|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
M-pak from marsproduktion. Jag har inte kört F20 än, men klämt en del på olika utställingsbilar, och jag måste tyvärr säga att jag inte är imponerad av interiör och exteriör utan m-paket. Materialval, tyngd/känsla i knappar och den nya budgetvarianten av iDriveratten känns inte premium. Förstår inte alls de som tycker att det är en "liten femma". Svart hårdplast så långt fingertopparna når. Knappar/rattar som känns hämtade från en Skoda Fabia (iofs inte så dåligt) Lite grann som att svära i kyrkan, men tycker VAGs premiummärken designar och skruvar ihop inredningar betydligt bättre just när det gäller kompaktklassen. Hoppas inte F30 faller i samma fåra - maximal ny teknik på bekostnad av materialval. |
|
| Provkörde 118 och blev mycket imponerad. Förstår inte kommentarerna om plastighet. Kändes som vilken premiumbil som helst. Inredningen, såvitt jag förstår, är i princip identisk med treans. Lådan är suverän. Har dock inte kört 120d så man kanske skulle svänga förbi Bavaria. | |
|
Knacka och känn på paneler, luckor etc. Tex handskfacksluckan, mittkonsollen och instrumentbärdans övre del. Gör sedan samma sak i en F10, E60, E39, E46 eller E90. Den som inte märker skillnad i materialen är nog lite förälskad. Jag tycker bara det är synd att utvecklingen går åt det hållet, jag anser att man ska kunna kräva bättre i en bil förr 300k. Nu ska jag sluta vara så negativ, det är säkert en fantastisk bil att köra, och det är ju i första hand det som bilar är byggda för, inte för att någon sitter i granskar plastsorter i bilhallen ;) |
|
| Sen är det stor skillnad mellan objektivt kvalitet och den upplevda. T.ex. en Subaru håller bra men känns billigt. Man pratar om plastig känsla, men det var länge sedan det fanns något annat än just plast i en bils interiör (dekorlist finns just för att vi ska glömma det där). Således rätt så subjektivt och jag kan tycka att medvetet knacka och känna runt på ställen som man inte vanligtvis kommer åt är ganska långsökt - det ska fungera och ge ett bra intryck under normal användning. Och hålla. | |
|
Men det är just det den gamla ettan ger inte nån bra känsla när man sitter bakom ratten, det känns billigt helt enkelt. Nya F20 är bättre utan att vara bra. Var väldigt sugen på en 135i men det gick inte att komma överens med den dåliga kvalitetskänslan. Det är trots allt bakom ratten man tillbringar all tid med bilen. Räknar kallt med att BMW fortsätter med att satsa mer på inredningen ju större modellen är så att F30 får bättre kvalitet på plasten. |
|
|
Det finns ju givetvis inredningsmässigt ännu bättre bilar, men dessa kostar ju flera gånger så mycket och är dessutom större. Rent psykologiskt så tittar man kanske först på prislappen, sätter sig i bilen och försöker hitta orsaker till att man inte ska ha bilen (som man egentligen inte har råd med). Plast är ju alltid plas,t även om det är en viss, ibland rätt stor (i alla fall upplevd) kvalitetskillnad. Att man i vardagslag skulle klämma på panelerna och plågas av kvalitetbrister tror jag inte, men skrammel är något man aldrig vänjer sig vid enligt min uppfattning. Många bilar, tex Volvo/Saab/ Opel, franska bilar, de flesta japanska bilar, ger ett sämre intryck när man stänger dörrar, skrammel från hjulställ på dålig väg mm som drar ner intrycket. Dessa bilar ska ju vara billigare än BMW/Mercedes och ska kanske ursäktas med detta till viss del. Anmärkningsvärt är dock hur ofta en BMW som gått 10 - 20 tusen mil ej uppvisar skrammel som oftast finns på enklare fabriksnya bilar enligt ovan. När man gör dessa påståenden kommer ofta motsägelser i form av att "min dyra bil skrammlar visst!", och tyvärr är det nog omöjligt att hitta helt skrammelfria märken. Jag kört både Ferrari och Rolls Royce där detaljer inte varit helt tysta, men visst, det är lättare att hitta en Opel som skramlar än en Rolls. För mig blev 118i aut den bästa varianten, 0-100 på drygt 7s och drygt halvlitern i blandad körning. Den gick tyst och men mycket fin fjädringskomfort trots punkteringsfria däck. Om man inte behöver en stor bil så är den mycket intressant. Kommande 128i blir ju betydligt snabbare, priset drar ju iväg ännu mer! xDrive blir ett bra tillval som dock dröjer något. |
