AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.418

Jag ska köpa SUV, vilken?

Sida 1 av 2
Hej,

jag är på jakt efter en AWD SUV. Jag bor i Stockholm stad och använder bilen begränsat. Jag gör dock 2-4 resor/år, upp till Jämtland. (ca 140 mil/gång). Kör typ 1000 mil/år, totalt.

Jag kan tänka mig att lägga 220.000-300.000 kr. Vill gärna att bilen är bra utrustad. Vet inte hur man ska tänka när det gäller bensin eller diesel? Jag har sett att det finns ett antal olika elhybrider. Hur är de? Kan man köra runt på el i stads trafik, utan att den drar så mycket bensin?

Hur är det med skatter och försäkringar?

Jag är inte så bra på bilar, vilket kanske märks. Men jag skulle uppskatta lite tips.

Tack på förhand.

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
SUV är ju som fenomen ganska kalla på marknaden pga driftkostnader och miljöpåverkan. Spontant låter det som om du på dina två årliga resor skulle kunna hyra en stor bil och istället köpa en mindre bil att ha till vardags. Gillar du designen så finns ju BMW X1/X3 som ett lite mindre alternativ till de större SUV:arna...

Det finns en massa crossover-modeller, dvs "bilar som ser SUV:iga ut men som inte är stora/törstiga". Panelen kan säkert fylla på :-)

Behöver du lasta mycket till vardags?
Hur många är ni i familjen?
Kör du på grusvägar/i terräng förutom i norrland?

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Spontant så håller jag med föregående talare, hur en bil när du behöver, Mabi har ju tex X5:or och X3:or att hyra ut.
Annars så kanske en Lexus RX400h kunde vara nått (såklart :) ). Den har väl fortfarande massa fördelar just i stockholm (trängselavgift, parkering). Den har elmotor och det går väl att köra liiiite med bara den men det ska väl anses mera som hjälpmotorn till bensinmotorn än nåt annat. Om du köper en sån från auktoriserad handlare så får du garanti till bilen är 8 år/15000 mil, kan ju vara skönt som trygghet.

//RX300-03 och framför allt: 323i e21!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
En Tiguan kanske?

Provade en sådan innan jag bytte bil förra gången.
En trevlig bil i stan med bra sikt och överblick.
Bilen var pigg mellan rödljusen men den 140 hästars dieseln med DSG var ingen trevlig bil på E4:an.
Efter 110 km/h hände inte mycket hur mycket jag än gasade.

Efter samtal med säljaren om att bilen var pigg i staden men mer än lovligt trött på E4:an så vill jag
ha den större 170 hk dieseln. Men då gick inte den att få med DSG!!???
Så det blev inget av. Men vill man ha en smidig Suv och kör mest i stan så kan jag rekommendera den.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
De bilarna ni nämner, är de verkligen "SUV"? Tycker det låter mer som SAV. En SUV (eller Jeep som folk brukar säga) är väl en bil med riktig awd, god markfrigång och klarar sig i terrängen?
SUV = typ Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero mfl
SAV = BMW X, Lexus RX, Audi Q, Mitsubishi Outlander osv
Tack för svaren. Vi är 4 i familjen. Jag har en kompis som köpt en Tiguan. De har nu panik, för att det knappt går att få in något i bagage utrymmet. Jag har tittat lite på Chevrolete Captiva. Vad tror ni om den?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har själv bytt ifrån BMW E91 325 till Lexus RX300 -V6 4x4 (Executive), vilket innebär det mesta i utrustningsväg som går att få på den modellen. Man åker som -KUNG- kan jag garantera. :)
Det är andra generations-RX, och de modellerna ser likadana ut från sen 03 t.o.m 09.

Skatten på den är 3700:-/år som är fördelad på tre betalningar. Och vad jag hittills märkt så drar den inte mer bränsle än vad min E91 gjorde. Bilen är ganska lätt med tanke på storleken.
Verdi
Jag åkte förbi Östersund i somras och vet ni vad? De har faktiskt asfalt även i norrland! :)

Exakt vad behövs markfrigången till? Dålig väg sista biten till stugan? Kanske kan funka med en vanlig bil med 4wd?
Verdi
ps. SUV betyder "stadsjeep" i min värld. Riktiga "terrängjeepar" är så ovanliga så de har jag inget namn på förutom märke + modell. :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Läste på lite, Verdi. I Europa är det tydligen allmänt vedertaget att allt från terränggående till Toyota Rav4 och liknande kallas för SUV. Tycker själv att det är väldigt missvisande.
Terränggående bruksbilar är inte speciellt ovanliga, finns en uppsjö med Land Cruiser HJZ, BJ osv som rullar på vägarna, även i Sverige. Även de stora lwb Pajero och Patrol är mycket kompetenta terrängfordon direkt från fabrik.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Säkerhet och stort utrymme tycker jag är viktigast. E91:an var alldeles för liten tyckte jag. Och när jag letade efter E61 då hittade jag inte heller några wowdenvilljagha-objekt. Nu har vi mer utrymme, och även airbags för knän:) och kan även höja bilen när vi kör till stugan då sista biten är en blandning av rallybana och jungel. :)
Vad tror ni om en Lexus RX 400h Hybrid, 2008 och som gått ca 7000 mil?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Är det denna du har sett?
Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har en RX400h och det är en trevlig vagn, den känns lite omodern på vissa områden, har en lite plastig inredning i förhållande till prislappen och framkomligheten är helt hopplös annars så är den bra eller riktigt bra på det mesta.

