AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.777

Bensinare är utrotningshotade

Sida 1 av 2
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Roade mig med att söka på BMW.de efter rimligt välutrustade F11:or; M-paket, navi, panorama, komfortstolar, HUD osv

Fick cirka 140 träffar. Fyra (4) var med bensinmotor; två stycken 523:or och två 535:or där man dessutom inte orkat ta en bild på bilen.

Jisses! Nog för att dieselvågen är över oss men att det var en tsunami hade jag aldrig trott...

Får väl konvertera min 530 till diesel den dagen den skall säljas - tills dess njuter jag av motorgången, ljudet, gensvaret vid gaspådrag och en relativt hygglig förbrukning.

----
BMW CS #6212
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Därför kostar dieseln 50 öre mer än bensinen nu med....

Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Tror inte riktigt du ska ta det som en säker källa att bara använda bmw.de för att kolla utbudet.
Kan ju vara så att dom som har bensinare kanske behåller dom ;)
Men som tidigare talare sa, nu när diesel är 50 öre dyrara och skatten är fortf mkt hög är def bensinare med i matchen.

Nej ska nog kanske inte dra ngr större slutsatser på bara den sidan
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Att dieseln ibland är dyrare än bensinen är ett fenomen som mest förekommer i Sverige, nere på kontinenten är det fortfarande precis tvärt om.
Det förvånar mig inte då bränsleekonomin fortfarande i prakiken är överlägsen, och skatten numera så låg att det inte är ett argument emot.

I Tyskland där det fortfarande ges tillfälle att köra riktigt fort och länge blir skillanden i förbrukning ännu större, förra månaden körde jag hem från Frankfurt med en snitthastighet på ca 180 km/h genom Tyskland med min 320d och mätaren pekandes på 235 km/h på alla frifartssträckor och en förbrukning som ändå höll sig under en liter, med vilken bensinare är det möjligt?

BMW CS #5139
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Visst drar en diesel mindre, spec om man har en mindre modell med mindre motor.
Men skatten är absolut en avgörande faktor för att jag inte köper diesel.
På en mindre modeller lönar det sig, 320i 1095kr/år 123d 2930.
men när man kommer upp i större modeller blir diesel skatten nästan löjlig.
En x5 30d ligger på 5600kr, mercedes ML 350 7324kr.
Kan ju köpa en miljöklassad 320d då slipper man skatten i 5 år( som det ser ut nu,om inte MP vinner mera i valet)
Men tror knappast att bensinen är på väg bort,ser man i landet i väster så är 99% av bilarna bensin och där finns det mkt bilar
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jag tror absolut att bensinmotorn är utrotningshotad. Främst på grund av den högre förbrukningen men minst lika viktigt är det faktum att en bensinmotor med säg 150 hk känns mycket tröttare än en dieselmotor med samma hästkraftantal. Och då menar jag vid vanlig vardagskörning. Med en bensinare måste du varva upp till kanske 3-4000 för att få igång en skaplig acceleration, i en diesel drar bilen iväg med samma fart vid halva varvtalet. Jag tror helt enkelt att de flesta köper bil utifrån hur den känns vid normal körning och därför vinner dieseln mark.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Håller med bimmerfrei fullkommligt de han säger.
Bensinaren kommer säkert utrotas.
Ser man ju klart på försäljnings statestiken.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Tror dock att skillnaden i kostnad mellan att köra diesel och bensin kommer att jämnas ut i och med att dieselbilar ökar. Bilisterna är en stor inkomstkälla så nya och högre skatter kommer garanterat att läggas på dieselförarna. Det kommer aldrig någonsin att få vara "billigt" att köra bil oavsett regering eller drivmedel. Även om någon så uppfinner en motor som kan drivas på kranvatten.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Har hört någonstans (minns givetvis inte var) att det inte går att raffinera fram diesel utan att också ta fram bensin. Om det stämmer så borde ju ration dieselbilar/bensinbilar inte kunna bli allt för hög utan att dieselpriset stiger våldsamt. Någon petro-ingenjör som kan bekräfta eller dementera?
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Ostmacka - stämmer bra. När man raffinerar råolja så bildas både lättare och tyngre slutprodukter. Bland de lättare har du till exempel bensin, bland de tyngre diesel. Så så länge man utgår från råolja som bas lär man både få bensin och diesel som slutprodukt. Däremot är jag inte lika säker på att det blir så när man använder exempelvis alger som bas. Alger är för övrigt något som man tror stenhårt på när det gäller att bryta vårt oljeberoende.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Själv hoppas jag att BMW lyckas lansera en bensinmotor med 14:1 i komp (som Mazda) och kombinera detta med Vanos, valvetronic och direkinsprutning i form av 530i (den enda intressanta "normala" motorn som finns kvar 2012) 2013 men det känns som att risken är att det går fullständigt åt skogen. Visst finns 535i, men den är dyrare, starkare än mitt behov och törstigare.

