AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.832

Skadad hjulbult demontering av verkstad lurad?

Sida 1 av 2
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Hej alla kunniga

En bult blev skadad när jag skulle byta till vinterdäck nu i helgen. Satt hårt som f-n och vissa bultar är lite dåliga. Ett bulthuvud blev skadat så kunde inte få bort den. Lämna den på verkstad igår och var o hämta den nu. Hade tagit honom 5h att få bort den enligt honom. Bulten sitter illa till (några cm in i fälgen) o enda lösningen var att smälta den. Men är det rimligt att det kan tagit 5h om det går riktigt illa?? Han var ändå "snäll" och tog betalt för 3h = 2600 inkl moms. Dock är detta mer än vad jag köpte bilen för och han ringde inte och sa att det skulle ta så lång tid och kosta så mycket vilket också stör mig. Dock bad jag honom inte göra det men utan bad han bara kolla på det men fanns inte i min fantasi att det skulle kosta då mycket.

Vad säger ni andra, orimligt lång tid eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Meningen "bad han bara kolla på det" är väldigt tvetydig. Det går att tolka den på flera olika sätt. Du har din tolkning och mekanikern sin.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Ja håller med, ångrar mig, smart att vara efterklok. Rimligt med 5h jobb var väl det jag mer undrade över?
Frågan är väl dock om Din fälg klarade sej oskadd?
Eftersom mekanikern hävdade att han "smälte den" så är värmen ganska hög!

Har då fälgen klarat sej utan synbara defekter så är 2600kr ett skapligt pris med tanke på åtgärden det krävde,eller hur?
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Fälgen har blivit lite svart, inga andra skador vad jag har sett än så länge men har inte synat den så väl. Kanske inte är så farligt pris, kändes bara som att 5h var jäkligt lång tid för att få bort en bult fast är kanske helt rimligt.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Beror väl lite på hur illa du skadat den.
Su
35
Suffer
520i Touring -01
Inte för att strö salt i såret men jag hade samma problem för något år sedan. Jag köpte en härdad borr 10mm och borrade mitt i hjulbulten (kylde med 5-56 under tiden) till jag kom in och bottnade i konan. Då släppte bulthuvudet och det var bara att gänga ur bulten som satt kvar med fingrarna. Kostnad 150kr och tog typ 30 minuter.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Kan inte påstå att den var totalt förstörd men tillräckligt för att jag inte kunde få bort den med mina verktyg, problemet var också att den satt väldigt hårt. Konstigt att han inte gav sig på att borra, eller kanske gjorde det och inte lyckades utan var tvungen till att smälta bort den. Man kanske skulle gett sig på den ensam först fast om det tar 5h för en verkstad att få bort den så skulle jag troligen inte få bort den överhuvudtaget (om det nu tog så lång tid)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Alltså, att borra ur bulten är väl det första man försöker med i ett läge med en fastnad sönderdragen bult, om man kan komma åt med borren. Och det kan man ju med hjulbultar. Det låter som en verkstad som inte vill ha fler liknande jobb, utan fläskade på för att slippa.
Smälta bulten? Det måste väl finnas rester kvar av bulten? Han smälte väl inte hela för då skulle även gängorna i skivan smälta?

Det är i alla fall mina spontana tankar när jag läser tråden.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Smälta?
Normalt så svetsar man dit en hylsa eller ngt annat greppvänligt. tar 10-30min, sen drar man loss bulten.
Fälgen måste blivit galet förstörd om han smälte ut bulten.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Japp smälta hela huvudet. Bulten sitter en bit in i fälgen så antar att det var därför det inte gick att svetsa dit något greppvänligt. Har inte sett fälgen i dagsljus men kan inte påstå att den blev galet förstörd. Men förstår inte varför det inte funkade med att borra.
Su
35
Suffer
520i Touring -01
Det hade nog funkat att borra... Det spelar ingen roll hur hårt bulten sitter. Det är friktionen mellan det konade bulthuvet och konan i fälgen som gör att bulten sitter så in i h-e. När du bottnar konan med borren släpper spänningen och vips så är det bara att pilla bort grejerna.

Nåväl, det är ju nu som det är och det är bara att gå vidare. Mitt inlägg skall ses främst som tips till andra med samma problem snarare än att göra dig än mer irriterad på din verkstad.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Då vet jag det till nästa gång, då tänker jag ge mig på det själv innan jag lämnar in den på en verkstad och förlorar bra mycket pengar. Får prata med verkstaden vad anledningen var att han inte borrade eller varför det inte funkade. Han kanske sa det när jag hämtade den men var i chocktillstånd så hörde inte så mycket...

Om nu enda utvägen vara att smälta (vad nu det innebär...) skruven så borde det väl ändå inte ha tagit så länge. Går det inte att borra så märker man väl det ganska snabbt eftersom det normal inte tar speciellt länge att borra ur en skruv. Låter märkligt...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ingen mer som ser ett problem med att smälta en stålbult (minst 1350°C) som sitter i en alufälg med smältpunkt ca 660°C? Kanske går med en skärbrännare att bit för bit värma och blåsa ur smältan, men vilket mickel. Och jag har svårt att tro att man klarar fälgen...
Jävla ockerpris för en bult..:-(

En hylsa (krafthylsa)som är svetsad på ett rör, hylsan storleken mindre än bulten och en slägghammare,tvinga på hylsan på bulten med rejäla slag och bulten/muttern är borttagen på 2min.....sett däckverkstäder använt denna metod många gånger och funkar klockrent.......
Det vore onekligen roligt med en förklaring på vad som gjorts när skruven har smälts bort.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Vad jag kan läsa mig till känns det som han inte har varit snäll iallafall enligt er. Brist på arbete kanske gjorde att han påstod att det tog lång tid, lämnade den på måndag morgon o han hade inte gjort något på kvällen men klockan tre var den klar på tisdagen, alltså ingen rusning troligen när han kunde slänga in en bil i 5h med så kort varsel. Ska höra med en annan verkstad imorgon så får vi se vad dem säger.
"Jag" borrade ut en rund-dragen låsbult en gång. Det tog en dryg timme, borren var bara att slänga efter slutfört arbete... 2600kr för att lossa en rundad bult låter rätt saftigt, du borde ha bett o få ett fast pris, det brukar jag alltid göra vid sådana här arbeten.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det finns specialhyslor för sånt där, kostar några hundra max.

Antingen har han blåst dig, eller är han bara dum i huvet.
SM
86
SMlopning
335iA Touring -07
Corvette C5 -01
Har ännu inte betalt, ska sätta in på konto så får väl ta ett snack med honom innan jag pröjsar. Tyvärr så kan jag ju inte bevisa att det inte har tagit så lång tid som han påstår men kan ju iallafall fråga varför det tog sån tid
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.