|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Ska man kalla någon för idiot, kan man väl åtminstone stå för sitt namn. | |
|
Bra skrivit! /Kristian |
|
|
Håller med Ivar Findin, fegt med påhopp utan att stå för vem man är! Ang lämplig tid att sätta nya rekord så är det betydligt mycket mindre bilar på vardagarna. sen så precis innan stängning och precis vid öppningen (när dom öppnar 8 på morgonen) då brukar det vara läge för att köra ensam. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
suntförnuft Hur ska man (jag) veta att någon kör som en idiot och inte visa hänsyn om man inte var där? Och hursomhels tider under 10 min på ringen kör man ändå inte lagligt. Hastighetsbegränsning gäller även på ringen om jag itne missminner mig. Enkelt att kritisera någon bakom ett falskt namn och dataskärm. Visa att du har mod och vågar stå för vad du säger med att gå fram och säga det personligen till den du kallar dessa saker istället. Antar att sannolikheten för detta skulle hända är liten. Rak kommunikation direkt med personen ifråga direkt kanske hade gett mer resultat än att snacka skit dagar senare bakom en dator under ett falskt namn. Fegt men ack så typiskt! |
|
|
Jag tror faktiskt inte att det är någon hastigetsbegränsning på Ringen... (Det står väl i och för sig 130-skyltar (tror jag det är) precis efter "Gantryn". Men det är väl bara för att folk skall bromsa i tid och inte bränna rätt igenom konerna?) Den enda regel ang. hastighet på Ringen som jag känner till gäller att alla fordon måste KLARA 60 knyck. I övrigt håller jag med övriga ovan. Take it or leave it! Kör inte på ringen om det är så otäckt. Visst finns det ett fåtal människor där som kör som idioter, men det får man ta. Eller så låter man bli att åka där....eller så tar man ett snack med dem på parkeringen efteråt. Frågan är om de lyssnar? ;-) Mvh / Micke R |
|
|
Ivar, Grejen är att det flesta bra tider sätts med omdöme och hänsyn till andra som kör på banan. Sunförnuft, Tagga ner lite! Hur skall vi som inte var där ha ngn aning om hur det kördes när alla som var där är tysta som musslor? Undrar vad du har i kolan själv... ;) |
|
|
Jag var där och såg en hel del, det lilla jag såg av Arun så gick det fort men om det var hänsynslöst eller inte vågar jag inte säga. Helt klart är att det fanns folk som jag såg göra rätt farliga saker både på MC och i bil. Arun hade en riktigt trevlig bil och hade utstyrsel som iallafall var proffsig. Men visst lite FÖR fort gick det ibland men säg den som inte får horn i pannan när man kör här? Faktum är jag har funderingar på att ta ett riktigt lugnt varv en gång och filma det hela samtidigt, det måste väl vara ett bra sätt att memorera banan. Angående hastighetsbegränsningar så uppfattade jag det som att ansvaret låg på föraren att klara av situationen, det har gått för fort om du inte klarar av det och smäller din egen eller annans bil. Någon direkt begränsning i farten TROR jag inte det fanns. Kanske någon vet bättre? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Jag var ner för första gången och körde på Ringen i måndags och tisdags. Precis som MagnusT säger så har man god hjälp av att ha kört GPL innan. Man vet att man kan hålla i betydligt längre än det ser ut som. Min bästa tid är 10.50 BTG, men då kör jag förstås 318is. Jag åkte ett varv med Heinrich Pabst i hans 318is och det gick ungefär 20s snabbare, men han har fler varv i ryggen. Innan det varvet tog vi ett i hans 911 GT3 och det blev ett försiktigt på strax över 9 minuter. Då höll han c:a 30 genom Karusellen. Det var enda stället vi blev omkörda på (av en mc) och den höll han avståndet med resten av vägen. Nu vill jag ha en GT3! Horst von Saurma var där och testade en 575 Maranello direkt efter stängningsdags. När han klev ur skakade han på huvudet och sa "Ist ja ein Gran Turismo". Hans tid var 8.20s och det bör väl stå om det i sport auto 10 eller 11 om jag minns rätt av vad han sa. |
|
| Haha, iskall tysk: "Ist ja ein Gran Turismo". Är nog inte det man själv hade sagt efter en repa med en 575M på ringen... | |
|
Gustav, Herr von Saurma sa att den kändes klumpig och tog för lång tid på sig att växla mellan över och understyrning. Apropå understyrning så höll MB på att testa något maskerat elände i tisdags som såg ut som en SLR. Den verkade inte heller vilja svänga när föraren vred på ratten. Den är förstås inte färdigutvecklad än. |
|
|