Problemet är att ingen verkar köpa 530i längre. Antingen snåldiesel 520, eller snålbensinare (som from 2012 betyder fyra cyl med högtrycks=okörbarhetsturbo :( eller så blir det rejäl 535 d eller i.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Av alla F10:or som såldes i Sverige 2010 hade 91 % dieselmotor! För Audi A6 var samma siffra 86 %. Bränsleförbrukning/CO2 har fått enormt starkt fäste som köpargument. Dessutom har många förare som tidigare kört trötta bensinare upptäckt dieslarnas fina vridmoment och vips så vill nästan alla ha en bil med dieselmotor. Detta "habegär" skapar sedan en marknad där bilar med bensinmotorer får dåligt andrahandsvärde. Visst finns det kanske några undantag, typ 535i, 335i men "mellanmodeller" som 530 och 330 är det väldigt få som vill ha.

Personligen tycker jag det är synd. De senaste årens utveckling har visat att bensinmotorerna inte är uträknade. Ta nya F30 med auto och 35i som drar 7,3 l/100 km i ECE-cykeln (eller 28i som drar ytterliggare en 1 l mindre). Det var inte länge sedan man förknippade sådan förbrukning med en dieselbil. Jag vill gärna ha en 28i eller ännu hellre en 335i touring (när den kommer) men tusan vet om det är värt en värdeminskning på säg ~60 % av bilens nybilslistpris på tre år.
Ba
39
Bato
320 CI -02
Varken ljud eller karaktär i en dieselmotor är lika trevligt som i en bensinmotor, enligt mitt tycke. och då menar jag om man jmf samma bilmodell bortsett från drivmedel ex. 535i jmf med 535d. Då väljer man bensin alla dagar i veckan om man gillar att köra bil.
Men det är klart att om man tycker lågvarvsvridet och det härliga dieselljudet känns sportigt ska man köpa diesel. Jag är nog utrotningshotad som tycker detta så bensinaren är tyvärr på väg ut. Och ja, jag har ägt och kört moderna dieselbilar.

/Bensin i blodet

ma
7.450
marin849
Exakt! 530/330 är underskattade. I princip konstant moment 1500-6000rpm, riktigt snåla med dropparna och de drar klockrent upp till 7000rpm.

De nya dieslarna kräver automat tycker jag då de är helt döda under ca 1700 rpm (undantaget BMW-sexorna som vaknar lite tidigare). Man måste hela tiden hålla upp varvet i korsningar etc annars händer absolut ingenting. Min i sammanhanget sketna 525 bensin är oändligt mycket bättre i körbarhetshänseende då den drar lika bra vid 1100rpm som 1500 om man tar trean genom en rondell t.ex.

Fotnot: M54B25 som är antik med BMW-mått mätt har 90% av vridet tillgängligt mellan ca 1700-6000 och 80% från ca 1100.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Marin849. Jag tror bakgrunden till dina problem med att dieselmotorer är döda under 1700 rpm är att du bara verkar tänka på klena dieselmotorer.

En 335d har ungefär 340Nm vid 1000rpm. Sexorna vaknar alltså inte bara lite tidigare, utan mycket tidigare. De sexcylindriga dieselsexor jag oftast kör, mest 325d, är inte lika stark som en 335d naturligtvis men drar obehindrat från 1100rpm och uppåt. Tror de matchar körbarheten på låga varv mot din 525i utan problem, men över ca 4000rpm så har din motor en klar fördel. :)

Jag tycker alltså att du förenklar verkligheten lite väl när du drar alla dieselmotorer över en kam bara för en tvåliters-diesel inte är nåt kärnkraftverk vid 1200rpm.

Det finns en värld utanför Västeuropa där diesel många gånger inte ens går att köpa i exempelvis Mexico, Brasilien och Kina erbjuds inga dieslar från BMW i Nordamerika är det 335d sedan och X5 Xdrive 35D som finns att köpa. Ryssarna är inte heller speciellt förtjusta i dieslar även om det ökar. Så jag tror vi kan vara lugna i många år framöver att det kommer gå att köpa nya BMW med bensinmotorer om man nu skulle vilja göra det.

Mvh Stephan
ma
7.450
marin849
Ja, jag undantog ju sexorna. :)
Problemet är inte vridmomentet i absoluta tal, problemet är att momentet varierar så kraftigt över registret vilket känns när man kör.
335d har väl 500 eller 540Nm (minns ej) några hundra varv längre upp i registret, fortfarande en stor skillnad mot 340 och det känns när man kör.

Ju starkare motor desto mindre problem eftersom det blir över ändå så att säga.
Det jag inte gillar är när man gasar och det inget händer, men så börjar det acca våldsamt även om man börjar släppa upp gasen!

