AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.280

Nu slutar jag också använda blinkers och struntar i högerregeln

Sida 1 av 3
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Tröttnat på alla som inte använder blinkers till vad de är avsedda för, så skiter jag oxå i det. Tutar o kör o bryr mig bara om mig själv. Dessutom gäller inte högerregeln längre. Bara så alla vet.
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Var bor du, och var brukar du köra?

Bara så man vet var man inte skall köra :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Han bor strax utanför Torekov i västra Skåne, enligt profilen. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har själv börjat med något jag inte är nämnvärt stolt över men som är ett helt måste numera eftersom vi tydligen har vänstertrafik i det här landet - köra om på höger sida.

-------
//Lövet
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

2Z3.. har du också tröttnat på detta elände!

Man undrar om folk har gjort teorin inför körkortet!

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är inget fel på körskoleutbildningen, har en dotter som håller på att ta körkort.
Håller med lövet, jag kör dagligen om folk på högersidan. Folk har fanemej ingen kol på läget längre, likaså att använda blinkers. Man undrar varför det blivit så.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Nej, inte fel på utbildningen, men däremot personerna som inte tar reglerna på allvar!

Köra om på höger sida får du göra,men bara om skyltarna visar 70 km/h eller mindre.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man kan tycka vad man vill om andras försumlighet, men om man faller till föga och gör lika själv är man ju inte ett dugg bättre än de man beklagar sig över....
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer!!! Var stolt över att göra rätt istället.
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Det är lite det jag undrar oxå, vad har hänt o varför denna slappa attityd?
Har själv haft körkort sen tidigt 80-tal o blinken sitter liksom i ryggmärgen. Blicken, pilen filen. Den är ju ett måste för att trafiken ska kunna flyta o att det blir mindre irritationsmoment. När jag kör från mitt boende o ut på en lite större väg så har jag företräde enl. högerregeln. Den håller jag stenhårt på o det kommer snart kosta mig livet eller i alla fall bilen. Ibland måste man gå ur o förklara för medtrafikanten att det finns en regel som heterr högerregeln.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det enda folk verkar förstå nu för tiden är pengar. Girighet och egoism har ersatt sunt förnuft och hänsyn. Men det går att maila polisen om ställen som är speciellt utsatta. Då kanske de får upp ögonen och tar en stund till att stå där och dela ut några böter. Då kanske folk kan kosta på sig att bry sig om högerregeln.
Själv har jag problem med två cirkulationsplatser där 60% av bilisterna blinkar vänster, och fortsätter göra det när de kör ut ur den. Varför man nu ska blinka vänster när att inte blinka alls signalerar samma sak...

Anders-72: Riktigt bra formulerat!

_
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Hellre ett blink för mkt än för lite i syfte att få det att flyta bättre tycker jag.

Högerregeln är ju en regel som funkar bäst när det inte är så mkt trafik och/eller bilisterna är vana vid den. Här i Gbg finns inte så många ställen så inte konstigt att det blir situationer när folk inte har stenkoll.

Esadh: Exempelvis underlättar det för tex tung trafik som annars tvingas vänta i onödan Framförallt i små rondeller. Om alla hade blinkat redan i ingången till cirkulationsplatsen råder ingen tvekan vart de skall, men detta verkar ju vara "fel" numera. Men det förutsätter ju högerblink innan man kör ur den förstås.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Självklart blinkar man vänster om man ska runt i en rondell, samma sak höger om man ska höger ska man dock rakt fram blinkar man inte, precis som en vanlig korsning...
captainoats: Det ska inte blinkas vänster i cirkulationsplatser, däremot ska det blinkas höger ut ur dem. En cirkulationsplats är ingen korsning utan en enkelriktad väg som går runt runt där alla avfarter ligger till höger, således ska det alltid blinkas höger ut ur dem.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men eftersom det inte finns någon avfart till vänster i en rondell fortsätter jag att trotsa reglerna genom att blinka vänster ända tills jag passerar avfart två, då jag växlar till högerblink :) Tycker det är mer tydligt vad man vill då...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Anders-72:

+1
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, jag fick lära mig att göra så på körskolan och tycker annat är rent livsfarligt när folk i hägerfil inte blinkar och kör hela varvet runt till vänster så kommer nästa lirare i vänsterfil och ska rakt fram, brukar sluta underbart fint.

Jag tycker man ska betee sig i rondeller som man gör i små rondeller med en fil, klart man ska blinka i rondeller verkligen om man ska åka runt för att underlätta för andra trafikanter, inte konstigt att rondeller är sådana stoppklossar ibland när folk inte blinkar.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
2Z3;

tyvärr tror jag att du "drabbas" hårdare i trafiken pga din M3:a, folk gör allt för att hinna före dig! (Inte paranoia utan erfarenhet, tyvärr)

En annan sjuk grej som jag noterar allt oftare är det här med STOP-skylt:

Gemene man verkar endast ha memorerat det där med att man ska stanna bilen helt - inte att absolut väjningsplikt också gäller?? Så de stannar till litet hastigast, och kör sedan direkt igen; oavsett om det kommer bilar på huvudleden....farligt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer, jag blinkar också till vänster i enkelfiliga rondeller så länge jag tänker stanna kvar i rondellen.

Det vet man ju själv, när man kommer till en rondell och ser bilar i rondellen som inte blinkar, tänker de då svänga av eller tänker de korsa min utfart och sen svänga av?

Det är ju inte alltid man ser från vilka riktningar vilka bilar har kört in i rondellen och vilka som därmed kan förväntas köra rakt fram utan att blinka alls, vänster genom att blinka höger vid utfart osv.
Regaerade på det när vi körde i Paris sist, folk kör som dårar (jag kör normalt inte sakta) men alla använde blinkers. Kändes ovant att se detta... Ska villigt erkänna att jag börjat slarva (anpassa mig) till detta nu också. Detsamma gäller omkörningar till höger. Ett annat tecken på att det numera råder "vänstertrafik" i landet (vänster fil på motorväg) är att folk tycks ha förkörsrätt för att komma in i filen. Senast idag var det under 50 cm ifrån att toucha i min bil under en omkörning, han blinkade (!) helt sonika vänster och förutsatte att jag skulle bromsa istället för att fullfölja omkörningen.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Mecklarn & captainoats: Länk Läs speciellt sidorna 6, 8 och 10.

Givetvis förutsätter alla situationer att man ska följa samma regler om det ska bli flyt. Om folk inte blinkar höger så ska de inte ut ur cirkulationsplatsen, så enkelt är det. Att låta bli att blinka säger samma sak som att blinka vänster, alltså är vänsterblinken totalt onödigt. Dessutom tar det bort alternativet att kunna byta till vänster körfält. Och det är töntigt att hävda att det inte är så ofta man gör det för den möjligheten ska fortfarande finnas!

Det vb-förespråkare ofta glömmer är att de som blinkar vänster i stort sett aldrig blinkar höger när de ska ut (utan snarare fortsätter blinka vänster), vilket har till grund att man tror att man ska göra i en c-plats som i en korsning.
Det finns bara två saker som är tvingande; köra motsols och blinka höger där man ska ut. Allt annat är överkurs. Kan man inte grunden ska man inte fjanta sig med överkursen heller.

_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.