AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.116

Vilken BMW är den sämsta vinterbilen? 1994 årsmodell uppåt!

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som rubrik lyder, vilken?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
1-serien

//Stefan

Mina bilar:Länk
He
198
HenrikJ
320da -11
Utan tvekan en E36 med automat och m-paket, utan ASC eller diffbroms.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Tror förstås inte det finns någon sämsta BMW på vintern, utan det är personen som inte kan köra bil på ett vettigt vis, med eller utan alla hjälpmedel.
Alla med dåliga vinterdäck eller ännu värre - sommardäck...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min Z4 var rolig - men rätt kass när man tänker efter. Lade sig gärna på magen i snön och hade inte mycket till framkomlighet. Men kul var det.

-------
//Lövet
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
och 1-serien vann vintertest...

BMW - Allt annat orsakar illamående.
OT/

Hehe, sommardäck halkade man runt med något år (när det var tillåtet). Bakjulsdriven bil (ej BMW) med 62/38 vikfördelning (uppmätt), sommardäck och utan fungerande automatchoke. Det gick det med ;-)

mvh/ Anders
Hur är e39? är det värdelöst utan lsd lr funkar det ändå?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
E91, 320i från 2006, var rätt kass med bra friktionsdäck i alla fall. Lätt sämsta vinterbilen jag haft och då har jag tidigare mest haft äldre bilar. För låg och pga det dålig framkomlighet i mycket snö och låg fart men snygg bil med MSport-fälgar på sommaren. Var enklare att ta sig fram med tjejens Astra från 2002 också den med friktionsdäck. Nu kör jag X3 och det blir bara roligare desto mer det "dumpar" från himlen.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
MT-ADAM: Jag tycker inte att E39 ger några problem på vintern. Nu har jag iofs inte provat utan dsc mer än på en stor tom parkering en gång men ändå. Problemen ökar dock i takt med däckens bredd, fast så är det ju på alla bilar.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om man vill ha en bil som det är lätt att åka brett och som kräver en varsam högerfot vid accelaration så är min e36 325 cab, manuell och Mpaket (och ingen antispinn/antisladd) en het kandidat på bästa bil. Dubbdäck hjälper något men de flesta säkerhetssytemen får sitta i föraren.

Vill man ha en bil som inte sladdar vid pådrag och som accar så mycket friktionen tillåter på halt underlag oavsett gaspådrag - då ska du väl ha en motorsvag bil med ASC/DSC med nya vinterdäck.

Vad som sedan är bäst och sämst är upp till var och en. Jag tycker cabben är rolig då jag har en tom p-plats för mig själv men inte lika kul på moddig landsväg i rusningstrafik. Båda mina bilar har dock ABS som hjälp.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Just det, min cab är också väldigt bra om man gillar att öva på att laga rost men efter vintern ska vi se vad underredsbehandling gör för skillnad.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Hur funkar en E38 då? :P
e39, det skrapar i under ärven då jag kör över gupp i tex byggområden.
Spoilern en minimal kantlist fram har jag fått hämta så många ggr att nu sitter den inte där längre utan får ligga i bakluckan.
esadh: DSC på en e39 -97? Menar du ASC?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Chris87: Ja, just det. Skulle bara se om du var med. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
min e46 är rätt mkt bambi på hal is, går gärna rakt fram istället för att svänga som jag vill. efter att man stängt av hjälpsystemet är det katastrof.. kör gärna utan hjälpsystemen nu i början av vintern ändå dock :D
08976: Det är ett tecken på att du snålat in på vinterdäck och köpt skräp istället för kvalitetsdäck.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
730 e38 automat och utan antispin är den mest odugliga vinterbil ja nånsin kört.
Testade 540n lite idag på en parkeringsplats då det frusit på, tyckte den uppförde sig (nästan) lika sofistikerat som alltid :) Fast det beror såklart på hur man hanterar gaspedalen och ratten också ^^
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.