|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om man vill använda fälgar med ET14 på en bil avsedd för ET30, då kommer fälgen hamna 16mm längre ut från navcentrum, korrekt? Hur kritiskt ska man se på detta ändrade offset? Funderar över att använda E60 M5/M6 vinterhjulen Länk på en F11. | |
|
Länken funkade tydligen inte.. Avser styling 184, ligger under E60. |
|
|
Om jag minns rätt så hade jag ET 40 på min E46 när det egentligen skulle varit ET 45. Det fungerade bra, inga problem. Det är många år sen, men jag vet att skillnaden var -5 ET åtminstone. Jag tror jag läste nånstans där det stod att man ska hålla sig inom ramen (-/+8), annars riskerar man en bil som ålar sig. |
|
|
Är det dessa alltså? Länk Förutom det uppenbara (se till att inte däcken kan ta i skärmkanten i gupp) så har det med hjullagren och förlorad effekt att göra. Man kan visst förlora effekt om man ändrar offseten. Och hjullagren blir annorlunda belastade vilket ger att de slits ut i förtid. Hur pass mycket tidigare vet jag inte riktigt men är de relativt nya kanske det inte har någon större påverkan. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Bah. Länk Där då? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Det här med hjullager är jag ju väldigt skeptisk emot, skulle dom va så exakt uträknade att klara en viss belastning? Olika bilar har olika ET, jag tror inte det har någon som helst betydelse om man håller sig inom normala gränser. Hjulgeometrin fram kan ju förändras en del, men samma sak där. Den viktigaste är att hjulen inte tar i när man ändrar ET. Jag är dåligt insatt i F11 och dess marginaler, men är fälgarna bara 8" breda kan jag nästan lova att det får plats. |
|
|
Tack för svaren! Esadh fick till länken. Det Grodan skriver gör mig skeptisk. Om framvagnsgeometrin förändras så känns det inte så aktuellt. Jag fick en tanke att bla Porsche brukar erbjuda 5mm spacers från fabrik - så jag misstänkte att även en ökning på 10-15mm inte var så knivigt. |
|
|
Nja en fälg som har säg et40 och är 8" bred sitter inte 20mm längre in som en fälg som har ET20 och är 8,5" bred. Din teori stämmer bara om fälgarna är lika breda, offseten ändras både in och utåt. |
|
|
Nej, nej, nej. Offseten beskriver avståndet från fälgens centrum. Därmed har bredden ingen betydelse i sammanhanget. Länk _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Esadh: Mja...Om man för enkelhetens skull tar en 8" bred fälg med ET0 så "bygger" den 4" inåt o lika mycket utåt. Om du istället monterar en 9" bred fälg så bygger den 0.5" mer åt respektive håll, så visst har fälgens bredd betydelse. Monterar man fälgar med annan bredd är original kan man behöva bli tvungen att avvika från original ET för att få de att passa... Däremot har du rätt i att ET är avståndet från fälgens centrum, och ET20 är ET20 oavsett om fälgen är 6" bred eller 10"...MEN om man tror att man kan få dit en 10" med ET20 fälg på en bil som rekommenderas 6" med ET20 ja då tror man jäkligt fel i 99 fall av 100. Skulle gissa på att för att få dit 10" med ET20 så behöver ET ändras med ca 40-50mm, dvs så fälgen hamnar 40-50 mm längre ut, vilket borde vara en ET på -20 till -30, TROR jag... Då lär det gå fritt från fjäderbenet men däremot lär fälgen sitta en bit utanför skärmkanten. Så annan fälg-bredd kräver andra ET i regel, man får helt enkelt ta reda på vad max fälg-bredd är i hjulhusen o sedan räkna på vad lämpligt ET borde vara... Minns jag rätt så får man ändra spårvidden max 15mm/axel, om man skall följa Bilprovningens regler... |
|
|
esadh nu är du väl ändå ute å cyklar! Du har rätt angående offset men klart att bredden på fälgen har betydelse. som du själv skriver "avståndet från fälgens centrum" Text från din länk: "När bredden på fälgen förändras så förändras även offset. Om offset skulle vara detsamma när man väljer en bredare fälg, skulle den pålagda bredden delas lika på inner och yttersida För de flesta bilar blir inte det korrekt och det kan i sin tur medföra problem. Därför är det extra viktigt att du vänder dig till en kunnig verkstad när du köper bredare fälgar" |
