|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
falsterbo: Ja, är det inte trist så säg... :-( _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Jag har kört 15 varv framåt och sedan backat 5 varv i samma rondell UTAN BLINKERS, är det meriterande? Det var rätt svårt att backa skapligt fort. :) | |
|
Det var ett bra häfte du länkade till esadh. En intressant observation: Det verkar fullt tilllåtet att korsa båda filer för att köra rakt fram (och varför skulle det inte vara det iofs)! "Detta är exempel på hur du kan välja körfält. Du får välja annorlunda om det passar situationen bättre."=> Tom öde cirkulationsplats => jag glider rakt fram över båda filer och sparar bil, miljö och bensin. |
|
| falsterbo: ja tragiskt nog är det det. Denna gång var det mindre marginal än vanligt, annars brukar standard vara att de kör ut framför, inte att de prejar sig in. | |
| Är man i högerfältet i en rondell blinkar jag naturligtvis inte vänster, för då ska jag till höger eller på sin höjd rakt fram... Slår på vänster blinkers när jag byter till vänsterfilen redan före rondellen. Sedan får den stå på tills jag passerat avfart två, då jag byter till högerblink, byter fil och går ur rondellen. Eller bara korsar rondellens högerfil och fortsätter i vänsterfil, men då måste man slå av blinkersen innan man kommer ur rondellen så att det inte misstolkas som att man byter fil. Önskar att man kunde lita på att det enl. reglerna betyder att man stannar i rondellen om man inte blinkar höger, men som TS börjar tråden är det ju få som vet hur spaken till vänster om ratten verkligen fungerar så det känns för vanskligt för det mesta.. | |
|
Anders-72: Jag håller absolut med dig ang. spaken till vänster, men bara för att andra kör illa (inte använder den) så är det inte rätt att kompensera genom att själv bete sig irrationellt. Rationellt är att följa de två huvudreglerna, och därefter (om situationen kräver) köra lite överkurs vid behov. Två fel blir inte ett rätt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| marin849: Säkert meriterande, iallafall till "årets bondläpp under 25 år" :-) | |
|
Det här med att blinka vänster tycker jag är förvirrande. Det finns ingen anledning till att blinka vänster. Hade alla däremot börjat blinka höger precis när de passerat den sista avfarten innan den avfart de ska använda för att svänga höger ut ur cirkulationen, hade det inte varit några problem som helst. Ett exempel; du ska ta tredje avfarten höger. Då börjar du blinka höger precis när du är framför bilarna som ska köra in i cirkulationen via, för dig, avfart 2. Då har du i god tid signalerat för dina medtrafikanter som ska köra in i cirkulationen via, för dig, avfart 3 att du ska lämna cirkulationen via avfart 3. |
|
|
Bra häfte du letat upp.., eller du kanske har hela trafiklagstiftningen i handskfacket...:)? Inga krav på att använda vänsterblink i ingången nej. Men heller inte förbjudet att göra det. Som sagt, det underlättar för dem som ska in "tvärs över" så att säga. Med tätare trafik är det viktigt att alla kör så fort en möjlighet ges och inte tvekar mer än nödvändigt för att inte stoppa i onödan. Att blinka endast i utgången ger ju den inkommande trafiken betydligt kortare tid för sitt beslut, vilket i praktiken betyder köer. |
|
|
Länk Där har du hela trafikförordningen, Mecklarn. Du borde läsa den någon dag. ;-) Tvärtom mot vad du tror så underlättar det inte alls att folk blinkar åt det håll de för tillfället känner för. Att inte blinka alls anger samma sak som det du försöker uppnå. Det enda som underlättar är att få korkekarna som inte blinkar höger att förstå att de måste börja göra det. Och det av exakt den anledning som Chris87 angav i inlägget innan ditt. Tydligare och enklare kan det inte bli. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Öh.., nu tycker jag du blir en sån där paragrafryttare igen... I det här fallet är det ju faktiskt bara att ge sig ut i verkligheten för att se problematiken... Nu gäller det alltså inte stora rondeller med 50+ meter mellan avfarterna utan vanliga med innerdiameter på 15-20 meter eller vad de nu har. I en sådan innebär det att du inte "vågar" köra när de som ska rakt fram blinkar höger typ en sekund innan de kör av... om de ens blinkar och du inte vet vart bilarna bakom dem skall ta vägen. Alltså en onödig kö bakom dig som inte "sticker i luckan"... Ok.., du har lagen på din sida men jag gillar inte trafikproblem. |
|
| Mecklarn: Du är medveten om vad rondellen är? | |
|
Det är ju detta som är problemet. Om alla bara följde det som gäller att köra i rondell, dvs enbart blinka höger ut ur dem skulle situationen förbättras. Finns inget värre än de som blinkar vänster när de kör runt i tvåfiliga cirkulationsplatser, speciellt då de ligger i det yttre körfältet. Detta om något skapar köer, irritation och förvirring. |
