AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.441

BMW 328iA -09 med salvage title hos KVD

Sida 2 av 5
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Problem med krockade USA-bilar: Att ofta företag ser sig en affärside att laga bilen så billigt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt. Där av att dem baltiska länderna kommer in på kartan då en baltisk plåt-arbetare kostar 22 dollar per/h.

Fördel med USA-bilar: Att när privatpersoner själva tar hem bilen är dem mkt mån om att bilen skall bli lagad korrekt för att dem skall känna att bilen är deras "dröm" men ändå att dem sparar 20,000-100,000kr i inköpspris. (Dock är andrahandsvärdet lägre), bilen är ofta utrustad med navi, automat, taklucka osv något som inte är självklart på tyska eller svenska marknaden. Bilen är ofta heller aldrig vinterkörd.

Det ni kan tänka på när ni ser en bil med "Salvage" på carfax är att försäkringsbolagen löser in bilen när lagningen av bilen kommer att överstiga 50% av bilens värde. Om bilens värde är 30,000USD och är inlöst av försäkringsbolag så är den uppskattade kostnaden för att laga bilen runt 15,000USD. Dessa 15;000USD är hos en märkesverkstad och kan ofta HALVERAS(!) så räkna med en kostnad på 7500USD så runt 50,000kr om du kan göra en del av jobbet själv eller via en icke märkesverkstad.

Själv TROR jag att denna bilen är hemtagen av någon okunnig eller via en firma som haft bilen i dem baltiska länderna då bilen ser ut att vara lagad i dåligt skick och har konstigt slitage.

Detta är mkt tråkigt då det har smutsat ner usa-import rejält på den svenska marknaden.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ang reservationspris hos KVD: Det är automatiskt i förhållande till det angivna Listpriset. Listpriset är vad objektet i fråga kan väntas vara värt i normalt skick.

Resten får ni lista ut själva
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vira20: Det som smutsat ner USA-import på den svenska marknaden är:

Alla de bilar som varit utbrända, totalkvaddade etc i USA som sedan hamnat i Baltikum där de antingen fått donera chassienummer till en stulen bil av samma modell eller där man lappat ihop 3-4 bilar till 1 bil. Och sedan har bilarna tagits in till Sverige och sålts till folk som inte fått veta bilens historik. Finns väldigt många exempel på detta.

De privatpersoner som köper en bil från USA och byter framskärm, frontplåt, stötfångare och strålkastare på bilen i Litauen (finns dom ens?) har inte bidragit till att fläcka ner någonting.

Och om det hade varit så att det mestadels rörde sig om fina bilar som fått en liten smäll och senare lagats schysst i ett land med billig arbetskraft för att sedan skickas till Sverige - Då hade det inte varit en så stor grej kring USA-Baltikum-Sverige bilarna heller.
Visa användare
253
Vira20
Det jag mycket väl kan tänka mig att en potentiell KÖPARE TÄNKER till denna bilen är följande:

1.Jaha, bilen är skadad i Usa och nu lagad, så det gör la inget för även många svensksålda bilar kan vara lagade?
2.Bilen har mycket utrustning så som automat, navi, lucka, skinn osv vilket borde höja värdet...
3. Samma bil Svensksåld med samma mil kostar runt 250,000kr (då 325i då den ligger närmast med sina 218hk mot 230)
4. Lite småfix på bilen löser jag lätt och äger då en bil som kan gå lika bra som vilken annan 325i -09 som hellst fast jag har gett 100,000kr

Erkänn detta låter lite lockande om man skulle se det ur detta perspektivet?
Visa användare
253
Vira20
e34briliant: Vet om det du skriver och håller med dig i alla punkter och meningen va att utrycka mig på samma sätt
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det budgivarna på denna bil tänker är nog att dom kan fixa lite med den så att den ser skaplig ut på bild och sedan lura på någon bilen utan att berätta om historiken.

Man kan ju hålla koll på Blocket för bilen lär ju dyka upp där ganska snart som en Fullservad/Navi/Skinn/Perfekt-bil snart.

För mig personligen så låter det inte ett dugg lockande att med "lite småfix" göra iordning denna bil som är inrökt, tidigare krockskadad med tveksamma reparationer osv.

Småfix är det egentligen inte heller fråga om heller på denna bil. Småfixet skulle vara att montera innerbackspegeln, lacka om PDC sensorerna och rekonda den invändigt. MEN bilen är ju i behov av en massa annat för att bli jämförbar med en dito svensksåld. Av KVDs beskrivning att döma har den varit smälld både fram och bak - minst. Och då är det inte tal om småfix när resultaten av reparationerna är dåliga.

