|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
@Johan B: Vet inte vart oljan tar vägen om inte via avgaserna då? Det borde väl bli mätbara utsläpp av något slag - typ av avgaskrav inte uppfylls. Eller är det inte ämnen i förbrännd olja som ger utslag? |
|
|
Nip. en bil som är frisk i övrigt och har fräscha katalysatorer klarar av att "rena" lite oljeförbrukning via förbränningen och katalysatorerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack. Låt säga att det går åt 1L olja på 1000L bensin(brukar blir run 1300 mil på min som går mest landsväg). Det är 0.1% oljeblandad bensin det. Som vissa på AP har nämnt drar deras 1L på 250 mil sådär och ändå mötts av oförstående från verkstäder som menar att det är normalt. Har svårt att se det som försumbart. Borde slamma igen katalysator med tiden kan man tycka. Moppe är 4% oljeblandad. Rent allmänt tycker jag det är mycket. Senaste inspektion II så nämnde verkstaden att det var lite olja i tändstift-groparna så jag bytte ventilkåpspackningen för säkerhets skull. Trodde kanske det skulle förklara lite av oljesvinnet. Men nej, det dök upp med gul varning några ggr för ett tag sedan. Lite undrande är man. Synd om det skulle vara något då den passerade 10 000mil nyss så maskinskada gäller inte på försäkringen längre. |
|
|
Har aldrig fyllt någon olja mellan servicarna på min 323Ci under 8 år och 40.000 mil. BMW CS #5206 |
|
|
Kan det vara mängden kallstarter som spelar roll hur mycket det drar? Christer som kör 5000 mil per år drar inget. Eller så är det motortypen M54 som är sorgebarnet. Jag kör 700 mil per år sedan min senaste Inspektion II. 2-5mil per kallstart ungefär. Det låter lite rimligt att innan motorn fått upp olja överallt så blir det lite som bränns upp. Vissa har gul oljelampa vid körning - jag har bara haft det när jag stänger av motorn. Överreagerar jag? Har aldrig kollat stickan på de 5000 mil jag kört denna bilen. |
|
| Jag har aldrig haft någon gul eller röd oljelampa tänd. | |
|
"Eller så är det motortypen M54 som är sorgebarnet." Ja det är ju så det är om man kollar på E46. Behöver man bara fylla en liter på runt 1000 mil tycker jag faktiskt att det kvittar fullständigt. Det trista är att man vet inte hur hög förbrukningen är förrän man haft bilen ett tag, är ju inte säkert att tidigare ägaren vill vara helt ärlig med sånt. Men som sagt var, det är inget BMW-specifikt problem utan man kan råka ut för detta vilket märke man än köper. |
|
|
Min 530 iA 2001 drog ca 1 liter olja på drygt 1000 mil men fungerande felfritt bortsett från igentäppt vevhusventilation vintern 2009, underbar motor. Verkar mycket vanligt att M54 drar ungefär så mycket, kanske speciellt 3 liters motorn. >Möjligt att den känsliga vevhusventilationen kan ha med förbrukningen att göra också vilket skulle till viss del skulle förklara att det varierar så mycket? Min nuvarande 540 iA 2003 som gått ca 17500 mil drar ingen olja, varje fall inte i så att jag kan se det på stickan, ovant men bekvämt. |
|
|
Då var det dax för en liter till i touringen. Gul lampa inte bara då jag parkerat i uppförbacke utan även vid start på plan mark. Andra litern sedan service och 700 mil kvar till nästa. Kör ca 1500 mil per år och stor andel korta sträckor på någon enstaka mil. På Blekinge-vintern med motorvärmare hemma med inte vid jobbet. Kör med Castrololja från lokala BMW-affären för drygt 200kr/liter då man köper den i litersflaska. Motorn går utan anmärkningar annars. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Ingen av de två E46 med M54 jag har haft har tagit märkbart med olja åtminstone, en 325i och en 330i. //Bjersér |
|
| E39,a med M54 2,5 motor, drar inge olja,kör på Mobil Newlife 0W40 | |
| Har inte märkt att min drar något speciellt heller, har inte behövt fylla på någonting. | |
|
När jag hade E46 320i-01 drog den ett par liter mellan servicarna (2500mil). |
|
|
Min E46 320 med M54 har inte dragit nån märkbar olja mellan oljebytena. (1200Mil) Bilen har gått drygt 15000mil |
|
| ja har en 320 -00 gått 30k andvänder halvsyntet å drar nån deciliter på 1000 mil | |
| jag har 330xd -07 alltså diesel den dricker också olja men vet inte exakt hur mkt den har rullat bara 5900mil är det normalt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.