AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.869

Varvtider på Nürburing...

Sida 4 av 4
Björn,

GPL är svårt att komma in i, men om du inte provat det redan så kör på det lättaste inställningarna. Typ novice utan damage model. Och en lätt bil typ Brabham bilen. Det funkade för mig. Iden är ju att lära sig spåret, inte bemästra en "bakvänd hammare på vinterväg" om du förstår vad jag menar. När man kommit över tröskels så funkar det med de "riktiga" bilarna sen.

Och snacka med Masgnus T. Han har enbra hemsida för GPL....
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för svaren, Mäkinen och Vince! Har kört en del GPL men gillar inte sättet bakgrunden rör sig när man svänger, det blir lätt lite vingligt. Annars rätt trevliga bilar som kräver lite av föraren. Men det är väl bara att träna vidare det primära blir att lära sig hitta runt ringen, man blir inte så lite sugen efter att läst vissa trådar här!
För att glida iväg lite ifrån ämnet så har jag skrivit en reseberättelse och lagt ut på www.lazzat.nu om någon undrar över min lilla tripp. Bilder kommer lite senare.
Steffe
Tänkte på det här med hur man kör.
Var o en kör ju efter sitt eget omdömme. Jag har aldrig träffat Arun förrut, men tycker efter resan ner från Sthlm och några dar på ringen att det är en kanontrevlig kille. Jag har sett filmen med "Brünchen-varvet", och har svårt att hålla med Ivan om "bra kört".
För mig är bra körning på nordslingan rätt spårval och en följsam linje i förhållande till fordon, och även medtrafikanter. Tiden är igentligen inte så viktig. Den brukar komma av sig självt när man får grepp om banans sträckning.
Att ligga på gränsen (eller lite över) till sin förmåga för att brutalt och aningen vårdslöst få till en låg tid är väl inte bra kört..?
Ja. För att få till en bra tid måste man få ett i stort sett fritt varv. Som Johann skriver så kan en enda omkörning sinka 15 sekunder.
Skulle då två bubbliga bilar ursäkta en bra tid...

Johann:
Ja vi hade bra race där några varv. Han med sin gula 3,8 + hans polare med röd dito. Jag tappade koncentrationen på femte varvet och han körde om mig. Hehe. Trevlig kille, körde både fint o fort.

GPL har jag inte testat. Verkar iaf kul. Får väl nöta fler varv on track i stället.
Tycker tiden och typ av bil säger rätt mycket om det är bra kört eller ej. Klart att spårval inverkar ju självfaller om det är bra kört eller ej.

Har sett denna film:

Länk

och där kör han med ställ och på gränsen klart att han kunde kört bättre men där är ändå GRYMT imponerande körning.

Tycker alla ska få köra som dom vill (på gränsen eller ej) för att få en bra tid så länge dom inte utgör fara för andra.

Meningen med en bana är väl att man ska kunna pressa och lära sig bilen under säkra omständigheter, ett tillfälle som inte ges i vanlig trafik?

Själv tänker jag dock inte försöka pressa några tider på Ringen i framtiden utan ta Scuderias förarkurs.

Hur man än gör så är det vid tävlingar klockan som avgör vinnaren (om man itne gjort något direkt mot reglerna).
Steffe
Om du kör så på uppkörningen i Scuderia så får du massor av poäng! Tyvär skall man ha så få poäng som möjligt. (1p-suveränt bra linje och hastighet, 10p byt hobby)

Skall få köra som man vill ja, men du är ju inte ensam på banan. Att köra så som vi diskuterar nu innebär en direkt fara för andra och dig själv. Genom att man inte behärskar situationerna.
Kör man så där fett o brett så blir man inte gammal på banmöten i dom flesta klubbarna.
Gillar man att sladda på en asfaltbana kanske man skall testa rallycross.

Har själv varit med på banmöten där folk blivit avhysade pga körningen. Tycker igentligen dom blivit för strängt behandlade, men förklaringen som lämnats var att dom efter varning och tillrättavisning inte ändrat på körstilen.
Håller med steffe, att köra på ringen med vanligt folk är ingen tävling! tänk på att dom flesta som kör här inte har någon större erfrenhet av körning på bana, det förekommer även fordon som inte är snabba så som bussar,minivans,Fiat Panda och allt vad det nu heter. Det är skillnad på att köra en ruf porsche på en tom bana om man heter Walter Rörhl ( hörde att det var han som körde den gula rufen som ofta figurerar på nätet rätta mig om jag har fel)

Utan att peka på någon speciell så måste man respektera att det finns andra på banan. Visst skall man köra fort om man känner att man behärskar det och är sugen men det får ju inte bli på någon annans bekostnad, då tycker jag det är bättre med en lite sämre tid om man nu tvunget skall kämpa mot klockan.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Ja vet fröken hallå...
Stefan Roser = Testförare Ruf
Walter Rörhl = Testförare Porsche (ex rallyförare)
förlåt, kunde inte låta bli...

BMWCS [Syd] # 2358
HMS
Emil
Någon som vet om Ferrari haft ute nya Enzo och satt några bra tider. På pappret har den ju ganska bra förutsättningar... 660hk på ca 1250kg bil och skaplig teknisk nivå. Kan man tänka sig under 7:30 kanske...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Nu kanske en videofilm inte säger allt men jag har kollat på videofilmen från Arouns snabbaste varv med en BTG-tid på 8.50. Tycker inte det är vare sig hänsynslöst eller farligt för andra. Möjligen är det lite väl nära gränsen på ett eller ett par ställen men Aroun hanterar det bra.

Passagen för T13 tar max 10 s extra och då tar jag verkligen i. Det är inte mer än vad man kan förlora på att ligga bakom ett långsamt fordon på ett snabbt parti, t ex Fuchsröhre eller efter Bergwerk.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.