Kör du vintertid på allmän väg klarar RX sig fint och känns trygg även om den inte går lika kursstabilt som en bil med aktiv fyrhjulsdrift ex. BMW X3. Men om du skall försöka ta dig upp till stugan längs en dåligt plogad väg är nästan en vanlig 2WD personbil bättre än RX, den fastnar mycket lätt.

Men om det inte finns så tuffa krav på framkomlighet är RX400h en klockren kombination mellan rimlig förbrukning, bra prestanda och SUV-känsla. :)

//Bjersér
Intressant att RX400h har så taskig framkomlighet... verkligen en stadssuv. ;-)
Hej Bjersér,

jag är i behov av en bil som klarar jämtlandsvinter. Typ plogade men kanske hala backar. Är alltså inte i behov av en bil som klarar tuff terräng. Vad tror du?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som någon redan föreslagit>> BMW X3 (så ny som pengarna medger )...tror nog att 2,0D räcker till motormässigt, dock får du väl först kontrollera om bagageutrymmet är tillräckligt för dina behov.

Mvh Janne.

be
361
benke_berguv
I3s- 18
En jämtlandsvinter klarar en RX400h hur bra som helst, det är väl när det blir lite mer avancerat som det blir svårt. Den röda som hänvisades var ju fin MEN den behöver ju 2 omgångar däck för att göra bilen rättvisa. Riktiga vinterdäck är nog ett grundkrav för att vilken bil som helst ska bli en "bra" vinterbil.

Jämfört med en X3 (gamla modellen) så är lexusen ordentligt större inne. En stor fördel är att man kan skjuta baksätet fram och tillbaka. Korta ben bak --> större bagageutrymme

Bjerser: Är lite förvånad över att du tycker den är sååå dålig på vintern :). Har kört en del vinterkörning med dem och tyckte inte alls den var dålig, ingen direkt skillnad mot vilken annan fyrhjulsdriven bil som helst (audi och min egen RX). Har iof inte kört nå vidare "extremt" men oplogade vägar till sommarstugan var inga som helst problem.

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Glömde: I utrustningsväg så finns det i princip allt i en Executive. Allt el, stolar, baklucka osv, gps,skinnklädsel, backkamera, taklucka, dvdspelare (som dock bara funkar när man står still... The american way...)

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag kände en skogsmaskinförare för ett tag sedan.
han körde en Volvo 245 från 1981 skodd med Hakkadäck året runt.
Han hade aldrig blivit stående på väg ut till skogsmaskinen.

Handen på hjärtat, vad klarar tex. en Tiguan som inte en 245:a klarar på dagens vägnät? ;)

Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag håller fast vid det jag skrev ovan, och jag är osäker på om en RX400h är rätt bil till dig Filmelvis.

Jag ser fyra problem med RX400h´s framkomlighet:

-Elmotor driver bakhjulen, kan man bara hålla lite fart uppe laddas batteriet och det blir inga problem men i lägre farter med hög belastning (Exempelvis genom snö) försvinner krämen i batteriet snabbt och bilen blir helt framhjulsdriven. Hur lång tid? Jag skulle säga mindre än en minut i värsta fall, förutsatt att batteriet var fullt när man började vilket det sällan är vid vinterväglag då systemet arbetar frekvent.

-Diffat, kort och gott så går kraften på varje axel till det hjul med minst grepp. Att använda sig utav handbromsen som diffbroms som går på exempelvis en BMW är inte möjligt då den är fotmanövererad och låser helt när den trycks ner.

-Antispinn, detta tror jag är den största flaskhalsen. Systemet går inte att stänga av och dess ingrepp är kraftiga och bromsar snabbt in bilen, kort och gott så kanske man med fart klarat sig igenom ett parti snö om inte antispinn gripit in och tagit ned farten så kraftigt.

Om man stannar i ett lite utsatt läge, på isgata eller i någon decimeter med snö, är det tack vare detta system svårt att komma iväg igen. Systemet tillåter inget hjulspinn och i dessa lägen är det nästan ett krav, kolla på BMW xDrive eller Audi quattro som ett exempel: I samma lägen tillåter dessa hjulen att spinna i en viss mån och därför sticker dem obehindrat iväg där RX400h med stor möda får "gungas" loss.

-Oskyddat underrede, viktiga (och gissningsvis dyra?) komponenter sitter helt exponerande undertill. Det första som tar i på 400h är kylaren vilken har en givare som sticker rakt ner från undersidan. Från denna givare hänger en sladd ytterligare några centimeter ner fri att fastna i vad som helst.

Den lägsta punkten framtill på modellen är det ena grenröret, därifrån sticker på samma sätt som beskrivs ovan en givare (Jag skulle gissa på en lambdasond?) ner en bra bit. Och så fortsätter det. Det som göms i snö; Riskerar att ta sönder en hel del på denna modellen.

Man tar sig fram med Lexus i de flesta fall, det var inte så jag menade. Men jag låter den bilen stå när det är svårt vinterväglag, för exempelvis en BMW X3 gör jobbet så mycket bättre. I den bilen man knappt av om det kom 20cm snö under natten, i DTC-läge sticker den som ett skott oavsett. :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.