|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| I denna jämförelse hade jag valt 530d, men det beror på hur lågmilad den är. | |
|
Jag tror att F10/F11 520d lockat massor med tjänstebilsåkare som både får ha den som tjänstebil och kan ha den som tjänstebil utan att bli mobbad eftersom det är en "liten snåldiesel" "precis som V70 Drive". Kanske finns privatpersoner också som sneglat åt BMW lite smått och som inte är ute efter nåt annat än att åka bekvämt och inte vet vad en bensinsexa gör för själven, där kommer också 520d in i bilden som både prisvärd och skapligt svensson avundsjukevänlig tack vare "liten" smål motor osv. Det jag undrar är dock vart 17 man skall dumpa alla dessa 520d när 1:a ägaren kommit till insikt och börjat sukta efter en dieselsexa, eller rentav bensinsexa efter att ha lurats till en provkörning av någon slug BMW-handlare? :) Sen finns ju skaran av BMW entusiaster som inte kan eller vill köpa en ny BMW, utan köper på begagnatmarknaden. Där kan inte 520d vara särskilt het? Eller är det helt enkelt så att 520d har tagit sig in på en annan del av marknaden? Nämligen den där den stora massan "vanligt folk som inte tvunget ska ha ett visst märke utan väljer bland ett flertal olika märken vid köp" finns. Så den konkurrerar med V70, VW Passat etc etc. |
|
| Mats: det håller jag med om. | |
|
rent objektivt så får du "mera bil" för samma pengar om du köper en beg lågmilad F10 530d än en ny F10 520d. Dels har 530d redan som beg tappat en hel del under första året, dels så står en ny 520d för att just göra detta tapp när du sätter i nyckeln och börjar köra den. Motorn i 530d passar bilen alldeles utmärkt och är enligt min uppfattning betydligt "sportigare" än vad många vet. Törs säga det eftersom jag har haft en. 520d har från början varit avsedd som främst en tjänstebil och främst är det ju touring som går där. /Anders |
|
| Även jag försöker anpassa mig psykologiskt till 520d vet inte om jag vågar köpa, blir att åka inte köra. 550 in blev såld men de va faen så svårt det nya Heta är en fyra diesel ;), jag kan omöjligt komma fram till vad mun nästa bil blir. | |
|
Stort steg från 550 till 520d /Anders |
|
| Jag hade definitivt valt en beg 530d F1x framför en ny 520d. 530d har en underbar motor, är inte övertygad om 520d:s förträfflighet (ja jag HAR kört den, ja jag HAR läst de tester den vunnit i bl a TV och AMS). | |
|
Allt är ju också en prisfråga. Man behöver ju inte vara ekonom för att inse att en 520D blir billigare på alla sätt under sin livslängd än en 530D. Vidare är det helt säker på att värdetappet är störst ju dyrare bilen är. Min gissning är att den absolut lättaste bilen att sälja när dieseln kostar 20 kronor litern om tre år är en 520D. Särskilt om den är 100.000 billigare än en 530D. Sen är ju som andra skrivit, en 530D en helt annan bil med sin fantastiska motor. |
|
|
De som idag köper en bensinsexa och förväntar sig ett bättre andrahandsvärde än motsvarande diesel inom några år lär bli rejält besvikna. Tyvärr pekar ingenting mot att oljepriset eller efterfrågan på bensin (eller diesel) skulle minska globalt sett. Tvärtom. En bensinsexa köper man med hjärtat vilket jag har full förståelse att flera bilintresserade köpare gör. Men en inte alltför kvalificerad gissning är att de flesta "vanliga" bilköpare även använder hjärnan och de är hos dessa kunder alla begagnade 520d hamnar hos om ett par år. |
|
| 520d med åttastegad automat är extremt imponerande jämfört med många ANDRA BILAR, så tillvida att de fått bort dieselvibrationer och oljud samt att den är stark och snål. Mycket bra. Men gummibandseffekten kvarstår (motorn har för smalt momentband, som alla "små" dieslar med mycket effekt verkar lida av) vid acceleration. Jämfört med BMWs större dieslar är den inte så imponerande tycker jag. | |
|
I sammanhanget ska inte glömmas bort att man numera får stora härliga njutbara beg bensinare för tex 100 000. Det är ändå ca 350 000 kr mindre än vad en ny välutrustad 520d kostar. Man kan köra stora bensinare men ändå få hyfsad ekonomi sett till totalinvestering, åtminstone vid måttlig årlig körsträcka. |
|
|
Tack för alla svar och inlägg, men det var mycket delade meningar, driftekonomin spelar inte så stor roll för mig jag kör kring 1200 mil/år, jag kör BMW mc lika mycket, men jag lider av den så kallade bilsjukan, har mycket svårt att behålla bilarna så länge,(blir lite less) max upp till 1,5 år, 530 har fallit nära 200" på 2000 mil från 620" så man kan tycka den skall stå sig skapligt, men säkert på 2 år har den tappat 100-150" till, men det lutar mot 530 bilen det är så pass bra bil att man kanske kan tro sig med den lite längre. Acca |
|
|
vad är det för 530d som du tittar på Acca? /Anders |
|
|
Hur vanligt är det egentligen med konverter problem på BMWs stora vridstarka dieslar? Har BMW rättat till denna svaghet? |
|
| Acca: Ja, det är ju ganska rejält tapp, men räknar du från nylistpriset eller vad som faktiskt betalats för bilen? | |
|
Som e60 520d ägare får jag protestera lite mot kritiken ang att en fyra inte räcker i en BMW. Bilen rör p¨sig ordentligt och har en topphastighet på 229 med aut lädan som jaghar.Skatten är billigare och givetvis bränslet,speciellt i stadmiljö som de flesta kör större delen av året,eller på hastighetsbegränsade vägar som i sverige... Frågan är vad du ska ha bilen till? Ska det vara en bil med bättre ekonomi i eller ett kraftpaket som givetvis kostar där efter? Komforten är ju lika bra i båda.För mig räcker 520 utmärkt med de 177 hk som finns.Mitt råd är att prova båda ordentligt och gör sedan en kalkyl och utvärdera hur mycket pengar du vill lägga på ditt bilägande.Har du råd med vilken som så slå till med det största du kan!Det hade jag gjort om jag hade inte hade intresse av att ha andra bilar och båt och båge också... Tråkigt om du köper för liten motor och sneglar på större därefter... Kör man för fort så hinner ingen se bilen;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.