Vill bara säga att oavsett varvtider (nästan) så var det enhelt fantastisk kännsla att köra på ringen. Efter att ha nött en hel del i GPL så tyckte jag innan körningen att det var knivigt att komma ihåg alla kurvor och partier, men det visade sig enklare i verkliga livet! Appropå den omtalade "avstängningen" så skulle det vara intressant att veta vad ni kommer fram till för extra tid på BTGt på era videsnuttar. Jag gissar på ca 5-10 sekunder, man ska ju trots allt förbi där ändå.... Var detta den gamla påfarten föresten? Fegade lite väl över Scweden creut, angst kurve och ett par ställen till. Men å andra sidan är bilen i ett stycke fortfarande.... Det var ganska otrevligt med de vurpande bågarna måste jag säga. Fattar inte att de bara vill köra ut där med så (uppenbarligen) dålig kunskap och koll. Jag menar ambulans och helikopter hade fullt upp. Det förklarade dock varför det är dyrare att köra båge på ringen. På tal om bågarna, det påverkade varvtiderna högst påtagligt om det var ett par incidenter och bakspegel-lösa ekipage. Men oavsett detta så var det helskoj. Det bästa man kan göra med bil tror jag! Måste säga att jag är mycket nöjd med hur det gick. speciellt att Maria åkte med i ett 9,17 varv trots att vi blev "stängda" ett par gånger ;-). Det var inte bara Moseldalen som gick hem med andra ord! Ska bli kul att komma dit igen med lite mer kunskap i baggaget, undrar bara vad det blir i för bil? De som kan, kör. De andra putsar.... ....och livet är för kort för att inte använda sina grejer. |
|
|
Folk med dålig uppsikt bakåt verkar väldigt vanligt. Jag kom ifatt en svensk hojåkare med blinkersen påslagen åt höger, men han gick inte åt sidan på 5-6 km. När jag väl kom förbi var vi säkert fem-sex bilar som visslade om honom. Eftersom jag inte var helt säker på banan lyckades jag bromsa sönder mina skivor. Fick bromsa lite väl länge ett par gånger... |
|
|
Mäkinen, Låter som du haft skoj! :) Märkligt att nya Maranellon är långsammare än den förra på Ringen när den har mer pulver, bättre bromsar och bättre chassi. Den var ju mer än en sekund snabbare än föregångaren på Fiorana. Fast det kanske var ett av de första varven för Herr von Saurma. Trist med bromsarna men kan det inte bero på för lite avsvalning? |
|
|
johann, Jodå, det var roligare än jag trodde! Mina bromsar behövde nog bytas ändå. Frågan är ju vad man ska köpa. Den har ju likadana bromsar som 328i så de borde ju räcka i normala fall. Det kan ju hända att skivorna var av billig sort. von Saurma körde några varv med bilen när det var folk på banan och sen ett när de hade tömt den på bilvrak och avspärrningar. Han borde ju hitta runt banan vid det här laget, tycker jag. Har alla 575 Maranello "rattväxel"? Denna hade nån sån variant. |
|
|
Mäkinen, Innan man vart där tycker man det verkar coolt men man fattar inte riktigt varför de som varit där är så begeistrade. Sen när man väl varit där fattar man mkt väl, måste upplevas. Som en trestjärnig krog i Guide Rouge, värt en en resa enkom för upplevelsen. :) Andra belägg och riktig bromsvätska (Motul RF 600 eller Castrol SRF) räcker nog långt. Han hittar nog men det behövs väl några varv för att lära sig bilen antar jag. Tror F1-lådan är option. Tycker Horst von Saurma och Sport Auto får Bilsports Superstage med den överreklamerade Gullabo att blekna rätt kraftigt. |
|
|
johann, Jag brukar inte frekventera trestjärniga krogar. Man kanske ska prova det. Jag tyckte förstås det var kul att köra på A1-Ring också. Där var jag helt ensam på hela banan... Man kanske ska byta färg på beläggen när man ändå byter skivor. Bromsvätskan har jag inte bytt än och det är väl lika bra att kosta på när man gör det. Det går ju inte i några mängder direkt. Jag tror Gullabo har svårt för att köra fort med bakhjulsdrivna bilar. Åtminstone ser resultaten ut som det. Horst von Saurma verkade vara en trevlig prick och han har nog mer kontroll på bilen än de flesta. |
|
|
Har aldrig varit på ngn trestjärning krog, däremot på 2-stjärniga. Jag tror * betyder värt ett besök om man är på plats, ** värt en omväg och *** värt en resa enkom för krogen, typ. På tal om värt en egen resa vad tyckte du om A1-Ring och hur fick du köra ensam där? Om du kan leva med gnisslet så tycker jag du skall prova Pagid Gul RS19, biter bra, räcker länge och är snälla mot skivorna. Kostar iofs lite mkt. |
|
|
Deadline för BB är 5 augusti 2002. Alla bidrag mottages med tacksamhet. Bosse J BMWCS 185 Box 4007 131 04 Nacka för bilder etc. Bosse J. |
|
|
Två frågor: 1. Har spelat en del GPL men blir inte riktigt överens med det. Finns det något alternativt dataspel som fungerar bra som träning inför en ringenresa? 2. Hur kul är det att åka 318i på ringen? |
|
|
johann, Mitt besök på A1-Ring ingick i min "Tour de courses" och jag hade ingen aning om vad som väntades där. Det var helt enkelt fritt fram att köra bara man betalade €10 för två varv. Sen kunde man betala för en halvtimme eller mer också. Det var ingen mer än jag där som ville köra just då. Det var tisdag förmiddag så antagligen gör folk annat då. Banan var kul framförallt eftersom ingen av kurvorna lutar riktigt åt "rätt" håll. Hur den står sig mot andra banor vet jag inte eftersom det var mitt första besök på en riktig bana. Med din gradering enligt ovan är det mellan * och **. BjörnB, 1. Såvitt jag vet finns inga andra spel där Ringen finns med. 2. Det är garanterat skitkul! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.