AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.431

Extra oljebyte mellan ordinarie service

Sida 1 av 2
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Hej!
Detta blir mitt första inlägg, så ha tålamod med mig;-)
Har precis köpt mig min första Bmw (325i-09) och tänkte göra ett extra oljebyte mellan de extremt långa ordinarie serviceintervallerna.
Är lat av mig till naturen (...) o tänkte ju om möjligt slippa ta med mig alla verktyg till GDS-hallen.
Så!
Vad är det för bultstorlek på muttern till oljetråget?? Oljefiltret sitter ju ovantill, är det något "specialverktyg" för att ta bort själva locket som skyddar oljefiltret??

Det är 17 nyckel till sumpen.

Till filter hållaren är det 36 om jag minns rätt. Använder själv en stor skift nyckel på den.

6,5 liter olja ska du ha i när du även byter filter.

Aldrig fel att göra bytena med kortare intervaller. Kör själv med 1200 mil mellan dem.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Roffa1
Att göra ett extra (eller två) oljebyten mellan ord serviceintervall lönar sig i längden, den motorn har förutsättning för ett lååångt liv;-)
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Det bästa är om du kan göra alla servicearna själv. Då vet man att det blir gjort så bra som man själv tycker. Tänk också på att det inte är nödvändigt o köra med longlife olja om du byter så ofta som 1200 mil. Tex magnatec 5/40 duger gott den är helsyntetisk.

BMW är jämfört med andra märken mycket enkel att serva själv. Inga kamremsbyten el annat "avancerat".

Ang. oljefiltret ska du ABSOLUT inte använda skiftnyckel! Köp en 36 hylsa kostar inte många kronor på biltema. Använd också momentnyckel när du drar fast den då den är i plast.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Rätt tänkt. Vanliga intervallerna är på tok för långa, även om oljan "klarar" sig så är det långt ifrån optimalt. Olja är biligare än metall...
Dra pluggen med 25nm (momentnyckel)

J-
534
J-A
325i T -08
Kamasa som finns hos Autoexperten har verktyg till oljefilterlocket.
Mät, kolla antal kanter på locket och titta på deras hemsida.

Sant som Mr Ozz skrev. Spänn inte olje locket med skift nyckel. Själv använder jag som sagt den bara till att lossa. Drar dit den endast för hand. Har du inte tillgång till moment nyckel till sumpen, så brukar jag dra dit den så mycket det går för hand och sedan med 17 nyckeln. (sätter du nyckeln som c:a klockan 12,00 och drar till c:a 12,10 så räcker det länge. Behöver inte dra den så jäkla hårt som vissa har tendens att göra.

Lycka till med bilen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Clintan 66:
Vad du än gör: Varken lossa ELLER dra åt oljeplugg eller oljefilter lock med skiftnyckel!!! Är jag tillräckligt tydlig nu? Skiftnycklar tillhör bondmekaniker...
Det räcker inte heller att dra oljefilterlocket för hand. Har för mig att det ska dras med 25 nm. Det är betydligt hårdare än handkraft! Lura inte i folk en massa felaktigheter så dom i värsta fall kan åka på motorhaveri!
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Hej igen
Tack för alla svar. Såg nu när jag öppnade huven att det är en typ
av lock utan mutter. D v s jag måste ha någon typ av "oljefilteravdragare"?
Åtdragningsmomentet står på locket.
Skitnöjd med bilen! 0.73 blandad körning! Rena dieselsiffrorna! :-)

Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Så!
Nu är olja o filter bytt.
Det gick som en dans.!
Bilen hade gått ca 1300 mil innan jag bytte oljan, färddatorn rekommenderade
ytterligare 2200 mil innan service/oljebyte skulle ske.
3500 mil utan att byta olja....
Roffa1
Bra jobbat, vilken sorts motorolja använde du? vikositet.
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Shell 5w/40. Har en 20 liters dunk stående hemma. SGA Brommar har ofta kanonpriser på olja.
För en normal bilist borde de långa intervallerna innebära att det bara blir en gratis service (3 år /8000 mil) innan man vackert får öppna plånboken själv.
Roffa1
När min E90 senast var inne för service hos Autopartner så framförde jag önskemål om en något tjockare motorolja 5*40 eller 5*50 men denna vikositet vägrade de att fylla på med i motorn, med motivationen att all garanti gällande motorn då omg upphörde.

Enl uppgigt handlar det om så små mekaniska toleranser att endast vikositet 0*30 eller 0*40 används vid service. Vad som är rätt eller fel har jag ingen aning om.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det fungerar med 0W40, bör det automatiskt fungera med 5W40 - båda oljorna är ungefär lika tunna när de är varma....båda oljorna är duktigt mycket mer tjockflytande som "kalla" än endera är när de är varma.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Roffa1
Kollade i min servicebok och BMW har fyllt på med oljan Castrol EDGE 0W-30. Så det är den vikositeten som rekommenderas för att motorgarantin ej skall upphöra i förtid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Roffa1, din verkstad ville nog sälja på dig dyr olja...

Det finns 5W40-oljor som är LL-04-klassade och därmed godkända att använda av BME, därmed kan de inte säga att garantin inte gäller!

Här är en lista på BMW-godkända oljor:
Länk

Mvh
Johan B

Roffa1
Johan B: Nix, verkstaden försökte ej sälja en dyrare olja, det var en fri service så det var dem själva som bekostade oljebytet.

Enl uppgift innehåller deras pumpstationer endast två olika viskositeter Castrol 0W-30 för BMW samt 5W-40 för Citroen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, men faktum kvarstår att deras huvudargument inte håller då det finns 5W40-oljor som är godkända!

De får betalt för de "fria servicarna", men det sker genom fakturering till BMW-Sverige. Så de har fortfarande skäl att använda den dyraste oljan... ;o)

Mvh
Johan B

Roffa1
Jag förstår ej varför mekanikern skulle försöka ge mig felaktig info angående att motorgarantin omg upphör att gälla om jag tex testar med viskositeten 5W-40 eller 5W-50? Jag måste väl kunna lita på min auktoriserade BMW verkstad?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Roffa1: Litar du på allt mekanikerna säger?
I detta fall är det solklart att mekanikern ljuger/har fel.

Jag skulle råda dej att söka fakta på annat sätt än av en mekaniker.
Tänk efter, de personer som gick "fordonsprogrammet" eller vad det hette förr i tiden, var det dom mest intelligenta personerna med utvecklad förmåga till logiskt tänkande och kritiskt granskande? Eller var det personer som mest tänkte på snus, brudar och epa-traktorer?
Folk ändrar sej inte mkt bara för att dom blir äldre...

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Roffa1, nja i detta fallet kan du nog inte det...

För övrigt drar verkstäderna ofta en hel del valser; hur ofta hör man inte märkesverkstäder säga "Det felet har vi aldrig sett förut...", när det gäller välkända tillverkningsrelaterade fel som drabbar merparten av en bil i en viss serie...och det gäller inte bara BMW, utan alla märkesverkstäder!

Som sagt: Det finns BMW-godkänd 5W40-olja, men däremot är det troligt att din verkstad inte hade sådan hemma.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.