|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Jag kör mest här i Gbg. Håller med om att man glömmer att blinka höger när man ska ur rondellen är det kanske bättre att inte inte blinka alls. Jag glömmer inte det iaf och det är ett j-dra oskick att "glömma" ryggmärgsbeteenden när man är ute i trafiken. Det håller jag också med dig om..:) | |
| Edit: Ett "om" för lite... | |
|
Samma här, klart man blinkar höger vid 2 a avfarten när man precis passerat den som Anders säger, och som man fick lära sig i körskolan. Sedan har dom ju tagit bort allt var regler heter i rondeller och man kan åka runt i högervarvet, föga idiotiskt.... |
|
|
Mecklarn: Ja, och det är frågan jag inledde med - problemet som är i ovan nämnda cirkulationer. Och som jag sa, kan man grunderna och agerar därefter så kan man ju lägga till överkursen också. Men det är dömt att misslyckas när man börjar med att strunta i grunden. captainoats: Jag är inte riktigt med på hur du menar i den sista meningen. Skulle du vilja omformulera så jag förstår? Högervarv=medurs? föga=inte? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ang blink vänster så håller jag med Anders-72 att vänster blink ökar tydligheten och jag tänker ge ett exempel där jag vari hjälpt av om folk använt vänsterblink enligt de gamla reglerna (dvs blinka vänster om du ska passera minst två avfarter och byt till högerblink då du passerat sista avfart du inte sak ut på och då samtidigt byter från inner- till ytterfil) Jag kommer norrifrån mot en 4vägscirkulationsplats. Det kommer mycket trafik söderifrån som ska norrut så båda filerna söderifrån används för trafik norrut. Bilar som sak ut på norra avfarten bilnkar så inte höger förrän de passerat östra utfarten - detta ger mig en kortare förvarning än om en från söder blinkat vänster redan vid infart i rondellen. Även om detta beteende inte nämns i broschyren så tror jag inte det är förbjudet - så sas det precis efter att de nya reglerna infördes. Däremot håller jag med om att esadh (som annars brukar ha åsikter som stämmer med mina) att viktigast av allt är att blinka höger då man passerat sista utfarten man inte ska ut på. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Din regel fungerar bra i enfiliga cirkulationsplatser men blir inte lika konsekvent i tvåfiliga. Där vill jag inte ha din regel i ytterfilen. I Stockholm finns många tvåfiliga cirkulationsplatser där även ytterfilen är markerad för vänstersväng. Om man som jag gjorde kommer i vänsterfilen och får en stor skåpbil i ytterfilen som börjar blinka vänster blir man konfunderad då man vet man inte vilka avsikter föraren har. Problemet med alla specialregler är att de oftast fungerar bäst i situationer som förutsätter att alla trafikanter har god lokalkännedom. I andra situationer kan de vara förvillande varför det är bäst att alla använder exakt samma regelverk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.