AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.411

Hur mycket sjunker 535d i pris till våren?

Sida 1 av 2
Har Funderationer på att köpa en begagnad BMW 535d.
Men vet inte om man ska ligga lågt ett tag för att köpa en -07 med faceliften eller om man ska
Nöja sig med en -05a eller -06a.

-05, -06orna verkar ligga i grova svängar i ca 150'-200' medans -07orna verkar ligga i ca 250' och uppåt nu.

Vad kan man tänkas måsta betala för de olika årsmodellerna till våren!
Är det värt att ta en med facelift? Hur mkt mindre soppa tar den osv?
Växelspaken är ju klart snyggare men inte motiverat för att lägga ut 50' ;-)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Växelspak ? Du ska väl ha en automat ? Det är år 2012 snart.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det är ju auto-spaken som är läcker.. ;)
Jo menar såklart autospaken ;)

Sjunker dom nåt på ett halvår tror ni?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Faceliften är kvalitetsmässigt ett rejält lyft gällande inredningen. Det blev lite andra förbättringar - speciellt automatlådans funktion och mindre Wandler-känsla gjorde susen och gör att bilen känns "piggare" och mer alert. Men måste du lägga 50' extra så är det kanske lite väl mycket.

Såsom marknaden är osäker just nu är det helt omöjligt att förutse vad priset kommer att vara till våren.

Så, måste du byta nu? Om Nej, varför inte vänta till våren och använda tiden till att finkamma marknaden för att hitta just den variant du gillar mest till ett vettigt pris? Just 535d brukar ju vara rätt bra utrustade...

----
BMW CS #6212
Okej... Ja då är de inte samma låda helt enkelt. Hade ju så klart varit trevligare med -07 och uppåt
Men om det är sånt stort steg upp till -07 får man kanske hitta en -06 med det mesta i utrustnings väg istället.

Ska inte köpa prick nu så kan nog göra som du säger och finkamma marknaden tills det är dags. Men man vet ju hur svårt man har att ligga lågt då suget är uppe bara :)
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Jag hade definitivt prioriterat en med facelift. Mycket skillnader estetiskt och tekniskt på denna modell. Den bästa tiden för bilköp brukar historiskt vara efter helgerna det vill säga jan-mar. Den rådande skuldkrisen kanske påverkar priserna nedåt, eller uppåt :)
Rekommenderar annars en BMW 530d med M-paket. Riktig värstingbil med fantastisk körkänsla och utrustning. Har kollat lite på bytbil.com och hittade några väldigt intressanta sedan bilar. Ta en titt på dessa och se om de intresserar dig:

Länk!

Länk!

Länk!

Länk!

Skulle hellre satsar på en 530 med M-paket då m-paketet är så sjukt grymt enligt mig själv. Billig i drift och att äga. Du får ursäkta om jag inte svarade på din fråga vill bara komma med tips! :)

Tackar för tipsen!

Dina förslag var mkt fina bilar men lite för nya och dyra för mig :)

Är ute efter en touring och har tänkt i banorna om en 530d istället för 535d på 272hk, men ångrar man sig inte om man tar en 530 på 218hk? Jag tänker på de 54hk som skiljer motormässigt.

Eller ska man nöja sig med en 530d och sätta in vtech steg 1 =280hk, 630nm för att få i princip samma bil som 535?
Men då undrar jag vad automat lådan är specad för i en 530d så man inte får massa utgifter för att övriga grejer inte pallar med!

Som du själv är inne på kan det löna sig mer att köra på en 530d och sedan chip trimma den. Kom ihåg bara att om du eventuellt skulle krocka eller något liknande så måste du ta ut trim boxen. Den bör palla det. Tittar du på den första BMW 530d som jag länkade till så har den 235hk, sedan har den utrustning som gör att "sport-mode" ger bilen 30+hk alltså 265hk. Så automat lådan bör nog palla med det, kolla upp det dock så att du är säker innan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är "sport-mode"? Aldrig hört talas om det.

Inte heller hört nåt om sport-mode! Är det en suzuki B-King hoj i en BMW? :)
Eller finns det nåt sommar å vinterläge på lådan?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Klart försäkringsbolaget kommer tjura ihop om du trimmar bilen och dom skulle få reda på det vid ev olycka, räkna med reducerad ev utebliven ersättning.
Ok, ja d är väl bra att ha det i åtanke då!
Tänkte nog fel men samtidigt Beror d väl kanske på vilken olycka. Om nån t.ex stryker sidan på bilen eller backar in i den så den måste plåtlagas och lackas, lyfter verkstaden på huven och undersöker och kopplar upp bilen mot datorn för att först kolla så inget modifierats?

Nåja, hur som helst är d ju säkrast att ta bort sådant vid ev olycka.
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Grelle, JF4
Den första länken som Danne_MK skickade visar en bil med sk sportautomatlåda. Notera även paddlarna på ratten.

Sök på forumet för mer info.

Jag tycker dock att de länkade bilarna ligger väl högt prismässigt. Titta gärna på utbudet av 530XD från 2008. Brukar ligga runt 270'-300' för motsv utrustning.

Fitch
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men sportautomatlåda innebär väl inte 30hk extra i maxeffekt? Kan du inte länka till den infon i sånna fall?

Fitch
530xdt M-sport - 08
Länk

/F
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hittar ingen info om extra effekt.

Jag vet inte om du missförstår mig, jag är väl medveten om sport-automaten, ett sport-mode i sig är inte heller så intressant. Men ett sport-mode som ger extra effekt har jag inte hört talas om på E6X, undantaget M-modellerna.

Fitch
530xdt M-sport - 08
Tankar kring andrahandsvärde:

Den första finanskrisen slog till på allvar under senare delen av 2008. Under 2009 sålde svenska bihandlare väldigt få bilar och fokus skiftade till snålare motorer. Under 2010 tog försäljningen fart igen, men då var F11/F10:an på ingång och det kan ha stoppat spekulanter på dyrare E60/E61:or.

Således, borde vi inte se ett klenare utbud av 2009-2010 E61 än vad vi hittills sett? Kommer vi se stabila andrahandsvärden för E61:or(främst de med större motorer och mer utrustning) från 2007-2008 givet ovan?

/F
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Grelle,
Missad den detaljen med extra effekt.
Ville bara belysa att det var en annan låda på bilen på första länken.

/F
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Lite info kring sålda 5 Serie:

2007: 4271st varav 61% diesel
2008: 3219st (-25%) varav 71% diesel
2009: 2773st (-14%) varav 78% diesel
2010: 4336st (+56%) varav 81% diesel

Källa: Bil Sweden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.