AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.010

123d, vettig bil?

Sida 1 av 2
Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
Jag funderar lite på en 123d 5 dörrars som bruksbil. Jag har aldrig kört någon då det finns väldigt få till salu. Alternativet är ju en 120d, men av någon anledning så tilltalar en 123d mer just nu

Den enda BMW dieseln jag kört är en 320d -11

Någon som har en sådan bil och kan berätta lite. Finns det tom någon i Östergötland som kan tänka sig visa sig bil för mig?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
23d har en helt annan karaktär och ett helt annat register än 20d, 1-serie E87 är i övrigt en säker, bekväm och väldigt körglad bil. Jag tycker kombinationen 23d och E87 är klockren om man inte har behov av ett stort baksäte, det är nog svårt att hitta mycket mer körglädje/krona än denna snåla dieselbil idag. :)

//Bjersér
Ja vad vill du veta? Vad har du för förväntningar? Vad är dina behov?

För mig är det en utmärkt blandning av en relativ liten bil med sportbilsliknande vägegenskaper (som kan vässas vid behov) och en praktiskt och komfortabel femsitsig bil (med lite god vilja, finns det hjärterum...) - detta är gemensan med alla E87/E81. Och till det tillkommer biturbodiesel motorn, en unik blandning av sportbilsliknande prestanda (som även dem kan vässas vid behov) och familjebils liknande driftkostnader. Och ettan håller värdet ganska bra dessutom. Vad jag vet finns det fortfarande ingen annan bil som kombinerar dessa egenskaper på detta sätt. I stil som Bjerser säger, mest körglädja mil per krona?!?

Jämfört med en M3 är motorn förstås inte alls lika vass och inbjuder inte att varvas på samma sätt. Men den svarar mycket bra och det går undan likaså när det efterfrågas.

Javisst, finns en massa snabbare, vassare och fränare sport- och entusiastbilar, men är man ute till vardags, finns det få bruksbilar ute som inbjuder till aktiv körning på samma sätt. Nåt som naturligtvis kan och ska ske på ett säkert sätt, anpassat till omständigheterna...

Och därmed har man även kommit till mitt största problem med bilen, den är ju på sätt och vis 'för snabb och rolig' på ett långsiktigt sätt - om man nu försöker hålla sig till hastighetsbegränsningarna och till det som i allmänhetens ögon ser ut som en trygg framfart. Helt enkelt, lite farligt för lappen i längden med en körglad vardagsbil.
Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
Härliga inlägg med lite känsla, tack.

vad jag förväntar mig och vad jag skall ha. Det är väl det som är problemet, jag vet knappt själv. Jag skall byta ut min Golf GTI DSG mot något annat och visst har jag tittat på en nyare Golf GTI/R, men det är 10 år sedan jag ägde min M3:a så jag är lite sugen på en BMW igen och då är just 123d den bilen som tilltalar mig mest.

Hade det funnits en 135i 5 dörrar så hade jag valt den istället då jag har en dotter på två år som jag behöver bekvämligheten in till baksätet.

Har kikat även på 330d/335d sedan, men priset springer iväg så mycket och jag vet inte om jag verkligen behöver det lilla extra utrymmet denna bil erbjuder mig. Dessutom tilltalar inte 3-serien mig innan faceliften 2009 och det innebär att det blir ännu dyrare. Dessutom är det svårt att hitta en 330/335d som gått lagom.

har faktiskt tittat på en 123d i Tyskland. Där finns det en speciell variant av 123d som är ganska vanlig som har mycket bra utrustning. Den verkar heta Edition Lifestile och verkar altlsid vara svart med soltak och navi. Pris ca 240k och 3000 mil
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Jag har en 120d Manuell, och Farsan har en 123d Automat.
Så jämförelsen haltar lite, men skillnaden 177-204 Hk är inte enorm precis.
Jag trodde den skulle vara större.

