|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Dala Demokraten har en fin artikel i sin motorbilaga idag. Världens enda M3 40th anniversary, 4 dörrars sedan finns i lilla Falun... Får försöka åka dit och dregla lite... Länk | |
|
Så det var där den hamnade stod på BMW Sverige för en månad sedan. Tagen i trafik idag på Carlia bil som ägare. Bättre nersparbara bilder vore trevligt så åk gärna förbi. Listan lyder som dock inte nämner något om 40th anniversary, men spärrade delar har den; Individualdata finns! Fordonsuppgifter Typ Wert Chassinummer WBSPM910X0E196692 Typkod PM91 Typ M3 (EUR) E-modellserie E90 (M3) Serie 3 Typ LIM Styrning LL Dörrar 4 Motor S65 Cylindervolym 4.00 Motoreffekt 309 Motor HECK Växellåda MECH Färg SONDERLACKIERUNG (490) Stoldynor SONDERPOLSTERUNG (Z1XX) Produktionsdatum 2011-09-21 Extrautrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S161A EU5 EXHAUST EMISSIONS NORM Avgasnorm EU5 S1CBA CO2 CONTENT Koldioxid-omfång S1CCA AUTOMATIC START/STOP FUNCTION Automatisk start-/stoppfunktion S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION Brake Energy Regeneration S223A ELECTRONIC DAMPER CONTROL (EDC) EDC S230A EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT Extrapaket specifik för EU S2MDA M DRIVE M Drive S2MKA M DCT WITH DRIVELOGIC M Dubbelkopplingsväxellåda m Drivelogic S2PAA LOCKING WHEEL BOLTS Hjulbultsäkring S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Bortfallat, modellbeteckning S322A COMFORT ACCESS SYSTEM Komfortåtkomst S423A FLOOR MATS, VELOUR Inlaeggningsmatta velours S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket S493A STORAGE COMPARTMENT PACKAGE Förvaringspaket S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S4MYA INT.TR.FIN. BLACK LTR. CARBON STRUCTURE Interiörlist läder karbonstruktur svart S521A RAIN SENSOR Regnsensor S563A LIGHTS PACKAGE Belysningspaket S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional S614A INTERNET Internet S615A ERWEITERTE BMW ONLINE INFORMATION Utökad BMW Online-information S644A PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. Förberedelse mobiltelefon m Bluetooth S676A HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HiFi-Högtalarsystem S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices S6ABA CONTROL TELESERVICES Styrning TeleService S6FLA USB-/AUDIO INTERFACE USB-/ljudgränssnitt S6NFA EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH Förbindelse musikspelare i mobildelen S6S4A LANGUAGE VERSION SWEDISH Språkversion svenska S6UHA TRAFFIC INFORMATION Traffic Information Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S6VCA CONTROL COMBOX Styrning Combox P7KBA NAVIGATIONPAKET PROFESSIONAL Navigationspaket Professional S7MAA COMPETITION PACKAGE Paket Competition S842A COLD CLIMATE VERSION Utförande för kallt klimat S850A ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT Extra-Export tankning S885A SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Bruksanvisning svenska S8SCA COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE Telematics access request,country-spec. S8SMA VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE Chassinumret syns utifrån S8SPA COP CONTROL Styrning COP S8TGA ANTI-THEFT SYSTEM Stöldsäkring S8TNA DAYTIME LIGHTS ABOUT LIGHTMENU ADJU Dummy-SALAPA S938A CONTROL ZS INDIVIDUAL SERIES Individualserie S940A SPECIAL REQUEST EQUIPMENT Specialönskemål för utrustning Serieutrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D Innerbackspegel automatisk avbländade S459A SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY Stolsjustering elektrisk med memory S502A HEADLIGHT WASHER SYSTEM Stralkastarspolare S522A XENON LIGHT Xenon-Ljus S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik S540A CRUISE CONTROL Hastighetsreglering S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometerräknare S5DCA FOLDING REAR-SEAT HEADRESTS Huvudstöd bak fällbar S775A INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE Takhimmel antracit Individualfordonsdata Text ---- Processing Individual Sign "BMW individual" 0490 Special painting Sign "dull paintwork". Paintwork "frozen black metallic" (code U91). (Black sapphire met. 475 / dull 2C clear coat FF95-0550 + hardener SC29-0160, ratio 100:33, co. BASF). Z1XX Special upholstery ******************************************************************** ********* M3 standard leather with contrast stiching *********** ******************************************************************** Extended leather "Novillo" black as NDSW. Text -------------------------------------------------------------------- Following items with contrast stiching of the double lap seam: * Seats * Headrests * Door panel inserts * Door panel armrests (softpads) * Door pull handles * Centre tunnel console * Handbrake lever gaiter Quilting yarn mugello red (nb. 2 272 128), code 1725 E. -------------------------------------------------------------------- Arrangement as release. -------------------------------------------------------------------- Seam of front and rear seats according to M-seats. -------------------------------------------------------------------- Text Remainder of spec. as leather Novillo black (code NDSW). 0940 Special equipment on demand Red painted brake caliper. Interior trim finishers black leather Carbon structure as opt. 4MY, Interior trim finishers dashboard with contrast stitching mugello red. - Quilting yarn (nb. 2 272 128) in mugello red, color code 1725 E. Side panel frame (gill) in "black-chrom metal-effect". ******************************************************************** *** Only for spare parts: info.SA944-parts@bmw-m.com *** ******************************************************************** Text Front grille (twin kidney grille) in "black-chrom metal-effect". Tailpipe extension of exhaust system in "chrom dark". M light alloy wheels Y-spoke style 359M 19" in matt black (code A45). front: 9 J x 19 / tyres 245/35 R19. rear: 10 J x 19 / tyres 265/35 R19. Mvh Stephan |
