om det inte kan vara en bidragande orsak. Många pendlar denna sträcka och de som för något år sedan låg i 100 ligger fortfarande kvar i denna hastighet utom vid fartkamerorna. Att kanske hälften har sänkt från 95 till 85 leder till fler omkörningar.

Jag ser poliser ute kanske en gång i månaden och då är det nykterhetskontroll...
ma
7.450
marin849
dessutom får man gratis stenskott när dårarna svänger in 5 meter framför min bil.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Kornströhm: Dimljus hör väl till bilkörning, vad jag vet. Det är ju inte ens OT. ;-)

För övrigt håller jag med om allt utom en sak; det är inte den lägre farten som leder till omkörningar. Det är farttalibanernas attityd och respektlöshet. Man kan aldrig någonsin skylla på den som blir omkörd för att det sker en omkörning eftersom det helt och hållet är den omkörande farttalibanens val.

_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.