|
| AlexanderK; Jo jag har provkört 120d i Solna med automat men inte med 8-stegade för de påstod att de inte hade den. Du körde alltså med paddlar? | |
| när kommer 3-dörrars varianten?? | |
|
nu har jag kört en f20 med den 8 stegade lådan några dagar...den är så mkt bättre än den äldre e8x i det mesta. Lådan är ett måste mot den motorn i mitt tycke, sportstolarna är helt okej och inredningen är mkt bättre än den äldre e8x. bättre framljus/helljus är en annan fördel. Fast jag tycker den är tok för hög, dom skulle gjort bilen lägre helt enkelt Finns ingen orsak att köpa en större bmw om man nu inte behöver platsen faktiskt. enda jag retade mig på i början var när man bromsar riktigt hårt ner mot stilla stående så slår varningsblinkersen igång...(iofs kanon vid skarpt läge) /Pelle |
|
| har någon här på beställt nya 1:an?? | |
|
Provkörde den nya ettan i Solna. 120d med den nya automatlådan. Blev riktigt imponerad. Har en 320d med fyrhjulsdrift idag och tyckte att den nya var mycket rappare. Kan bara hoppas att 120d kommer med xdrive också. |
|
| provkörde en 118d med den nya automaten för ca 1månad sen och tyckte den gick riktigt bra.. i fredags provade jag istället en med manuellåda och den gick med riktigt bra men måste erkänna att automaten var riktigt bra.. gillar i vanliga fall ej automatlådor men den var sjukt bra.. om jag ska köpa en så får det bli en 3-dörrars och gärna m-paket | |
| ChristerA: det sägs att 120d:n kommer med Xdrive! | |
|
Läste även jag detta till min stora belåtenhet. I och för sig skall man kanske vara lite fundersam till de andra bilarna i testet. Audi har några år på nacken och D4 spelar inte i samma division. Men visst är det en läcker och bra bil. Titta bara på förbrukningssiffrorna och det med 184 hk. Väntar ivrigt på att de pillar dit xdrive så blir det en sådan som nästa bil. Perfekt om man bara är två som oftast åker. Provkörde en 120d med automaten och blev klart impad. |
|
|
Fortfarande inte sett en F20 i trafik förutom demobilar då. Dom första bilarna har ju levererats sen 4-5 veckor tillbaks. F10 såg jag mängder av just när den hade börjats leverera. |
|
| clubsport: har sett flera stycken ute i trafik och de flest har varit vita.. men tror att den blir riktigt vanlig som gamla 1:an snart | |
|
Onehp:Har bara förstått att en etta med xdrive är på gång via smygbilder norrut med en X3 och en audi A3 Q tillsammans med en etta. Man kan bara hoppas att marknadsstrategerna på BMW inte tror att man köper en X1 istället om man är ute efter fyrhjulsdrift. Skulle hellre köpa en Audi A3 med 4x4 än en X1. Så låt oss hoppas att smygbilderna visar att de testar en etta med xdrive. |
|
| Bara för det så såg jag två st igår ägda av tv4 gruppen, dom hade fem röda på M-bilar färdiga för leverans förra veckan. Misstänker att tv4 tog alla fem..! | |
|
Någon som har koll på om det finns en 120d i Gävle för provkörning och isåfall vilken spec? Här i Dalarna har de tyvärr ingen demobil på lager :/ Körde för övrigt en 118d idag med den 8-stegade samt adaptiv sportstyrning och chassi. Gissa om man var sugen på att få lite mer kräm under motorn.. Riktigt trevlig låda som alla säger men det som imponerade mest var ju när man sänkte stolen till lägsta läget, blippa in sport+ efter att man hittat en kurvig väg. Vilken fantastisk härlig styrning! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.