AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.775

Bensinare är utrotningshotade

Sida 2 av 2
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Schaffhausen - du frågade kring vibrationer i de 6-cylindriga dieslarna. Min upplevelse är att de vibrerar relativt lite. Visst finns det ofta en svagt vibrerande känsla i sätet när du står stilla på tomgång. Å andra sidan så är det ganska många moderna, direktinsprutade bensinare som har lite av den sjukan också. Själv bytte jag en gång bort min 335d för att jag inte gillade ljudet och vibrationerna. Nu är jag på väg tillbaka till en liknande motor igen efter att ha kört bensin ett litet tag. Längtan efter den maffiga kraften blev för stor.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om folk bara kunde lära sig att varva (dvs innebörden av utväxling).
Egentligen är det orättvist att jämföra vid samma varvtal, man borde multiplicera med 1,5 (6000/4000) på bensinarna eller 0.67 på dieslarna. Utväxlingarna skiljer sig ju just precis så mycket!

M54B25s "nästan 200hk" är gudomliga på alla sätt jämfört med 20d.
Just när man fått upp ett fett moment i 20d börjar det att dö ut direkt, sen dör det helt. M54 bara levererar oavbrutet. Jag körde lite 4 cyl i helgen (bensin!) och hade denna tråd i bakhuvudet, vilken chock att komma tillbaka till gamla goa M54. :)
Tyst, vibrationsfri, man åker som på moln och bara smeker i växlarna med den distinka lådan. Snittade 0,68 på vägen hem idag.

Såg att det skiljer ca 10gram CO2 mellan nya skräp28i och 30i (16x vs 17x). Helt försumbart i både kostnad och miljö.
ma
7.450
marin849
Dessutom är det en massa extra prylar som ska fungera: Turbo, vevhusventilation (mer avancerad för att klara både över och undertryck), wastegate, laddluftkylare och ett antal kringelkrolar för insugsluften. Men ok, det fungerar nog rätt bra.
Du skriver så riktigt marin849. Det finns andra egenskaper att värdera än effekt och vridmoment (missbrukat ord idag). Friheten från vibrationer på en rak sexa når en annan dimension jämfört med en fyra. Frihet från (dagens) turbo ger en oöverträffad gasrespons.

Denna enkla formel visar hur vridmoment och effekt förhåller sig till varandra:

Effekt = Varvtal (vinkelfrekvens) * Vridmoment

Det vore alltså bättre att bara nämna effekten vid olika varvtal. Varför då effekt och inte vridmoment? Jo det som marin 849 skriver om, utväxlingen växlar också vridmomentet. Effekten är konstant (- förluster) genom utväxlingen och är därmed en mycket bättre parameter att använda vid jämförelser.

mvh/ Anders
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag tänker köra och äga bilar med bensinmotor så länge jag har råd. Jag håller helt med de som refererar till en betydligt mer vibrationsfri gång, respons och ljudupplevelse.
Mmm bensinmotorer känns mer levande och harmoniska. diesel motorn är mer som en robbbbot robbbocop :P
ma
7.450
marin849
Härligt. Själv ser jag alltid fram emot att trycka i trean och stampa gasen i botten vid omkörning för att sedan direkt återgå till komfortläge i full njutning.

De nya dieslarna har i flera fall så mycket "lågvarvseffekt" att det inte ens går fortare om man växlar ner!!!

Visst är det kul en gång om året (max) att stampa gasen i botten på högsta växeln och känna hur hela bilen skakar när det enorma vridmomentet sänder chockvågor genom hela drivlinan. Denna effekt är väldigt påtaglig (och usel) i många billigare dieselbilar, BMW har dock lyckats maskera detta bra med hydrauliskt justerbara motorkuddar (livslängd?) och ett dyrt avancerad svänghjul.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Det är bara att konstatera att man värderar väldigt olika.

Jag kör gärna en bensinare, men då en riktigt kraftig V8 eller V12, typ M5 eller 750, där jag verkligen får något i utbyte mot den höga förbrukningen.
En 325 eller 530 är för mig helt meningslösa mellanmodeller som varken ger speciellt imponerade prestanda, eller låga driftskostnader. Jag håller helt med om att gångkulturen är väldigt fin i dessa bensinsexor, men det argumentet vägar inte tillräckligt tungt för mig när det handlar om en vardagsbil.

Då kör jag hellre min 20d som ger rejält med kraft och samtidigt har oslagbar bränsleekonomi. Visst har gången som sagt inget att hämta jämfört med en bensinsexa, men så illa som vissa vill få det att framstå är det knappast. Eftersom dieselandelen är så extremt hög idag kan knappast majoriteten uppfatta det som ett problem =)

BMW CS #5139
Prioriterar man varvvillighet, gångkultur och inte ser en bensintörst på 10L/100km som ett problem - ja då är bensinaren given och diesel inget alternativ.

