AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.975

"Så mycket bättre".. Teknikens Värld Nr 23 27 Okt.

Sida 1 av 2
Test i nytryckta Teknikens Värld: Bmw 120D ställs i test mot Audi A3 och Citroen DS4. Slutsummering i poäng blir BMW 76/100, Audi 66/100 och Citroen 64/100.
Om BMW:n skriver TV bl.a : Bmw 120D har en av världens absolut bästa dieselmotorer just nu och i kombination med den åttaväxlade automatlådan pratar vi världsklass i alla kategorier. Ja, man trånar helt enkelt och habegäret är enormt. Att då notan sticker upp till runt 300.000 kronor, det struntar vi i den här gången" Kan man märka en viss förnöjsamhet bland testlaget? BMW verkar ha fått till det verkar det som...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den nya ettan går som skottet kan jag meddela efter en kort provtur häromdan, just med stora dieseln och 8-växlade automatlådan.

Munchen has done it again, and again, and again....

Mvh
Asken
har kört nya 118d med automatlåda och även om jag är för manuellt växlande så var bilen riktigt riktigt bra.. förstår inte vf man ska köpa en 5-serie om man nu inte behöver utrymmena hehe
300000 är grundpriset på en 120d och automatlåda. Lite utrustning hit och dit och hoppsan, 400 000 utan att man ens valde saker som navi eller helläder. Och sen står det där en hel ny 520dA kombi i lager för... 399 000.

Ni vet att jag älskar mindre bilar, men jag hoppas bara att man kan få till lite rabatt, annars förstår jag att folk hellre köper 5-serien...
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Asken; Vart provkörde du den? BMW här i Stockholm har ju ingen i alla fall.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
400 000 kr för en ny 1-serie är mycket pengar om man börjar jämföra med andra alternativ.
Skulle personligen valt en välutrustad 123a med några få mil på mätaren.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
135:a med 2300 mil på mätaren för en bit under 300 000 kändes bra för min del :)
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Förresten... Onehp har verkligen en poäng. Helt sjukt, - du får en ny 520dA touring för 385 tusen. Nedsatt pris iofs men vet att det går att pruta på. Även de som ligger på 399. Aningens mer bil för pengarna....
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Iof inte oväntat, A3:an är påväg att bytas ut och Audi kommer väl med en ersättare nästa år? Sen kan ju inte franska bilar mäta sig med BMW, vilket ju vi alla vet. :)

Verkar dock som om BMW har tagit till sig all kritik som ettan har fått och gjort allt rätt den här gången, den kommer att bli farlig, både för konkurrenterna och kanske den nya 3-serien för dom som inte behöver utrymmena?

Sen håller jag med om att prissättningen är lite skev i nuläget, skillnaden mellan 116d och 118d är 10 000:-, när jag köpte min 116d fick jag 33 000:- i rabatt, vilket kändes mer korrekt. Sen är det lite tunt med paket också vilket bidrar till priset.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
5/5 i Euro NCAP
Länk
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
f11 är ju mycket snyggare. visst är säkert nya 1:an trevlig men inte för det priset.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Johisco: Bavaria Solna, i samband med klubbkvällen. Var importens bil tror jag.
Mvh
Asken
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, det verkar vara en riktigt bra bil man fått fram. Har ännu inte kört den, men när till och med BMW-skeptiska auto,motor und sport (tyska) hyllar bilen med uttryck som "Dynamik ohne Reue" (Dynamik utan ånger) och prisar motor, växellåda och framför allt köregenskaper som exceptionella så gnuggar man allt ögonen.

----
BMW CS #6212
visst är 1:an dyr men för 400 000 får man en välutrustad bil och frågan är om man behöver allt det.. ja vill tex ha en 118d eller 120d med manuell låda gärna 3-dörrars och med lagom utrustning så som sporstolar med mera.. tror att den skulle landa på ca 300 000 kr .. visst kan man få en 5-serie touring för 400 000kr men ägarkostnaderna är mycket högre , kolla tex bara på hur stora däcken o fälgarna blivit även om de är stora på 1-serien med.. sedan tror jag att en 1-serie har bättre andrahansvärde och mer lättsåld.. en 5-serie sjunker snabbt i pris för att inte tala om 7-serien.. dessutom så räcker utrymmena i nya 1-serien för de flesta om man nu inte har småbarnsfamilj
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Visst är den nya 1 serien bättre, men det är ändå inte så stor skillnad från gamla modellen att det motiverar ett nyköp nu.

Nu tror jag att i samband med leveranser av nya modell kommit igång att det kommer finnas ett stort utbud på fina exemplar av den gamla modellen, speciellt i Tyskland. Nya modellen får det bli om ett år eller sådär.

Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Asken; Konstigt, har varit på Bavaria två ggr och försökt pröva men de har svarat att de inte fått någon ännu. Deras 120d med automat har inte den 8-växlade sportlådan utan den andra som ser exakt likadan ut. Tror det är paddlar på den 8-växlade men inte på den andra.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Asken och Johisco,

Ja, det var ju märkligt att du inte kunnat få provköra 120d automat på Bavaria i Solna, eftersom jag själv gjort det, och skulle göra det igen tillsammans med Asken på klubbkvällen men han pilade visst iväg själv. Han kanske trodde att han bara skulle få köra halva sträckan om jag följde med.

Asken - håll med: Med åtta-stegad automat är den helt underbar, och känns som en betydligt mer potent bil, eller hur?
Har kört flera versioner av nya 1-serien och jag tycker bla kvalitetskänslan och fjädringskomforten är världsledande i den här storleksklassen. Golf, som ju är en utmärkt bil, ter sig närmast påver i jämförelse.

Visst är BMWn dyr, speciellt med mycket extrautrustning men det jag tycker är bästa strategin är att kosta på sig lite extra mycket utrustning och i stället behålla bilen så länge att värdeminkningen fördelas på mycket längre tid. Att byta ofta för att man saknar något på sin bil är som alla vet ingen god ekonomi. Bilägande i sig är ju dyrt om man inte har tur och gör ständiga affärer vilket ju inte är genomförbart för de flesta.

Något som kommer på 1-serien är xDrive vilket gör den mycketintressant, inte minst i jämförelse med Audi vilken jag för övrigt tycker är alldeles för dyr med tanke på att den ligger väldigt nära motsvarande VW.

1-serien har hittills haft ett relativt mycket bra andrahandsvärde - i Tyskland faktiskt det bästa på hela marknaden.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag var där dagen efter för på klubbkvällen hann man ju inte med:) Den filar på alldeles utmärkt tycker jag:)

Mvh
Asken
Har testat 118d och jag tycker att den motorn är riktigt tråkig, slö som få. Annars så gick bilen riktigt fint på vägen. Något högt vägljud dock. Plastig sportratt. Mycket sköna sportstolar. Mäktigt lyft jmf med gamla ettan.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Någon som har koll på när nya 1an går att få med m-paket?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.