AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.173

Vad gör jag en ny 520D eller en 2010 530D 2000 mil

Sida 1 av 2
Ac
19
Acca
318 i 99
står inför ett val att köpa en ny 520D eller en lågmilad 530 D 2010 för samma pengar, men helst köper jag en 523 eller 528 F10a men det verkar vara svårt få tag på med automat ljust läder och sedanmodell jag har sökt länge, men inget napp så det känns som man får ge upp,vad kan hålla värdet bäst, på ett par års sikt ny 520D eller beg 530D
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Är den en 530d E60 eller F10 du tänker på? För jag hade helt klart gått på den nya modellen och varit beredd att offra lite motor för att få en sådan även om E60 var och är en kanonbil i sig.

Jag tror dock en 520d kommer att hålla värdet bäst, helt klart bättre än bensinmotorerna 523i och 528i eftersom vi verkar ha lite av en dieselboom för tillfället. En 530d kommer nog ha lite problem på grund av att 535d finns, de spekulanterna som inte sätter ekonomin i första hand letar nog hellre upp den största dieselmotorn i första hand istället för näst största.

//Bjersér
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Själv skulle jag rekommendera att köpa det du själv vill ha och inte det som eventuellt ger högst andrahandsvärde, vilket dessutom är en osäker förutsägelse.

Man kan t.ex. spekulera i att just därför att 523 och 528 bensinare är "omöjliga" att få tag på kommer de att hålla sitt värde då det trots allt finns en skara som vill ha dessa fina bensinsexor (du och jag t.e.x). För mig är F11 528 min nästa drömbil, men inte än på ett par år. Jag är redan bekymrad över hur jag skall få tag på en eftersom det inte säljs några. Den är stark (men ingen räcer), underbar gång, fri från vibrationer och väldigt snål. Väldigt lagom...
marin849: 530i finns fortfarande.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ah, 530i är det förstås jag suktar efter.
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Som sagts tidigare i tråden - köp det du vill ha och bruka det länge. En fyrcylindrig femserie måste ju vara ganska hard to love. Satsa på en sexa, gärna bensin och behåll den!
Är det F10 vs E60 så F10 alla dagar i veckan oavsett hur många cylindrar eller vilket bränsle du tankar den.
Hmmm, känns som att F10 520D blivit en formidabel succé för BMW Sverige.

Skulle vara mycket intressant med lite färsk nybilsstatistik på hur många 520D BMW Sverige nu säljer jämfört med deras andra modeller. Vore även kul att se hur mycket dieslar som säljs generellt jämfört med bensinare hos BMW.

Extremt imponerad av BMWs växling till mera miljövänliga och bränslesnåla bilar. Som tidigare prestanda märke trodde jag nu de skulle få problem i dessa tider.

Men de har anpassat sig till verkligheten/marknaden omedelbart med ett antal bränslesnåla och tillräckligt miljövänliga alternativ.

Folk är helt enkelt fortfarande beredda att betala extra för BMW, trots att bränsleekonomi och miljövänlighet är det som prioriteras högst nu, inte prestanda som tidigare.... nya tider!

BMW har helt enkelt ett extremt brett sortiment nu för alla olika typer av bilköpare men gissningsvis tjänar de avsevärt mera pengar nu på "icke prestanda modeller" än vad de gjorde förr?
pratar vi F10 så är det förstås 530d framför 520d alla dagar i veckan. 530d har en fullt tillräcklig motor och är helt annorlunda att köra jmf 520d. Det går också förhållandevis snålt och motorn passar bilmodellen bättre än 520d enligt min uppfattning. Det finns också en hel del körglädje i en 530d F10. Steget upp från 530d till 535d är också rätt stort så det borde alltid finnas marknad för en beg 530d F10.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
mats_epost, Länk. öppna pd:.en och kolla sida 9.

Jag tolkar det som att 9 av 10, 5-serie säljs som diesel.

Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Komfort är viktigt idag + miljövänlighet.. för flertalet spekulanter.

Men vi vet ju att med komfort menas också " tillräcklig motorprestanda och motorgång"

Visst, en 520D med 184hk är hyfsat tillräcklig prestandamässigt...dock anser jag att motorgången på den modellen har lite övrigt att önska.
Sedan har sportigheten gått lite förlorad på F10 jmf med E60.

Stor och bekväm vagn F10, men jag vet inte om jag skulle tycka att det är det enda som räknas när man väljer BMW..
Men att kunderna har fallit för modellen inser naturligtvis även jag och då har väl BMW gått i rätt riktning..

Mvh Janne.

Grelle: Tack, massvis med intressant statistik! :-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Janne T är inne på i sina funderingar - BMW vet precis hur de skall linda en presumtiv köpare runt fingret! F1x serien är en jättesuccé just för att de lyckats skapa en perfekt balans mellan utseende, komfort, prestanda och kvalitet och detta krönt med ett BMW-märke i fronten.

