AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.518

M5 e61 köpläge?

Sida 1 av 2
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Hej! Är det köpläge nu på M5 e61 eller kan man vänta sig bättre utbud samt pris fram på vårkanten?
Är riktigt sugen på en men inte hittat nån som passat mina kriterier riktigt. Hittar jag ingen nu funderar jag på att köpa en X5 4,6 och ha som vinterbil och hoppas att rätt M5:a dyker upp framåt våren.

Vänligen
Fabio
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Letar också.. Tror det kommer ut mkt objekt till våren.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Denna är ju vettigt prissatt:
Länk

Men visst, det blir alltid billigare i takt med att bilar blir äldre. Frågan är bara hur länge man vill vänta innan man köper.
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Ja, den känns rätt så rätt i pris. Sen är ju frågan vilket skick den är i.
Finns en del som varit till salu väldigt länge och då undrar man ju om inte skicket motiverar prislappen, eller är det bara så att priserna är för högt satta.

Jag vill inte vänta speciellt länge till...
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Går nog och pruta ganska hårt på dom flesta objekten som ligger ute atm.
We
31
Weissach
BMW M5 E61 Touring -07
Jag letar oxå efter en E61 M5. Utbudet i Sverige är inte stort. Ca 65 st varav ca 35 st svensksålda.

NeZaN
Såldes ju otroligt få M5T i E61-karossen, kan vara därför det är sånt dåligt utbud.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Är det nån som vet hur utbudet ser ut i Italien? Där borde det vara köpläge med tanke på deras ekonomiska situation!
NeZaN
www.autoscout.se

Där ser du endast från italien vill jag minnas!

/NeZaN

NeZaN
Länk

Editfunktion hade kanske varit på tiden :)

/NeZaN

NeZaN
Verkar inte stämma det jag skrev om endast italienskt på Autoscout, men här har du en i Tyskland: Länk

Länken översatt, Google Translate:
Länk

ca. 287 000:- och därefter lite prutmån.

/NeZaN

M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Tack för länken NeZaN. Den såg fin ut och det är helt rätt färgkombination. Tyvärr har den rullat alldeles för långt.
Letandet går vidare...

Som jag skrev i översta inlägget köper jag eventuellt en X5 och har som vinterbil. Du som själv har en NeZaN, vet du om det är nåt speciellt man ska kolla upp förutom allt det vanliga?
Tack på förhand

Vänligen
Fabio
NeZaN
Jag vet inte direkt vad som är standardfel på dom, men har hört att bl.a. luftfjädringen ska vara lite halvproblematisk på vissa bilar, att luftbälgarna spricker. De kostar väl runt 3000:-/st på BMW. Hade själv lite problem med den till en början men visade sig bero på spänningsfel. Var bara att släcka felkoderna. Detta hände i Februari om jag minns rätt, har inte haft en enda felkod sen dess.

Annars är det väl yttre drivknutsdamasker fram som brukar spricka (min ska bytas i nästa vecka), bromsskivorna är väl som många andra karosser, lätta att bli skeva (även dom bytte jag i våras). Lite kvalitetsbrist i inredningen, skramlar lite grand kan jag tycka. Annars är det en toppenbil i mina ögon. Andra fel beror ju även på vilken motor man väljer. Har inte hört så mycket om just 4.8:an. Har även bytt tändspolar på 2 cylindrar. Vet inte om det är ett vanligt fel dock.

/NeZaN

M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Tack så mycket för tipsen. Den som är aktuell för mig är en 4,6.
NeZaN
Okey. Ja det enda jag vet om 4.6:an är att det sitter en Alpina "typ" motor i den som jag förstått ska vara lite dyrare i reservdelar. Ska tydligen vara identisk med Alpinas, läs detta, saxat från M5Board.com:

"The Alpine 4.6l V8 engine is Alpinas own design and porting/polishing/assembling is being done by hand at the Alpina factory in Buchloe.
The BMW engine is identical (i.e. Alpinas design) apart from it being assembled at BMW and the fact that BMW doesn't port and polish the heads, balance the combustion chambers or the crankshaft.
So the BMW engine actually has lower power output and worse efficiency than the Alpina engine. Even though the specs are identical. Shorther lifespan of the crankshaft bearings are also to be expected for the BMW engine.
But these differences are the usual differences between craftmanship and mass produced goods."

/NeZaN

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Weissach: du skriver att utbudet i Svergie är 65 st varav 35 st sv-sålda. Stämmer det verkligen? Ser bara att det ligger 10 st på Blocket. Enligt mobile.de så finns det 53 st i Tyskland.

___
//Ulf
We
31
Weissach
BMW M5 E61 Touring -07
Det stämmer med ca 65 st E61 M5 Touring i Sverige. 10 av dem är på Blocket.

803 st LHD och 222 st RHD producerades. Totalt 1025 st.

Programmer; Weissach har frågat Transportstyrelsen om M5 E61 i Sverige ett utmärkt initativ som finns utlagt i tråden om M5 E61 i Sverige på e34m5.se. Perfekt att kika i den tråden för att se vilken M5 E61 man vill ha.

Italien var en stor marknad för E61 M5 så det kan nog vara en idé att leta där.

Stephan
NeZaN
Jag tror jag vet vad jag ska köpa för bil i framtiden... Svensksåld M5T :) Exootisch!

/NeZaN

We
31
Weissach
BMW M5 E61 Touring -07
Tack, Stephan.

E61 M5 Touring är exotisk på många sätt.

Försäljning per land:
DE 302
UK 208
IT 184

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Sålde min m5 e61 för 3v sen. Otroligt svårsåld bil. Jag fick gå ner närmare 40k i pris. Rimligt pris för en 8' milare är runt 320' för privat och uppemot 350' för bilfirma.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.