Givetvis lär man sig att kompensera för detta när man kör, men en fin motorkaraktär är det inte om du frågar mig. Ju plattare momentkurva desto bättre.

Problemet som jag beskriver är förresten värst på dieselmototer med många hk/liter. De har smalast effektband och störst relativ momentskillnad mellan låga/ h
höga (ja, momentet sjunker som en sten vid höha varv) vs. medellvarvtal där momentet är som störst.

Jag provade 520d med åttastegad automat. Extremt fin låda men vilken berg-o-dalbanaeffekt vid fullgasacceleration då man bara har maxmoment under halva tiden på varje växel, strax före växling känns det som det slutar acca och sen accar det MER precis när nästa växel går i! Helt bakvänt men så blir det så klart med täta växelsteg och "kastparabelmomentlkurva".

Kalla mig gärna gammalmodig och bakåtsträvare om ni vill. :)
Skillnaden mellan nya 528i turbo 4cyl och 530i sugsexa är ju försumbar i förbrukning för övrigt och ska man ha en sexa diesel kommer man inte ner till 520d i förbrukning (större skillnad).
marin849. jag kan inte annat än yrka bifall till din tes. :-)

Reducering av bränsleförbrukning har fått alltför stora proportioner då ev. besparingar överskuggas av bilägandets övriga kostnader. Men det är klart, skall det sparas till varje pris så gör BMW rätt.

mvh/ Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ett skräckscenario är att bensinare kan specialbeställas precis som Individual...

"Jaså, ni önskar en bensinare? Jaha. Jaja. Ja, själv har jag inte sålt en, men jag tror min kollega sålde en för ett år sedan. Låt oss höra med honom."

OK, jag tar i, men själva principen...

Faktum är att där är två motverkande krafter; dels att beagnadköpare vill ha bensinare eftersom dieselskatten avskräcker på större motorer, och dels att EU kommer snart att införa nya EU6 och EU7 normer där speciellt dieselmotorns förkärlek för NOx-utsläpp skall kosta. Enligt en artikel i tyska auto,motor und sport så sade en företrädare för bilindustrin i Tyskland att detta skulle göra det hart när omöjligt att sälja diesel i småbilar, eftersom denna marknad är mer priskänslig.

Och med de nya bensinturbomotorernas bränsleförbrukning så finns det vettiga alternativ igen. Men visst är det trist att den motorn jag kör snart antagligen kommer att vara ett minne blott.

----
BMW CS #6212
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det vi komme att få se är en mängd olika motoralternativ, både som diesel och bensinhybrider.
Jag tror nog att prestandamodellerna kommer att hålla sig till bensin ett tag framöver. Då tänker jag främst på M-modellerna. I våras testade nya Polo GTI som både har kompressor och turbo samt en låg förbrukning. Mycket trevlig motor måste jag säga.
Det finns mycket ny teknik som reducerat bränslemängden redan.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Även jag ser med vemod på bensinarens framtid. Känns t.ex.inte som om 530 kommer att finnas kvar 2013. Det jag uppskattar med bensinsexan är de fina egenskaperna över hela varvtalsregistret. Min E39 med M52 är alldeles otroligt flexibel med slösande god inställning till lågvarvsarbete och bra ös på högre varv medan E61 med N53 har en något mer återhållen entusiasm under 1400 varv. A andra sidan är den varvvilligare. Vibrationsfrihet och ett trevligt ljud är till glädje för alla som kommer i närheten av dessa bilar.

En dieselbil är enligt min mening motsägelsefull i mycket: lågvarvig fast tom i botten, högt vridmoment men ett ständigt växlande (ej lika tätstegad låda som bensin). Eftersom man kommer från en bensinsexa skyr man ju vibrationerna som präglar hela eller delar av dieselns lågvarvsområde. Och är man passagerare i en diesel så åker ens huvud fram och tillbaka pga den kastparabelkurva som Marin849 (?) nämnde ovan.

Jag har dock en fråga angående vibrationer hos sexcylindriga dieslar: hur är det med dem? Det var länge sedan jag åkte i en 530d så minnet sviker mig. De erfarenheter jag har är att en fyrcylindrig Golf-diesel vibrerar till 1700 varv och en femcylindrig Volvo-diesel till 1300 varv, så när blir sexan vibrationsfri? Eller klarar sig sexan helt?

Till sist måste man ju göra tummen ner för EU-normen för förbrukning. Något mer orealistiskt kan ju inte finnas! Varför "mäta" förbrukningen hos moderna bilar med accelerationer av typen 0-50 på 25 sekunder? Det gynnar fyrcylindriga turbomotorer på sexcylindriga sugmotorers bekostnad men har antagligen ingen positiv effekt i verkligheten. Tyska AMS körde ju i somras 325i snålare än både Audi och Mercedes med sådan motorbestyckning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.