|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Får ursäkta OT: Länk Så ska en RX se ut undertill, min (iof 300) är helt täckt av plastkåpor som mycket smidigt glider på snön (när det är över 20cm tjock, markfrigången är 20cm) Llåter nästan som det fattas saker på din. Slut OT: Om en X3 räcker utrymmesmässigt så är den ju roligare än en RX, helt klart :) //RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
|
Jag är sjukt sugen på en sån här: Länk Delar hybridteknik med BMW och Merca. Jag är ganska säker på att den driver på alla fyra hjulen även när krämen i batteriet är slut. Är det nån som har erfarenhet av en sån? |
|
|
Benke: Jag vet inte med 100% hur det skall se ut, men vad jag med säkerhet kan säga är att saknas det något undertill så har det saknats från fabrik eftersom jag köpte bilen ny och den har alltid sett ut på detta vis. :) Sedan så har jag visserligen aldrig dragit sönder något heller, det var inte underredet som fick mig att tveka lite över modellens vinteregenskaper utan det var mer en sak jag nämnde som "Bra att veta"! För övrigt så får jag inte fram någon bild utav underredet från den sida du länkade till? //Bjersér |
|
|
ez_ric är helt rätt ute Så ska en miljöbil se ut, 6.0l V8 på 332 hk. Fast jag skulle programmera bort möjligheten till att den stänger av 4 cylindrar. ;-) |
|
Verdi |
Om den bara ska klara hala backar som är plogade behövs ju inte högre markfrigång. Jag skulle satsa på, surprise, en 330xdAT :) Alternativt en Audi Allroad eller dyl om inte storleken räcker. Man åker ju 99% av tiden på bra väg och då vill man ju ha bra köregenskaper då också. Säger inte att suv:ar är dåliga men högbyggda bilar tar mycket vind och drar mycket bränsle uppe i fart. De har även högre tyngdvikt och är sämre i kurvor. Den enda fördelen förutom högre markfrigång är väl känslan av att sitta högre än de flesta andra. Det gillade jag skarpt när jag provkörde en X5:a. Man såg över personbilarna framför osv. |
|
Verdi: Via en knapp kan man sänka en RX så den blir nästan lika låg som en 330x. |
|
|
Verdi: Det är precis den känslan som gör det värt att köra SUV, sikten tycker jag är värd mycket och känslan i sig är angenäm den med. Rätt modell är inte nämnvärt vindkänslig och klarar sig utmärkt genom kurvor (Tex. BMW X) även om de förstås inte är lika bra som personbilarna. Jag njuter dock av att ta X3an längs en kurvig väg, den har precis samma körglädje som BMW´s övriga modeller. Sedan är den inte lika vass naturligtvis, och därmed inte riktigt lika rolig förstås, men det är inget man tänker på i stunden och lika lite som du sitter och tänker "En Ferrari vore roligare" när du kör din 330xd så sitter man och tänker "En 3-serie vore roligare" när man tar ut en högbyggd bil som X3 i samma situation? Sedan finns det förstås modeller som inte gillar att piskas i kurvor, RX400h är ett exempel även om den faktiskt klarar mycket mer än vad man kunde gissat när man faktiskt försöker. Å andra sidan finns det personbilar som är hopplösa när vägen svänger... :) //Bjersér |
|
|
Håller med Bjersér - att sitta högt är anledningen till att välja en högbyggd bil. Blir mer och mer nöjd med min egen X3 och det svåra blir att man nog inte vill krypa ned i en kolgruva igen (läs 3/5-serie M-sport). Det är vilsamt och skönt att sitta högt, dessutom underlättar det insteg för både små och stora. De moderna SAV/SUVs är dessutom tysta att åka i och relativt snåla. Det diskuterades ovan om Rx300, möjligt att det redan nämnts i det långa inläggen men vad jag förstått är det olika 4WD system mellan hybriden och bensinaren. Bensinaren har ett mer konventionellt system medan hybridne har en liten elmotor som driver bakhjulen. |
|
| För att svara trådskaparen skulle jag rekomendera en Tiguan med diesel och automat. Den är genomseriös och har vettiga kostnader. | |
|
Lite prut och du har en mkt bra bil nedan - lastar mer än de flesta, och är välutrustad. Skinnklädseln är mkt snyggare i verkligheten - jag hade samma i min XC90. Och eftersom du ej kör så himla mycket - så funkar motorn med. Länk Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Kristoffer_L: Korrekt, en RX400h har ingen ordinär kardan utan endast en elmotor som driver bakhjulen medan en RX300, 330 eller 350 har ett klassiskt 4WD-system. :) //Bjersér |
|
J.Lindström |
Beror på vad du ska ha...en SUV med stor lastförmåga, hög komfort, bra framkomlighet men med bra bränsleekonomi och låg försäkring fastän det är V8:a rekommenderar jag starkt Volvo XC90 V8..ser tyvärr lite tråkig ut som nackdel!! Annars är ju BMW E53:an ett bra alternativ också, bil man sitter bra i, snygga, grymt rolig motor (iaf 4,8) mkt utrustning tyvärr dock lite stötig och hög försäkring...dock vettig bränsleekonomi, inte bra, men vettig!! E53:an börjar också ligga vettigt i pris!! |
|
Mitt råd är att du köper en xdrive av en annan BMW modell än X modellerna. En SUV eller SAV är inte bra på någonting om du inte ska köra i terräng och då skall du köpa en Landrover defender. Den är dock överjävligt dålig på allmän väg. En SUV med diesel kostar dig skjortan i vägskatt och en SUV bensin drar något i hästväg. Ex en 320d xdrive kostar runt 3,000 i vägskatt och drar runt 0,6l/m. |
|
|
ChristerA: Vad har du kört för något, Cherokee eller Defender endast? Att en modern SUV skulle vara "överdjävligt dålig på allmän väg" är rent skitsnack. Min X3 (Bensin) dricker 1-1.1L/mil med högerfot modell tyngre och 2000:-/år i skatt, Lexus dricker 0.9L/mil med lite lättare fot (Inbjuder inte till stress den bilen) och skatten har varit gratis hittills och kommer kosta knappt 1800:-/år om två år. En modern X3 20d kostar 2700:- i skatt ("Runt 3000:-?) och uppgiven förbrukning är 0.65L/mil för föregående modell och 0.56L/mil för nuvarande modell precis som för 320xd. I praktiken är troligtvis en X3 något törstigare än en 3-serie men en högbyggd bil har också klara fördelar i form av insteg, markfrigång och sikt bland annat. //Bjersér |
|
| Det jag syftade på var Landrover Defender, en alldeles utmärkt äkta terrängbil men helt komfortmässigt värdelös på allmän väg. De SUVar du nämner är väldigt sköna att köra. /Christer | |
|
Jag har en RX 400h till salu, och tycker den är hur mysig som helst att åka i. Lite plastig känsla på inredningen. Gillar den upphöjda sittpositionen och runtom sikten. Min drar runt 0,8 vi mjukkörning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.