AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.660

Ni som kan det här med ET på fälgar..

Sida 2 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Japmax:

Banbilar ändrar man hjulinställningen på inte ET, dvs man vinklar hjulinställningen såpass mycket att däcken får optimal grepp. Det går även göra det på en "vanlig" bil men då måste man köpa nya däck efter varje åktur. :)
E3
1.828
E36
USA bilar
HFR: Jag skulle absolut inte rekommendera detta, framförallt kommer du att ändra spårvidden med 32mm, och man har tidigare var det tillåtet med max 15 mm förändring

Sedan har du som nämnt större belastning på hjullager bl.a
Risken finns också att du får en spårande framvagn
mm mm
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Håller med E36.

Du ökar den hävarmen som ger krafter i ratten kanske lite väl mycket för "svensson-bruk". Det ger lätt en ormande och spårkänslig bil som kan bli otrevlig att bromsa hårt med.
Kan du stå ut med det är det bara att prova, om det inte är för mycket pengar inblandade.

På en entusiastbil KAN det vara rent av en fördel, för som sagt ökar det krafterna i ratten, vilket också gör att man får lite mer (önskad eller oönskad) feed-back om greppet i framdäcken, underlag m.m.

Mina 2 cent.

/Stefan
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för svaren, det blev original 350M-fälgar avsedda för F11an.
Nu letar jag istället style 351M till sommaren :)
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Jag lyfter tråden och hoppas på att ni inte blir alltför sura på mig...
Finns mycket fina fälgar ute på blocket, men det är förbaskat svårt att hitta ngt som man kan vara 100 på att det passar.

Har läst massor med trådar gällande ET och problem som kan uppstå iom för stora avvikelser från original ET måtten.

För min del gäller det däck med dimensioner 225/55 17" och 8" bred fälg med ET40.
Originalet på en F11 är ET30, som jag har förstått. Jag undrar helt enkelt om någon av er vet om en F11:a klarar av ET40.

Spårvidden blir då 20mm mindre, om jag har förstått det hela rätt. Är det för mycket? Tror ni eller vet ni om hjulen då kommer att ta i grejer i hjulhuset?
på gtn körde jag med et20 ska va et 30. märkte ingen skillnad var inget spårkänslig alls däremot med originalfälgar däck hemskt spårskänslig. förmodligen däcken som gör det. med et 20 satt dom mycket bättre längre ut tog inte i någon stans. funderar på att lackera dom svarta till m550 men ej bestämt mig får se till nästa sommar.
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Tack för ditt svar Stefan.

Då vet jag att minskning från ET30 till ET20 funkar.
Men hur blir det om man ökar från ET30 till ET40? That's the question...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Om det funkar vet jag inte.. Det är väl bara till att mäta hur mycket frigång du har på insidan av hjulet? Men jag kan aldrig tänka mig att det blir snyggt att flytta in hjulet 10mm.. Normalt så brukar man vilja flytta ut det lite.

-------
Min bil suger inte...
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Du har förmodligen rätt. Bara att jag fastnat för några fälgar på blocket. Får väl bli spacers i fall jag slår till...

Tack för era svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.