AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.867

Varvtider på Nürburing...

Sida 2 av 4
Till Johann

Jo det var den tyska röda M1:an jag åkte med, hade sådan otrolig tur då det var första helgen han körde då han bytt låda och lite till. AP racing bromsar skall på inom 5-6 veckor. Tiden går bara att uppskatta då dels en snutt i början är ihoptryckt grund av tävlingar på GP banan och dels att man ju inte kan köra hela varvet.

BTG minus 15 sekunder för förlusten i början= 8.40
Det var *mycket* trafik på banan och oförstående motorcyklar överallt. Jag har aldrig varit med om så mycket cyklar på ALLA mina 3 besök ; ) mellan 2-3 st. strök med i helgen, 2 bekräftade och en misstänker vi dog på söndagen, samtliga var MC förare. R.I.P

/Johan

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
pcdoktor,

Har är riktigt trevlig Herr M1 och verkar bra på att köra också. Bilen är helt fantastisk. VILL HA!

Tycker man är ute på tunnt vatten då man börjar uppskatta vad förluter på banan. BTG är den tid det tar mellan Bridge och Gantry sen kan man förklara att det var hinder på banan men tiden är den man har.

Det verkar vara sjukt mkt MCs där hela tiden och tyvärr så är det mest ivägen och/eller skadar sig. :(
Kondoleanser till de avlidnas släkt och vänner.

ZwaniZ
Intessanta diskussioner.
Är det nån som har koll på vad MC:na har för tider typ R1 eller liknande?? Kul att veta

ZwaniZ
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
20,832 km 8,06 = 154 km/h Yamaha YZF R1 -98, Gerry Nordström, BIKE, Sweden, 1998.

Snabbaste tiden jag sett för en ori. R1.
bumse3a
Hej.
Jag vill åka till ringen och köra några varv. Om det tar 21.33 så är jag nöjd. Finns det några kurser där ??
Kan man hänga på er erfarna i augusti ? En reseledare kan säkert behövas för att hitta runt, verkar som att det är halvknepigt att hitta runt.

/janne
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag åker ner den 8-11/8, du får följa med om du vill. :)
Micke R:

Efter flera år av Nordslingan på GPL så åkte jag ner förra våren. Hade med mig ovärderlig och extremt kunnig spårvalshjälp. Jag körde 8:50 BTG andra dan (M3 3.2 o r-däck). Så nog går det... Men att ha GPL-vana för att hitta och experthjälp för spårval på plats är en utmärkt start :D (hörde att Vince körde på snarlika tider nu i helgen)

Sen finns det en film (som Vince har för tillfället) där jag kör efter kompisen o filmar honom tredje dan, han kör en original Polo GTI på sisådär nio o en halv minut BTG (Vince du kan ju kolla ;-) och det var rena turistkörningen stora delar av varvet i M3'an medans kompisen gör stordåd (verkligen!) med Polon.

----

Håller med Johan o Micke, uppmätt BTG är den intressanta siffran, den kan sen kryddas med info om väder(!), trafik, hinder, däck osv osv så man kan ställa det i perspektiv.
För GPL:

Länk

Länk

Mi
542
Micke R
328i -98
- Magnus.
Nu vet jag väl i och för sig inte om Vince och du är adekvata exempel på första-gångs-gubbar. ;-) Ni har både två en kompetens och känsla utöver det vanliga. Jag har ju praktisk erfarenhet av det bl.a. efter ha fått åka med dig. Dessutom är väl inte heller era bilar direkt "normala".
(Det var med andra ord inte er jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg. ;-)

Men vi får väl se, kanske är inte en sub-10 omöjlig? Kanske kan jag putsa min tid rejält? Förmodligen skall det gå hyfsat med tanke på att det är Konis på nu. Det är dock fortfarande Fulda original-däck. Jag hoppas på 15 grader varmt, torrt men mulet.

Var Polon lättad? Oavsett är jag impad.

