|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kanske ska nämna att jag också sålde min i helgen. Kom upp en kille från Ängelholm och köpte den. Fick svindåligt betalt enligt mig och jag är oerhört lycklig att jag inte betalade 400.000 för den 4 år tidigare. Fick 155' efter 1.5 månads annonsering för en sv.såld -08 325iAT med comfort, dynamic, advantage, drag, 13500 mil. En Skoda Octavia -08 med samma miltal verkar kosta ungefär lika mycket. Hemsk utveckling av BMWs andrahandsvärden. ------- //Lövet |
|
|
Känns som BMW ska köpas lätt begagnad och tex. Volvo ska köpas ny. Jag fick 119.000 kr för min V70N -06 nu när jag bytte in den. Tycker det var bra betalt med tanke på att det var 10.500 mil på den. I och för sig var det bra skick på lack och inredning men däck, service och bromsar skulle bytas. |
|
|
Sani: De tillverkas inte längre. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Det gör inte förra modellen av V70 heller... MVH Christofer |
|
|
Vad har egentligen modellerna med saken att göra? Det var väl företaget vi pratade om. Amazon är en svensk modell. Förra modellen av V70 är en amerikansk modell. Men företaget är ändå kinesiskt, numera. Skillnad. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Förra V70 utvecklades innan Ford tog över = svensk. |
|
|
Antar att "Stooges" bil (-06) är en P26:a, så visst är den svensk! Och kineserna har inte haft något med dagens V70 (Y285) att göra heller, den är ett samarbete med Ford. Sedan bör man skilja på Ford Motor Co och Ford of Europe också, väldigt olika bilar, företag & kultur :) (Apropå "amerikanskt"..) |
|
|
Jag måste läsa "mandarin" på min färddator tur att man har "google translate" tillgängligt på iPhonen. ;) |
|
Verdi |
Så länge huvuddelen av utvecklingen och tillverkningen utförs i Sverige av svenskar så är bilen mer svensk än kinesisk. Först när företagets kultur, personal och produktionsapparat är kinesiska så blir det ett kinesiskt märke. Eller är Manchester United ett amerikanskt fotbollslag? Och Chelsea ryskt? |
|
Sani: Ford Motor Co är moderföretaget, och äger de andra. Verdi: Fotbollslag definieras fortfarande efter vilken liga de spelar i. Det har inte ändrat sig sedan du försökte med det argumentet förra gången. Hmm, så enligt ditt resonemang; vilken nationalitet har McDonalds då? För det är ju inte så att huvuddelen av deras produkter kommer från USA direkt. Inte produktionsapparaten heller. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Verdi |
Försökte och försökte. Jag anser ju att jag har rätt. Jag tycker att det är sjukt töntigt att gå runt och "slentrian-skämta" om att grannens Volvo V70 är en kinesisk bil osv. Volvo kanske blir kinesiskt i sinom tid, men jag tycker inte att det är ett kinesiskt företag än. Det är ägt av kineser. För mig är det en rätt stor skillnad. Ser du inte en liten skillnad på Volvo PV och McDonalds? Typ företagskultur, historia och värderingar? ps. Om en saudisk shejk skulle köpa McDonalds, skulle det då bli ett saudiskt företag i dina ögon? |
|
Du anser alltså seriöst att fotbollslag inte definieras efter ligan de spelar i? Groovy. :-) Det är betydligt mindre skillnad mellan McDonalds och Volvo PV än fotboll och Volvo PV. Ska vi jämföra med den lokala pizzerian istället? Jörgen känner svenske medborgaren Gianluca och tillbringar semestrar i Italien med dennes familj, gillar maten och startar en svenskregistrerad pizzeria i Sverige - är det ett italienskt företag då? Eftersom det är italienskt utvecklade pizzor och produkten kommer från Italien spelar det väl ingen roll att företaget ägs av en svensk? :-) Var saker är utvecklade eller råvaran hämtad ifrån kan omöjligt ha med saken att göra. GM, Ford m.fl. har ju teknik från alla möjliga företag i alla sina bilar, är GM och Ford svenska då? De har ju utvecklats i bl.a. Sverige. Nej, huvudägarens nationalitet avgör märkets nationalitet. Att företagen sedan VILL att man ska se deras bilar med oförändrad nationalitet är en rent försäljningsteknisk illusion. Som Kina och deras köper-inget-som-inte-är-kinesiskt-mentalitet. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Oh, sorry Verdi. Ja, det skulle vara Saudiskt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Verdi |
esadh, Va? Jag har väl aldrig sagt att jag tycker att United är amerikanskt. Ett företag eller en klubb definieras av så mycket mer än av vilka som äger. |
Verdi |
ps. Nu tänker jag inte lägga mer tid på dig och din svart/vita och stelbenta syn i frågan. |
|
Och jag lovar att ingen som diskuterade i den frågan från början kommer sakna diskussionen. Har liksom inte ens lite grand med sakfrågan att göra. ------- //Lövet |
|
|
Lövet: Haha :D esadh; jag har arbetat i över tio år "för" FMC, så jag vet hur oamerikanskt Volvos verkliga produktutvecklingsarbete var under den tiden - Ford of Europe drivs av centraleuropeer (tyskar mfl), och det präglar även företagskulturen. Pengar däremot, det är en annan femma, men det gällde inte denna diskussionen om produkterna. Oavsett hur mycket du blandar bort korten i dina påhittade exempel kommer en bil (V70 2,5T -06) som utvecklats av svenska ingenjörer och togs fram under svenskt ägarskap INTE vara kinesisk; fast de äger Volvo PV idag. Instämmer därför fullständigt angående det löjliga i slentrian-skämtandet, som Verdi är inne på! |
|
|
OK grabbar. Har ni bestämt vad det blir till middag i morgon nu ? Falukorv, Ris eller T-Bone steak ;) |
|
| Falukorv alla gånger tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.