|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Nån som har koll på vad som räknas till bra tider runt ringen med M-bilarna, Johan kanske? Hur snabba är BMW jämfört med övriga bilar? | |
|
E36 M3 3.2 8.32 E39 M5 8.28 E46 M3 8.22 M Coupé 8.22 Z8 8.18 Evo VI 8.25 RS4 8.25 996 C2 8.17 996 C4 8.23 Boxster S 8.32 Är väl bara senare Porschar, Lambos, Ferrari och liknande som har bättre tider. Rekordet för gatbilar ligger på 8.32 satt av en Gemballa Porsche och Pagani Zonda är snabbaste produktionsbilen med 7.44 (slog nyligen GT2 som har 7.46). Snabbast någonsin var Stefan Bellof i en Porsche 956 som 1982 körde på 6.11. Det är helt otroligt fort! |
|
|
Åkte M1 i helgen på Ringen och tiden uppskattades till 8.30 Helt otroligt fort gick det och killen hade MÅNGA varv på ringen www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Z3 3,0 Coupe 8,32 Har åkt med ring-taxin, vi klockade han till strax över 9 min och då är det ändå inte många som hakar på..... Tror att med ett antal varv i ryggen så ska man nog vara glad om man bara ligger minuten efter vad ens bil ska prestera... (ingen nybörjarbana precis....) / Ingenjören |
|
|
Ingenjören, 8.34 för Z3 Coupé 3.0i, iaf om man tar tider från Sport Auto som är jämförbara med mina tider ovan. I vilket fall som helst är det oerhört snabbt. Ringtaxin brukar köra på tider motsv 8.45 till strax över 9.00 och det med säkerhetsmarginaler och upp till 4 pers i bilen! pcdoktor, Vad den den röda tyska M1:an du åkte med? Hur uppskattar man tiden och var det isf BTG eller hela varvet? |
|
|
Har en polare som nyligen kom hem från ringen, han hade en filmkamera mellan stolarna.Ska bli intressant att se filmen.Enl. denna ska han ha kört 8.20. Denna tid är smått otrolig med den bil han körde. Väntar med att säga mer tills själv sett filmen.... |
|
|
Ivar: Antar att det är Arun du snackar om =) Hälsa han att jag har hans brillor i min bil! Han glömde dem där..... /Per |
|
| zodiaken> Ska göra det:). Kan du bekräfta den tiden? | |
|
Aruns tid är byggd på lite gissningar då dom dels hade stängt av en del av banan och att man inte kan köra hela varvet, jag kan intyga att han körde som f..n (lite för fort hehehe) men 8.20 är nog i underkant, jag åkte själv med en M1:a som gav järnet och killen hade bra många varv på banan (gissar på ett par hundra iallafall), vid närmare inspektion av videofilmen är jag beredd att säga att tiden var cirka 9 minuter (M1:an då alltså) Då får man ju tänka på att man blir sinkad en 15 sekunder början på grund av att dom snörpt av på ett ställe. I alla fall hade vi skitballl och det var verkligen en oförglömlig helg!! www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Att Aroun kör som en tok känner jag till men 8.20 tror jag faktist inte en sekund på. Jag tror inte ens att det går att köra en E34 M5 3.8 så fort. |
|
|
Om ni har videofilmat era varv kan ni ta tid från det att ni kör under Antoniuosbrücke, dvs bron, till dess att ni passerar under en stålställning i början på rakan. Lägg till ca 25-30s så har ni tiden för ett helt flygande varv. |
|
| Har provat Aruns 3.8:a och jag kan intyga att den är snabbare än orginal. Väghållningen är riktigt bra, klart bättre än orginal! Vad beträffar klippet i maskinen så går den bra- något bättre än min som gjort ET 13.4, men,men han får väl lägga ut filmen på nätet så ni som har koll på banan får beräkna tiden. | |
|
Ivar, Testförare från BMW har kört E39 M5 på 8.20 som bäst, dvs med en snabbare bil och garanterat mkt bättre förare. Att Aroun skulle kört på 8.20 första gången han var på Ringen och dessutom utan att ha kört på bana förut, GLÖM DET! |
|
|
Johann: Är av samma åsikt, 8,20 med en E34, knappast...... / Ingenjören |
|
|
Hmmm... han kanske backa en bit för bättre tid... ;-) (SKOJA BARA!!! :-D !! |
|
| Jo,jag håller med,det låter jävligt optimistiskt.Skulle ändå va kul att se filmen. | |
Steffe |
För att köra fort på nordslingan krävs helt rätt spårval. Man måste således kunna banan. Om man inte gått någon kurs där så krävs det MÅNGA varv.... Du sätter inga tider på ditt första besök där. Gäller mer att ta sig runt (levande,att inte krocka med en mc,att inte vända på sladd i Brünchen) och att försöka känna igen sig. Det börjar gå fort när man vet var man kan hålla stumt över dålda krön. Även om man har en brutal bil och kör brutalt så är det inte samma sak som det går fort (läs tillräckligt fort) Håller med Johann-första besök på ringen+M5 e34 = 8,20 ...glöm det. |
|
För att ge ett perspektiv på vad en äkta tid är kan jag "dra ner byxorna". Jag kan Ringen lite grann. (Jag saknar än så länge en "Scuderia Hanseat-dekal" på sidan av bilen, men det skall komma :-) Men jag känner igen mig; jag vet att det är lurigt över knölen i Hocheichen, jag gör en kurva av två uppe på Flüplatz, jag passar mig för att tappa baken över krönet efter Schwedenkreuz, jag åker på lite curbsen i Adenauer-Forst och kan sätta ihop miss-hit-miss i serpentinen nermot Adenau etc etc.... Men det är jämfört med de som VERKLIGEN ingenting. Jag är dock ingen total novis utan lägger på så hårt jag bedömmer att det går. Ursäkter: Hursomhelst, förra sommaren var jag där och åkte, i +30 grdaers värme, på däcket som borde benämnas "The mother of all understeer" - Fulda. Det var med andra ord slirigare än vanligt. Dessutom hade jag inte dagens Koni på plats utan färdades med originalfjädring. Lägg därtill var det dessutom ganska mycket MCs eftersom vädret var fint. Men lyckades ändå bara som med 11,00 min BTG som bäst. Jag har en 328i med 225/45 17'. Så när folk med påmålat "falsk blygsamhet", efter första Ringenbesöket någonsin säger: - "Nja, det gick inte så fort, bara 9,15" Då ler jag! :-) Mvh / Micke R Vita Grenrör - Röda Ändrör! |
|
|
Micke R, Håller med dig till stor del men det går rätt lätt att komma under 10 min med en motorstark bil. Sen kan man ju öva hemma på Grand Prix Legend samt genom att läsa böcker och "kartor" med spårval. |
|
|
- Johann. Jo, jag vet. Problemet stavas väl till viss del motor i mitt fall. ;-) GPL tränas regelbundet och jag har beställt Länk Så samtidigt som Tyska Rallyt (helgen v.34 22-25/8) går skall en minus 10 sättas! Du skall händelsevis inte ner och köra då? (Det är lite tunt med öppet på Ringen då men vi skall kombinera det med rally så oss gör det inte så mycket.) Jag har till skillnad från förra året Konis på nu och hoppas att det bidrar.... Mvh / Micke R |
|
|
Micke R, Jag skall ner den 8-11 Augusti, möjligen blir det en tripp till senare i år men inte i Augusti. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.