När jag läst mellan raderna verkar det på några av er som att man inte kör genom schikanen och T13 på banan, utan utmed banan? Håller de på och bygger om eller är det avstängt pga av GP-bane events?

MVh / Micke R
T13 var avstängd i helgen men där var V8 star tävlingar och något annat, jag hörde att det var stängt enbart på grund av tävlingarna så då bör det vara öppet nu. Helt klart loosar du 10-15 sekunder på detta.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Steffe
Satt på hemvägen o diskuterade hur man skulle ha mätt nu när det var avstängt. Vi kom inte fram till något vettigt, eftersom vi inte visste tiden mellan bron och hatzenbach.
När vädret är bra och man har en bil som tål många varv på raken så är ringen starkt beroende framkallande.
Svista känns som en pink i östersjön liksom.
Tänkte försöka åka ner en gång till i höst, typ månadsskiftet sept-okt. Om ni vill så får ni gärna haka på.

Vill oxå passa på att tacka alla för den gångna helgen. Kul att göra nya ansikten bekantskap. Skall sätta ihop ett reportage till BayrischesBlat med lite bilder.
pcdoktor-har du någon bild på Björn "sockerbagarn" i Z3:an?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om man videofilmat tidigare och videofilmade nu senast så kan man ju jämföra hur lång tid det tar där från Antoniusbrücke till Hatzenbach om det nu verkligen var avstängt ända från Antoniusbrücke. Annars tar man lämpligen tid från precis före inbromsningen innan avspärrningen tills dess man har normal fart igen så borde man få en vettig uppskattning.

Tycker dock ändå det är vanskligt och att det är BTG som gäller, på så gott som alla varv så är det ju ngt som stör en precis som här. Man kan lätt tappa 15s för man ligger bakom ngn som har "trasig backspegel" en bit.

Steffe, Hörde att du pratat med en tysk polare i en 964 RS, världen är bra liten. :)

Ryktas ngt om en krasch i Brünnchen, ngn som kan sprida ljus över det?
Har sett Aruns film, kan bekräfta att tiden är klart under 9 min oavsett hur man räknar. Bra kört där Arun.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Klart under 9 min och 8.20 är en enorm skillnad men snabbt är det hursomhelst.
Till steffe: angående bild på Sockerbagaren så är jag osäker men jag skall gå igenom alla bilder. Reportage version mega till BMW CS kommer strax. Finns det någon deadline att passa?

Angående crasch i Brunnchen var det en svensk som gick ihop med en tysk inga personskador och båda bilarna gick utmärkt att köra och kommer inte bli speciellt dyra att få tillbaka i ursprungsskicket.

Jag var med på plats en stund efter och klart är att den lokala besiktningsgubben verkade mer sugen på att tjäna pengar på bärgning än att vara realistisk i bedömningen av om en bil går att köra från platsen.

Utförligare berättelse får komma från den berörda personen.

/Johan

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vad skönt att det inte var ngt allvarligt.
De verkar som flera hamnat under 9 minuter på första besöket nu i helgen... Kul bonus liksom!!

Micke> Polon var HELT original. T.o.m. däck från fabrik... Fast dom körde han mest på sidan på så texten slets.... Men det var 14'e gången han var där :-)

/Magnus

(PS: Tack för snälla ord Micke :-)

(PSS: är inte min bil normal? VA MENAR DU?? ;-) Hehe!! "Vanlig" M3 med Bilstein o Eibach... o r-däck)
Arun körde under 9 min? Bra gjort i en E34 M5!
suntförnuft
När man läser detta kan man inte bli annat än förbannad. Jag fattar inte vad ni har i kålan när ni kan sitta här och berömma en kille som kör som en jävla idiot. Han visade ingen hänsyn till någon annan bil på ringen vare sig svensk eller tysk. Att det gick fort såg jag också men det var med helt fel inställning till bilkörning. Om han fortsätter köra på det viset kommer det förr eller senare hända något allvarligare än den "lilla" incident på ringen som förstörde en trevlig semester för en Spyder ägare...
När sätter man en bra tid på ringen då? När den är helt tom??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.