|
| "Om alla bara följde det som gäller att köra i cirkulationsplatser, dvs enbart blinka höger ut ur dem skulle situationen förbättras." ska det självklart stå. | |
|
Jag är mkt väl medveten om vad det är. Eller menar du att vi ska kalla det för cirkulationsplats? Tänker inte ge mig in i ngn definitionsfråga eller annat tjafs om detta. Kan skriva lite mer byråkratiskt om du mår bättre av det.., men det ändrar inget i sak. Som sagt vi kör nog inte i samma typ av trafik då ni verkar totalt oförstående till vad jag pratar om. Den som vill in i rondellen blir i vilket fall inte irriterad på den som blinkar vänster och svänger vänster i rondellen. Märk väl att detta sätt har många lärt sig att köra på. Sedan har "ert" sätt kommit. Och kärnan är ju just att man definierar cirkulationsplatsen som en enkelriktad väg med avfarter. Det skall förenkla men fungerar sämre i praktiken. När jag ser att det funkar att köra så kommer jag också göra det, fram till dess fortsätter jag gladeligen att fortsätta blinka om det kan hjälpa ngn medtrafikant att bättre förstå vart jag skall. Känns som att ni borde åka med i lite fler fordonsslag och skiftande trafik så ni åtminstone kunde reflektera en smula innan ni slänger upp lagboken och påtalar vad som gäller enligt den. Nä nu ska jag ut och köra dubbla hastigheten, dra lite på vägrenen, blinka i rondellen och blända nån med dimljusen...:)! |
|
| Det är absolut bra o blinka vänster i enfiliga rondeller. Vi som har splitvision o planerar vår körning har utan tvekan hjälp av detta när vi fattar beslut om att köra in i rondellen. Om man undviker att blinka vänster kan man missuppfatta om medtrafiken kommer att passera framför mig eller tänker slå om till högerblink o försvinna ut i pereferin innan han passerat mig. Ni som blinkar vänster förstår vad jag menar. Om man inte binkar vänster kommer det ta längre tid att ta sig in i rondellen eftersom man inte vet vad grannen ska göra. | |
|
Att ligga i ytterfil i 2 filiga rondeller och åka vänster är rent av livsfarligt, vet inte hur många gånger jag sett problem uppstå när folk kör rakt fram i vänsterfilen och håller på eller kolliderar då vid 2 a avfarten, hade hjäpts om folk ser till att utnyttja en 2 filig rondell precis såsom man gör med en enfilig, då hade problemen varit ur världen.... |
|
| Det är inte enligt reglerna att blinka vänster. Men jag ser inte problemet med förvirringen om man ligger i vänsterfil i en cirkulationsplats och blinkar vänster. Det talar ju bara om att det kommer en som använder blinkers i rondellen. Och ser jag någon som blinkar vänster känns det mycket tryggare än någon som inte blinkar, just för att folk av idag är så egocentriska och inte fattar att det finns andra som vill veta vart man är på väg. Dock måste man skifta till höger i god tid. Jag gör det i jämnhöjd med andra avfarten (eller vid större rondeller vid avfarten före den jag skall av på) | |
|
Mecklarn: Jag förstår vad du menar men jag tror bara inte på att det är bra att uppfinna egna regler för att kompensera för de som gör fel i trafiken. Det borde vara bättre att påpeka för folk att de måste ta det ansvar de lovade att ta när de fick förtroendet att inneha ett körkort, nämligen att hålla sig uppdaterad med trafikreglerna och köra därefter. Det finns inget "ert" eller "vårt" sätt, det finns bara föråldrade borttagna regler och gällande regler. Och de gällande reglerna är allas sätt. Jag gillar inte heller trafikproblem men jag tycker inte det är rätt väg att gå när man skapar andra problem för att lösa det första. Att lösa problemet på rätt sätt gör att det inte blir följdproblem. "Den som vill in i rondellen blir i vilket fall inte irriterad på den som blinkar vänster och svänger vänster i rondellen." Jo, absolut. Som problemen ser ut ni så är det en del som inte blinkar alls och andra som har skapat sina egna regler och blinkar vänster ända tills de har kört ut ur cirkulationen. De senare bygger verkligen en kö vid infarten då de anger att de ska svänga vänster. Så ser det i alla fall ut i Sölvesborg, Karlskrona, Kristianstad, Malmö, Göteborg, Uppsala, Stockholm, Gävle, Sundsvall, Östersund, Umeå m.fl städer som jag har kört i det här landet. Jag vet inte var du kör där det ser annorlunda ut. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Hm. Låt mig omformulera för ett förtydligande: Som problemen ser ut nu så är det en del som inte blinkar alls och andra som har skapat sina egna regler och blinkar vänster ända tills de har kört ut ur cirkulationen. De senare bygger verkligen en kö vid infarten då de anger att de ska fortsätta att köra i cirkulationen trots att de ska svänga ut. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.