Kör man långt och prioriterar lågt motorvarv, hatar mackbesök, kraftfull motor samt på de flesta marknader utanför Sverige ett mycket lägre pumppris - ja då är dieseln given.

För egen del är bensin inte längre något seriöst alternativ - hur fantastiska motorerna än är. Dels kör jag knappt 3000mil/år och kan jag slippa extra tankbesök är det trevligt. Sen upplever jag skillnaden i gångkultur som marginell på landsväg eller motorväg där jag mestadels kör. Därför blir enda fördelarna med bensinaren varvvillighet och motorljud vid acceleration vilket jag inte är beredd att prioritera längre.

Att därmed försöka övertyga den ene eller den andra kategorin är ju lika meningslöst som att hävda att kokt korv minsann smakar bättre än stekt korv...

Är det inte skönt att båda lägren har "rätt"? :-)
16.556
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det enda jag kan bidra med i diskussionen är att för mig som begagnatköpare så kan jag inte räkna hem en diesel. Kör runt min nuvarande 325iA på 0,88 med i stort sett bara körning i tätort - automat dessutom. Ett tag hade jag en hyrbils D2a V50 som med samma körning drog 0,62. Den lilla förbrukningsskillnaden är inte i närheten av att kompensera för högre skatt, högre servicekostnader, större risk för reparationer samt högre inköpspris.

Kalkylen för nybil är naturligtvis annorlunda. Vill bara nämna att det trots allt finns en del bensinköpare som inte är accelerationsfetischister enbart.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
visst har båda lägren rätt, samtidigt är det ett faktum att om vi snackar nybilsköp eller som första begägare är det försumbart i totalkostnad med bensin eller diesel för en svenne som kör 1000-1500mil/år.

Partikelfiltret verkar ju kosta ca 1 kr/mil också vilket drabbar 2a eller 3e ägaren, här ser jag risk för dåligt andra/tredjehandsvärde precis som att många idag drar sig för en bil där det är dags för kamremsbyte för 10000+ kr kort efter köp.

Sen är det nog så att 90% av kunderna knappt vet vad körglädje, gångkultur och gasrespons är om vi tittar på hela bilparken!

Jag kan förresten "erkänna" att om jag skulle behöva pendla flera mil om dagen skulle jag på allvar snegla mot ett "diesellok" dvs en dieselsexa med modern automat! Och sedan komplettera med en beg E46 330i manuell eller liknande. :)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag är väldigt nöjd med familjens bil val!

Jag pendlar ca 10 mil om dagen i en Saab 9-3 diesel som faktiskt funkar riktigt bra, bättre än jag förväntade mig innan köpet. Ligger på ca 0,60-0,62 i förbrukning. 120 hk men mycket vrid:)

När bilen är upptagen eller när man vill nöjesköra så tar jag vår M3 e36 med härlig varvvilig bensinmotor. Den ligger på ca 0,96-1,05 med en del pendlande och en del hårdkörning.

Det bästa med allt är att när man kört Saaben en vecka så är man riktigt gassugen:)

Mvh. Richard
ma
7.450
marin849
Fint inlägg om Prius, maken till degig drivlina får man leta efter. Själv finner jag mer körglädje i en symaskin, t.ex. Huskvarna 2000, den varvar bra. :)

Bara ett påpekande: Elmotorn i sig skulle kunna ha konstant moment tills den brinner upp, men i verkligheten är effektuttaget begränsat, även max drivspänning, (av t.ex. att energikälla och effektsteg inte ska brinna upp) vilket gör att momentet faller av mot noll vid maxvarv. Momentet vid start är begränsat av max ström.

Det finns de som trimmar sina Priusar genom nytt effektsteg och modifierad programvara. :)
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Jag har för första gången fastnat i "dieselträsket" efter flera härliga bensinsexor. Nån gång så blir faktiskt deciliterna viktiga när man som jag kör ca 6000 mil per år. Är för övrigt ganska nöjd med dieselsexan. Tycker den brummar på bra :)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Problemet är löst om man har både en diesel och en bensinare. Då kan man njuta av bensinmotorns varvvillighet och dieselns mer avslappnande karaktär.

Jag har nog kört de flesta motoralternativ som finns, både från BMW och Audi och måste ändå ge min kärlek till BMWs dieselmotorer. Ska dock bli spännande att se vad Audi har hittat på med den nya "värstingdieseln". Men ska man köpa en bra och trevlig vardagsdiesel håller jag 2.0 liters varianten som ett mycket bra alternativ.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Någon som kört en fullhybrid? Vad tror ni om den nya 340 hk hybriden som kommer i nya 3-serien?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.