I mitt perspektiv kan nästan skicket eller utrustningen spela mer roll än huruvida det är en 120 eller 123. (Förutsatt att man inte jämför mot 163 hk)

Men om man bara ska ha det bästa, så ska man ju inte nöja sig med mindre än 123an :)

/ Daniel
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
om du kan tänka dig 135i, så kan du väll överväga 130i? den motorn ska väl vara extra trevlig just i 1-serien då den skiljer sig lite från den som sitter i 3-serien. eller måste du ha turbo? jag är ju lite åt andra hållet så jag ville bara fråga om alternativet? grymt ljud och prestandan går det nog inte att klaga på?

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
absolut kan 130i vara ett alternativ. Måste inte ha turbo. Vill ha en mindre bil med 4 dörrar som också ger lite körglädje.

kan man förresten koppla ur ESP´n på 1-serien, alltså helt och hållet
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
ESP heter det inte på BMW-språk.

DSC eller DSCT tror jag men det ska nog gå att koppla ur helt? eller vad säger panelen?

Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
det är nog inte helt säkert faktiskt att man kan det. Det finns många bilar som har en ESP off knapp, men denna stänger inte av detta helt utan ligger fortfarande aktivt men tål lite mer sladd än med det inkopplat.
Verdi
På 3-serien kan man koppla ur det helt iaf. Finns tre lägen. Skulle förvåna mig om man inte kan det på 1:an också.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Jo man kan koppla ur den helt om man håller in knappen ca: 3sek. Och då kommer det fram en annan symbol än om man trycker in knappen med ett snabbt tryck. Väldigt kul på lite större parkeringar.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Klart man kan koppla ur helt, snabbt tryck sätter funktionen i ett mellanläge som
Tillåter viss sladd och lek och sen ett längre tryck ca. 4 sekunder så kopplas det ur helt och bilen är helt i dina händer :)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Attans du va först;)
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag letade lite efter en diesel men hittade inte tillräckligt med körglädjen i den, både 1 och 3serie. Fastnade för en 130i istället. Vilken juvel det är. Går hyfsat snålt och alltid ordentligt med kraft. Det har ju diesel ibörjan men sedan tar det ju stopp... Det gör det inte i 130. Och ljudet och gången. Diesel funkar dessutom bäst med automat och där tappar man lite glädje där också.

Och ska du åka med barn så leta upp en med skinn (tips från en annan pappa!). Jag har en vit, LCI med med m-pkt, 18" och skinn (iofs snart till salu (inte enbart därför jag promotar 130 :-)). Hör av dig om det är ngt du undrar om den eller annat om 1serie och barn i dem.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
du bör väl kunna hitta nåt i tyskland som passar om du vill ha en 130i i sverige är utbudet mer begränsat som vanligt.

nåt sånt här kanske: Länk

Ko
96
Kotten
BMW 335d -08
Ja, detta såg ju bra ut. Skulle dock önska lite nyare, men 2009 verkar vara sista året för 130i
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
okej missade den parametern...

men den här ser fin ut: Länk

130i är mycket trevlig. Kanske bästa bilen nånsin för pengarna om du inte gör många mil ;)

Kom ihåg att de flesta 130i är före fejslift som inte är helt på samma nivå som facelift bilar när det gäller kvalité och interiör. Från enthusiastsidan har före FL fördelen att den har hydraulisk styrservo som ger mer känsla, en FL har i gengäld en elektronisk diffbroms (verkar på bromsarna) som ger bättre grepp ut ur kurvorna och lite bättre fjädring. Ännu lite senare har även motorn fått en uppdatering med lite mindre hästar 258hk (vet ej exakt när) som gör att den svara ännu bättre och är lite snålare.
Oh juste, 130i finns kvar att beställa som ny än idag som tredörrars, dock ej som femdörrars. Har för mig att E87:an fanns att köpa fram till F20, dock nästan ingen som köpte dem verkar som, bara fejsliftad är svårt att hitta (många som köpte 123d istället ??)
258hk kom 2010
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
men hur är det med motorn egentligen? de hade väl strul med den i 3-serien? att den var snålt ställd eller något sånt? någon som har koll på vad som gäller i 1-serien?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.