|
|
En fälg som är 8" med offset 40 har inte automatiskt annorlunda offset bara för att man väljer en som är 8,5". Om man breddar lika mycket inåt som utåt så ändras inte offseten och därmed inte heller spårvidden och det var väl det vi pratade om. Eller fattade jag Carlee82s inlägg helt fel? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| esadh: Nej spårvidden ändras inte så länge man behåller samma ET men med annan fälgbredd, men däremot så kan det bli problem att få fälgen att "gå fritt" | |
|
Dawwe: Ja, jo. Visst är det så. Det framgick inte i mitt första inlägg där jag bara skrev om skärmkanten, men där skulle även fjäderben - och även sånt som kan ta i vid fullt rattutslag. Så man får ju pilla lite för att hitta rätt offset för hjulhuset, men det är fortfarande så att det optimala för bilens konstruktion (styrning, väghållning, hållbarhet m.m.) är fortfarande den ET som är angiven av konstruktören. Att ändra ET gör man uteslutande för kosmetisk vinning, eller hur. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Mja..Det är inte säkert att original ET är det bästa ur alla synpunkter, men förmodligen en mycket god kompromiss...Att tänka på när man ändrar ET är att vissa hjulvinklar kan ändras, med ökat däckslitage som resultat. Men det är sällan ett problem så länge man monterar en fälg med rimlig bredd, dvs man går inte från 6" breda till 10" breda, utan på sin höjd till 7.5"... På en av mina bilar har jag ställbara coilisar med ställbara topplagringar. Original så styr bilen riktigt fint, men nu när vi har ändrat "nån" (minns inte om det är camber eller caster, och allt vad de heter...) vinkel genom den justerbara topplagringen så styr den in ÄNNU bättre i kurvor, o slänger ut baken liiiite lättare, men det kan oxå bero på att ett litet överskott av effekt:). Fälgarna är 18" original. Ja du har rätt, ET ändrar man oftast av kosmetiska skäl, tex för att få dit "fetare" fälgar, eller om man föredrar "tysk-schtuk":) |
|
|
Vem är det som säger att original är så himla optimalt? Är det därför man ofta gör brutala förändringar i hjulupphängningen för att bilen ska gå bra på bana tex? Det jag kan köpa är att bilen kan bete sig olika beroende på hur hjulupphängningen är utformad, men vad som är rätt eller fel eller att en spårviddsökning på 32mm skulle förändra hela bilens karaktär tror jag inte alls på. Dawwe, du ändrade troligen caster (du flyttade topplagringarna bakåt) det ger väldigt bra kurvegenskaper tillsammans med mer camber. |
|
|
För att göra det lite enklare så har både fälgen jag överväger och originalfälgen 8" bredd, och det är samma dimension på däcket. Det enda som skiljer är ET (14vs. original 20). Om man tänker rent utseendemässigt, så borde det lira eller? Har sett ett par E46or med E39-hjul och det ser för käkligt ut, men där är skillnaden i ET ca 27mm vid samma fälgbredd. |
|
|
HFR: Det kommer funka fint, 6mm skillnad kommer knappt synas... |
|
|
Jag GISSAR att man inte vill snedbelasta varken hjullager eller bussningar i hjulupphängningen, och därför behövs fälgar med olika ET eftersom hjulnavets utstick från hjullagret, infästningspunkter mm är olika på olika bilar. I så fall snedbelastar man ju inte bara hjullagret utan även hjulupphängningen. Man lägger till en konstant belastning som annars bara finns vid kurvtagning så hjulupphängningen upplever att man kör runt i en rondell hela tiden. :) Sen lär ju någon millimeter kvitta, men 16?! |
|
| Hm, blir det inte t.o.m. så att ena sidan upplever att du alltid kör högervarv i en rondell fast du kör rakt fram och andra sidan upplever att du alltid kör vänstervarv i en rondell fast du kör rakt fram. :) | |
|
Carlee82 > Jag skrev visst fel i sista inlägget, original ET är 30, så skillnaden blir 16mm. Så det är det jag försöker reda ut om det blir för mycket, och det verkar råda lite blandade meningar om detta :) mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.