AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.926

Nu chockar vi medtrafikanterna genom att använda blinkers och tacka!

Sida 1 av 2
Vad tror ni om att vi alla helt plötsligt börjar använda blinkers, och framförallt, tacka i trafiken?
Jag har senaste veckan börjat tacka för det mesta, någon släpper in mig i en kö, snabb blink-blink med varningsblinkersen, eller heja i backspegeln.
Att vinka i backspegeln iofs funkar nog inte då ingen vad jag sett reagerat på det ännu.
Blinka vänster-höger så tror nog dom flesta att man är galen, eller fastnat med fingret i blink-spaken.
Men en snabb med varningsblinkersen borde väl funka? Blink blink, tack tack. Dom andra ligger bakom så ingen risk för trafikkaos.
Vad säger ni? Ska vi köra en vänliga BMW-veckan? :D
Jag hade mer uppfattat det som en varning, tex att det är poliskontroll eller olycka/något barn som springer på vägen eller något i den stilen :) Det kanske inte är så bra att använda varningsblinkers till annat än för att varna, kanske bättre att sätta en glada smilie-dekaler på rutorna eller något?^^
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
När man blir insläppt i köer enligt kedjeregeln brukar det gå att få ögonkontakt så att man kan nicka eller vinka med vänsterhanden. När man blir insläppt framför någon tror jag de flesta ser om man vinkar i backspegeln, varning dock för att det ser ut som att man ger fingret. :)
ma
7.450
marin849
Blixtlåsprincipen kanske det heter.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Blinka hit och dit med ljustuta, varningsblinkers mm blir bara jobbet i längden!

Varför inte sköta sig själv och följa dom regler som finns,samt ta hänsyn!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Sköta sig själv? Trafiken är ett samarbete. Då kan man inte bara "sköta sig själv" eftersom samarbete kräver koordination. Visa lite tacksamhet mot dina medtrafikanter så ska du se att de snart är lite vänligare inställd. För att inte tala om att de är mer villiga att visa hänsyn. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
Det är garanterat så att ju fler tack som ges, desto fler underlättande manövrar kommer att utföras!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Javisst , krama varandra i trafiken!
Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Att köra efter lagar o paragrafer är att visa hänsyn samt att man kan samarbeta! Det man vill missförstå det gör man!
Jag bor halvtid i Kiev. Där tackar man alltid med varningsblinkers efter att man blir insläppt i en fil, eller utsläppt från parkeringsficka etc. Mycket trevligt beteende, som även jag funderat på att "införa" i svensk trafik.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är tämligen vanligt att blinka höger vänster om någon underlättat för en vid omkörning, i alla fall här där jag bor.
Jag gör det och jag brukar själv få ett sånt tack om jag gått åt sidan.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Samma här som hos JohanE.

Det med att tacka med varning eller h/v blink är liksom 50/50.
Oftast är det förare av nya-/re bilar som använder varnings blink då nya bilar har allt vanligare en sån där "2 stegs" blinkers.

BMW - Beroende Med Wilja
Jaså! Gör ni inte alltid det? Inte undra att BMW har så dåligt ryckte, sätt igång, omedelbart!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Körde med min Arbetsbil idag vw-transporter, gick in i vägrenen och släppte fram en saab, Tror ni han,hon tackade?
Svar: NEJ, jissess hur skall jag nu somna ikväll!

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om man inte orkar visa uppskattning på ett så enkelt sätt så är det ju underligt att man orkar köra bil över huvud taget. Då är det inte undra på heller att folk slutar göra dessa tjänster.

_
Ch
28
ChristerA
135i
320d touring Xdrive
MC BMW R1200R
Håller helt med trådstartaren.

Man riktigt ser hur häpna folk blir när man använder blinkers, speciellt i rondellkörning. I bland undrar man om folk har valt bort denna funktion till förmån för en mugghållare eller annat mer önskvärt när man beställde bilen.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag körde scooter på Bahamas i helgen och där kan man säga att det var kontrollerat kaos i trafiken, det gick ut på att köra om på den sidan som kändes bäst, även om det var mötande trafik och även om man var utanför vägen på vänstersidan, (vänstertrafik). När man då närmade sig omkörningen så var det hänga på tutan som gällde, om man då inte fick någon reaktion från den man körde om så var det upp med handen o joddla något på bahamianska, (ingen aning om vad dom har för språk där) Och ja va ska jag säga, det funkade ju det med :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Gör det? Hur ser olycksstatistiken ut där? :-)

_
Jag tror vi har spioner från Audi på vårt forum!
Släppte idag in en Audi, modell sportigare, framför mig fast jag egentligen inte behövde, på en väg som är helt hopplös för bilisterna som kommer från hans håll.
Han blev helt galet glad och började köra på varningsblinkerserna längre än jag nånsin sett förrut :D
Det gjorde min dag iallafall. Kul att man kan bli så glad för att andra hjälper till (eller visar tacksamhet) :)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Hoppas att han kom fram i tid !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.