|
| Ska göra ett försök redan i morgon. Bilen måste ju förevigas. Ska spela på Lotto i morgon... 937 000 kr... | |
|
Låter bra, lycka till med båda sakerna! Mvh Stephan |
|
|
Det här var ju intressant; att det är så de gör sas: "Paintwork "frozen black metallic" (code U91). (Black sapphire met. 475 / dull 2C clear coat FF95-0550" |
|
|
Rolig rubrik i tidningen... "Kanske världens vackraste bil" Nej, en mattsvart 3-serie kommer aldrig att bli vackrast i världen. =) |
|
| intressant. Ska till Falun imorgon, lär passera och titta på den om den står kvar. | |
| finns det någn annons till bilen med mer bilder?? | |
|
Enligt texten så var den ju beställd av någon så då lär den ju inte läggas ut på annons. ___ //Ulf |
|
|
En intressant vinkling på det hela är ju om det finns 20 eller 21 frozen black M3:or nu. Den officiella siffran från BMW var att 20 stycken coupéer skulle tillverkas. En kund beställer en sedan. Innebär det att det blev 19 coupéer och 1 sedan eller 20 coupéer och 1 sedan. Vad kommer BMW att gå ut med för siffra egentligen? Låt oss säga att en kund betalar 937 000 kronor för bilen. Om 20 år när den skall säljas som samlarobjekt så säljs den som den enda 4 dörrars frozen black M3:a jubileumsmodell i världen. En potentiell köpare hävdar att den inte är en sådan jubileumsmodell och säger att det är en oäkta sådan (och vill pruta massor givetvis). Kommer BMW vid en förfrågan om 20 år att utge ett "äkthetsbevis" på bilen? Som Stephan735i skriver så är det ingenting i listan som skvallrar om 40th anniversary men att den har spärrade delar. |
|
|
Är det bara jag som tycker den är riktigt FUL? /Jonas |
|
|
sanslöst fult med mattsvart, ser ungefär 300% sunkigare ut, varför gör man så mot en ny bil? och grattis när första tvättrepan kommer - går ej att polera. |
|
|
Jag kan inte heller se det snygga i de nya "matta" billackerna. I mina ögon ser frozen black ut som halvmatt eller möjligen sidenmatt, om man pratar målarfärg. Med andra ord ett otäckt mellanting mellan matt och blankt. Blank lack är snyggt (Schwarz II vinner!), helmatt (typ målarfärg glans 2) är också snyggt. Men det här mitt emellan gillar jag inte. /Slut på tyckandet. :-) Erik /Erik |
|
| Finns inget som är snyggt med en matt bil liknande frozen-färgerna och jag kan lätt föreställa mig vad bedrövlig en sån bil kommer att se ut om några år när den har blivit lite använd. | |
|
Personligen tycker jag Frozen-färgerna är fantastiskt snygga, när de är rena och nya iaf! Intressant tanke Kimmo; om BMW "erkänner" denna bil som en i serien torde en mille vara billigt för den, med tanke på kommande samlarvärde... |
|
| Kommer definitivt inte finnas något samlarvärde i en vanlig M3 med matt lack oavsett som den tillhör anniversary serien eller inte. Vill man vara unik kanske en läppstiftsröd M3 E93 är ett alternativ eftersom det också med stor sannolikhet kommer att visa sig vara en dålig affär. Länk | |
| Jaså? Ja skriver du "definitivt", så måste det ju vara sant då... :P (Hur vet du det förresten??) | |
|
Jag köpte en Marabou Daim Dubbel med päronsmak (Limited Edition) förra året och har inte ätit den eftersom jag räknar med att det kommer att bli ett samlarobjekt ;-) Vad jag vill ha sagt är att det antagligen inte är någon bra idé att köpa en ny bil på spekulation. Varför skulle någon sälja en bil till dig så att du kan sälja den vidare och gå med vinst på affären? Visst råkar man sitta på en produktionsplats för någon eftertraktad Ferrari som t.ex. 599 GTO och man sedan råkar träffa en saudisk prins som är i akut behov av just en sådan bil kan det kanske bli en bra affär. Tror även att man kan beställa en ny 911 CS (991) och räkna med att få den såld utan någon förlust (eller t.om. några tusen plus) om inte ekonomin kollapsat och leveranstiden för en ny 911 är flera månader lång i början av nästa sommar. Men även det innebär ett stort risktagande, klicka på länken för att komma till en 997 som varit till salu i flera år och som köptes i spekulationssyfte när 997 fick sin facelif. Länk |
|
|
Bilen blir säkert ett samlarobjekt för en del eftersom den kommer att vara udda men jag har svårt att se att den skulle komma bli så värdefull så att det framstår som billigt att betala en miljon för den idag. Eller finns det något exempel på andra "dussinbilar" med udda utrustning som har dragit iväg långt från nybilspriset? |
|
|
Det närmaste jag kommer på direkt är E39 M5 Touring, det exet (eller finns det två kanske..) är rätt så värdefullt idag? :) Men jag menar förstås inte att denna kommer dra "iväg långt från nybilspriset" - men att den kommer behålla värdet betydligt bättre än en motsvarande Anniversary-coupé; alt. en vanlig M3 sedan! Förutsatt att man vårdar den såklart, och begränsar miltalet.. |
|
| P.s. Den Daimen var inte så märkvärdig alexanderl....och producerad i något fler exemplar än 1? ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.