AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.118

Renovera bakvagn E38

Sida 1 av 2
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Är det enkelt att själv fixa bakvagnen på en E38?

Behövs specialverktyg, press eller liknande?

Ska byta intergrallink nr 4 på bild och wischbone nr 17 på bild..

Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

De ser inte ut och behövas :)

Bakvagnen på E65 ser exakt likadan ut, dock skiljer artikelnumrera.
Det jag reflektera över är hur svindyra delarna är.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Okej nice , fick prisfärslag på 8000:- från verkstad för att byta. Gör jag jobbet själv täcker de 8000:- även bromsar runt om hehe

Har du handlat av Schmidemann? Original är svindyrt..
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Dem där byter du själv, garanterat.
Köp billiga orginaldelar från ebay.de t.ex: Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
www.autoteilemann.de är bra.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Påverkar de bakre länkarmarna hjulinställningen någon nämnvärt?

Ska ändå göra hjulinställning efter jag bytt styrstaget fram men antar bytet bak påverkar så lite att varken jag eller däcken kommer märka av det om det går några veckor innan hjulinst och styrstag blir fixat?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Handlar hellre av svenska firmor, kan inte ett ord tyska :P

Någon som kan säga något om Schmiedmanns delar? Meyle delar tror jag det är ?
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Varför inte testa dessa ??

Länk

FordLTD

BMW och USA-bilsälskare :-)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
De två delarna #4 och #17 påverkar inte toe eller camber så vitt jag vet.
Tycker du ska överväga att beställa från tyskland då det finns många slantar att spara. Google translate är din vän. Den som jag länkade till har jag handlat från ett flertal gånger utan något trassel och snabba leveranser.
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Varför betala 3500 på ebay när det kostar 1595 från min länk till en svensk leverantör ??

Troligen samma tillverkare....

FordLTD

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Efter min senaste tvist med Schmiedmann tänker jag aldrig mer säga ett gott ord om dem. Bara lovar och lovar, veckor går utan delar och utan kontakt, och snåla jävlar som inte ger en krona i kompensation trots flera brutna leveranslöften, även fast jag insisterade.

Nummer 4 påverkar inte hjulgeometrin mer än det spel du har i bulthålen.
Nummer 17 däremot har en direkt påverkan, vet inte hur exakt vilka toleranser tillverkningen har men skiljer CC måtten kommer det påverka hjulvinklarna, väldigt lite troligen och du kan utan problem köra några veckor innan du bytt styrstaget.

Det är alltid billigare i tyskland, sen att kvalitetsgrejor i Tyskland är dyrare än kinagrejor i Sverige behöver man ju inte bli förvånad över.

Jag har aldrig köpt något från Meyle, man jag har bara läst gott om dom.
Jag kommer i fortsättningen bara köpa chassiedelar från Lemförder i Tyskland, deras grejor sitter på BMW från fabrik.
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Jag tvivlar på att det finns så många tillverkare av länkarmar och bussningar till e38 och länken jag lade in är tyska prylar enligt säljaren. Med 2-års garanti....

FordLTD

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Köpte själv delar från Claus autoparts som FordLTD länkade till och fick riktigt bra service. Om delarna håller lär visa sig senare men tycker att när det är 2-års garanti borde det vara hyfsad kvalite.

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Japmax tror inte BMW har lemförder orginal, åtminståne inte på alla bilar för de delar jag har bytt har alla varit TRW.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

FordLTD Clausautoparts låter inte så dumt. Mycket prisvärt kitt förutsatt att det är kvalitetsdelar. Beställer nog ett sådant. Man kan ju faktiskt testa det handlar ju om ganska små pengar om man gör jobbet själv.

Om jag byter nr 4 så bör jag väl även byta nr 2 och 3?

Nr 1 antar jag ska vara själva navet eller klumpen om man säger så?
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Om du ändå är där och river byt 2, 4, 13 och 17. Nr 3 år nog en låsring tror jag.

FordLTD

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Om du ska byta nr2 måste du göra en avdragare. Gjorde en av lite rörbitar och en kraftig gängstång då jag bytte på min. Tror det finns länkat i någon tråd här på forumet hur den skall se ut. Kom ihåg att märka upp bulten i läget den är i då du lossar så inte hjulinställningen blir helt fel då du monterar ihop. Rekommenderar att du gör en hjulinställning så snart som möjligt efter bytet.

MVH David Öfverdahl
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
FordLTD: Vad är det för fabrikat på Clausautoparts?

Är det no-name artiklar köper jag hellre från Tyskland.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vad för typ av avdragare måste man ha? Har några hemme såna för att plocka av en ratt envis som sitter som berget. Har nog lite olika avdragare på jobbet också.

Hur får man dit nya bussningen? Måste de pressas?

Vad menar du med att märka upp bulten?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nr2 är en led och är den enda delen som behöver pressas, både ur och i.

Bulten han pratar om är nr 5 på bild och är excentrisk, hjulvinklarna ändras beroende på hur bulten är vriden.
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Kane: Så här svarade Claus när jag mailade honom om kvaliten innan jag köpte av honom.

"Hej
Jag köper in i ledet innan de s.k. tillverkarna köper grejorna. Det finns mellan 30-40 "tillverkare" i Tyskland och många av dem köper från samma ställe (eller liknande) som jag gör och det enda de gör är att printa sitt namn på grejorna och trycker ner grejorna i sina fina kartonger och vips så är de tillverkare. Naturligtvis finns det de som har egen tillverkning men de är inte så många som man tror. Det tog mig 3 år!!!! att hitta denna grossist och det var inte enkelt att få dem att leverera till mig. Mycket tjat och bönande från min sida och till sist gav de med sig. För att göra satserna kompletta så kompletterar jag med delar från OPTIMAL-germany (www.optimal-germany.com) som är en av de som har egen tillverkning.

Mvh
Claus"

FordLTD

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.