Och sen kan man fråga sig varför takrailsen (heter det så?) är svarta när bilen är vit.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Vira20:
För det första så kan man väl knapt säga att den är lagad.
Finns ju hur många alvarliga brister som helst.
För det andra så är den väl inte särskilt bra utrustad? Har inte ens sportstolar.
Om man sen kollar på slitaget på förarsätet, så har jag svårt för att tro på att den bara skulle ha rullat 3800mil. Mina säten ser nya ut i jämförelse, och min bil har rullat 15000mil. Kan kanske indikera flera ihopapusslade bilar..
Sen är det inga småfix vi pratar om här. Bara att lacka om hela bilen kostar en bra slant. Sen bucklig motorhuv mm..
Så innan den är inropad och färdigfixad, så har den nog kostat mer än de 100000kr som du sa..
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
e34briliant: du hann före ;)
Visa användare
253
Vira20
Tror det är många privata brukare som är intresserade av bilen ur det perspektivet jag säger. Men kvd är också en stor samlingspunkt för bilfirmor att göra klipp på så visst är det möjligt att något köper den för att sälja vidare. Men "lura"? Vadå lura? Har vi en lag i Sverige där vi måste säga om bilen varit Salvage i USA? Nej på samma sätt vi inte måste säga om bilen varit skadad här hemma. Köparens ansvar att ta reda på det hand behöver om bilen...
Visa användare
253
Vira20
Haha det är skönt att ni är så gott autopower-kritiska, det skall man vara och är även jag. Men jag vet att med rätt kontakter går det att tjäna pengar på allt med detta och försöker bara se det ur samma synvinkel som köpare och inblandade kan se detta.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ta en titt på KVD och läs skickbeskrivningarna på övriga objekt. Det finns gott om bilar som har större fel än den vi pratar om här. Skillnaden är bara att vi inte vet om de beror på krock eller slitage så därför sitter vi inte och pratar om dem.

-------
//Lövet
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Sant.
Det blir kanske lätt lite uppblåst när man börja diskutera så här..
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vira20: Spara reg numret och kolla när den kommer ut på annons på Blocket och/eller hur snart den byter ägare igen. Om det nu är så intressant att försöka se saker ur samma synvinkel som köpare.

I min, och mångas värld, är det att lura någon om man köper en bil som denna och sedan snyggar till den på billigast möjliga sätt och därefter annonserar den som en vanlig bil och inte upplyser köparen om att den "förmodligen" varit krockad. Det är ju ett faktum som köparen av denna bil är medveten om i och med KVDs beskrivning.

Men visst, det går att tjäna pengar på massor av olika saker. Bl.a. att fulhandla med bilar.

Simon: Ganska roligt med "småfix" :)
Ang slitaget på förarstolen så slog tanken mig också att den inte bör se ut så efter 3800 mil. Stolarna i min 528 är bra mycket finare och den har rullat 27300 mil. Men å andra sidan - har man bränt a-stolpsklädseln med en cigarett så har man väl behandlat bilen på ett sådant sätt så att stolen kan se ut så där efter dessa mil också..
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
F.ö. har denna bil varit hos Liljeholmens Bilcenter (se den bakre skylthållaren), sök på den firman...
Visa användare
253
Vira20
Bra nu kommer du ngt vart istället för att snackar! Snyggt jobbat....
Säkrast är att köpa i Tyskland, där får man reda på eventuella skador gäller både privat som handlare. Garanterat mil också. På en en jag köpte fick jag med alla försäkringspapper och vilka delar som var bytta och vad dem kostade.

328skrotet är inte ett dugg attraktiv, klarar inte en besiktning, kass lack, inrökt, drömbil? Snarare mardröm. Vill man ha en maxutrustad köpar man i Tyskland.

Det är klart att det går att tjäna pengar, det gör det alltid på att sälja undermåliga produkter som köpare senare får upptäcka är sämre än förväntat. Men "alla" vill ha ett "fynd" då blir det så här. Hade det inte gått att sälja dåligt lagade skrotbilar hade dem inte kommit hit. Trist för köpar man en riktigt fin välvårdad kaliforniabil så är det finare och bättre än en svensk, fast marginalen att tjäna pengar saknas.

Mvh Stephan
Visa användare
253
Vira20
Vad vet vi nu som fakta om bilen?

Bilfirma med oseriös historik?
Salvage i usa
Slitet läder på förarstol trots 3600mil?

Detta är saker som jag på alla plan håller med om är något man skall höja på ögonbrynen för.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Men det är väl det man gör på ett diskussionsforum? Diskuterar/snackar/pratar eller vad man nu vill kalla det... Det gör ju du också Vira ;)
Visa användare
253
Vira20
Jo men till slut får vi fram en debatt om detta med USA-import och tappar topic på denna bil med generella erfarenheter och gissningar. Denna debatt kan man se i säkert ett 20-tal olika trådar men nu tycker jag du börjar få lite information om denna bil topic;s handlar om och då skall detta självklart delas och sammanfattas....
Det är ju alltid intressant med diskussioner, vi alla hänger ju här av samma orsak - bmwnördar.

Nåja, det ska bli intressant vad den slutar på imorrn. Oaktat salvage eller ej, en helt klart sunkig bil som det kostar en heel del att fixa till. Men det kanske räcker med att den rullar för de som inte har så stora krav.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.