Själv saknar jag E6x-seriens sportighet (dvs direktheten i styrningen och känslan av att chassit vill dit jag vill) medan det bara är att böja sig för F1x serien komfort. I tyska tester anser vissa tidningar att det inte finns någon anledning att köpa en 7-serie längre, om pristillägget räknas in i bilden. Kanske att hårddra det, plus att underskatta F01:ans kvaliteter, men se det som ett uttryck för den respekt många fått för vad F1x-serien levererar.

Enda smolket i glädjebägaren är att det inte är en bil jag tar ut på bana med ett leende på läpparna... (och innan ni frågar, Ja, jag kör faktiskt mina bilar på bana!)

Sportig är en F1x 520d icke. 530d då? Nä, inte ett dugg bättre, men med ett härligt sug för dem som gillar dieselmotorns inneboende kvaliteter och väldigt bra förbrukningssiffror. Tycker dock inte att 530d har en speciellt skön motorgång mtp att det är en sexa. Vet många andra motortillverkare som fått sina dieselmotorer att gå jämnt och fint. Testa en Renault-fyra så förstår ni. Ursäkta om jag svor i kyrkan... ;o)

Själv satsar jag på bensinare tills jag hamnar under pistolhot... :=

----
BMW CS #6212
Jag förstod jämförelsen som att den stod mellan 520d F10 vs 530d E60 2010. Är det däremot F10 håller jag med om att situationen är annorlunda. En 530d som redan tagit det värsta fallet är inget dumt köp.

Tyvärr tycker jag att den fyrcylindriga dieseln ibland får oförtjänt mycket dålig kritik på forumet, inte sällan används bensinsexor eller stora dieselsuggor med dubbla turbos som referensobjekt vilket inte känns som en helt fair jämförelse...
Men alla resonerar vi olika. Riktigt så usel eller "icke-premium" är den verkligen inte enligt mig. Det räcker med att se hur den klarat sig i diverse oberoende tester av luttrade testlag som Teknikens värld och AMS.

Som alltid, provkör och bilda dig en egen uppfattning. även om du försakar en utsökt gångkultur och blixtrande prestanda kan jag garantera dig att i 9 dagar av 10 räcker en 520d och blir över och som bonus får man en helt ny bil.
Ja, precis, 520d är en enorm succé men det är inte för att den är direkt sportig på klassiskt BMW manér utan för att den är snygg (F10!), snål, komfortabel och helt rätt i tiden.

Tycker ändå det är imponerande av BMW att så blixtsnabbt kunna anpassa sig till marknades nuläge och behov.
Kristoffer_L: Du skrev "Som alltid, provkör och bilda dig en egen uppfattning. även om du försakar en utsökt gångkultur och blixtrande prestanda kan jag garantera dig att i 9 dagar av 10 räcker en 520d och blir över och som bonus får man en helt ny bil."

Jo visst... hmmm men... prioriterar jag ner prestandan och prioriterar en ekonomisk och miljövänlig bruksbil är det ytterst tveksamt att jag anser det vara värt de extra pengarna för att få köra en BMW, då kan jag lika gärna tex kolla på Volvo.

Motorn är för mig prio nr 1 i mitt bilval, märkesprestige är inte lika viktigt.

Lägga ut sjuukt mycket pengar och sedan köra ut från bilhandlaren med en superfin bil men med en liten motor, det tar emot rent mentalt än så länge.
Ac
19
Acca
318 i 99
Det är en F10a 530 D rikl utr Acca
Jag tycker att en 520d levererar så otroligt mycket mer än en V70. Byggkvalitet, ljudnivå, drivlina, fjädringskomfort samt inte minst det svårdefinierade begreppet körglädje ingår alltid i en BMW - nästan oavsett motor. Det är för mig äkta premiumkänsla. För mig som inte ser främst bilen som ett potenshöjande medel är dessa faktorer viktigare än rena prestanda siffror som man likväl har mycket liten användning för utanför Autobahn.

Och "liten" motor beror återigen på vad man jämför med. Jämför den med Volvos D3, Audis 170hk eller MBs 220 CDI är den inte längre så "liten"...och det var precis det jag ville få fram.

Men återigen, alla har vi olika preferenser i våra bilköp :-)
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Gjorde nästan samma val fast mellan ny 320d eller 325d med 300mil. Valet blev 325d pga bättre motor. Hade således valt en 530d. 6:a är alltid en 6:a och behöver inte jobba lika hårt som en 4:a. Sen sjunker ju inte andrahandsvärdet lika fort på en lätt beggad bil.

Kristoffer_L: Jag förstår ditt sätt att resonera och självklart har du dina poänger.

184 hk dieselkraft är inte så illa och jag kommer nog anpassa mig till dessa nya tider jag också! ;-) BMW har ju sannerligen gjort det.

Men det är som du säger, vi har alla olika preferenser och vi spricker upp i ett leende bakom ratten av olika orsaker. För vissa kan det vara låg förbrukning och högklassik komfort medan för andra en dovt mullrande V8a.
Slippy: Men om man jämför sprillans nya bilar så gissar jag att de små dieslarna håller andrahandsvärdet bättre än de stora dieslarna i dessa tider, åtminstone i procentuell värdeminskning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.