|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
5 år i rad med V8a :-) Fast förra vintern var jag otroligt less. Körde upp till Åre 3-4 gånger, funkade utmärkt, bortsett från det där underkylda regnet som medförde att vi fastnade på plan mark. Den här vintern blir det Cooper S :-) 540in åker in i garage, grym långpendlingsbil. Make till mos finns inte. |
|
|
Alla tre är parkerade som vanligt=). Vintern knäcker se denna Alpina B10 4,6 Touring 6vxl (en av fem byggda) behöver totalrenoveras efter 7års intensivt vinterbruk i Tyskland Länk bilder från 2003 Länk drygt 7år senare. Har dock kört BMW V8 på vintern ingen höjdare drog enormt med bränsle (automat) kass framkomlighet och skicket gick från bruks till risig. Väldigt tråkig i och med att det var ett unikt exemplar, men men jag är inte gjord av pengar och det var en automatväxlad. Men det grämer mig... Det blir bakhjulsdriven Volvo med dieselsexa samt under julen framhjuldriven med gasfemma för min del. Stephan |
|
|
Kör inte V8 men V10 :D Kör på Michelin friktion, kör ca 1,5-2mil om dagen t&r till jobbet. Funkar skit bra och antispinnen jobbar på duktigt :) |
|
|
Klart man åker V8 på vintern med! Något skoj ska man väl ha! Förra vintern, Audi v8, året innan E30 turbo och 325IX touring. Kan man bara köra bil med insidan så funkar det mesta med hästkrafter. Min 540IA-93:a går ju att ställa upp i de flesta farter. Ett varningens finger bara, lek o testa på någon ofarlig plats med gott om utrymme, sedan kan ni ha hur kul som helst efter lite nöta o nöta. Traktorer är till för bönder!! |
|
| min v8 540 e39 vit står i varma garaget och villa tills sommaren kommer | |
|
@braman: Varför låter du den stå i garaget då? Det är ju en utmärkt vinterbil. Dessutom är ju en gammal 540 inte värd nånting snart, kolla bara på alla inlägg om hur svårsålda dom är. Och är det så att din är i nyskick och du räknar med att det ska bli en samlarbil om 20 år, då får du nog låta den stå på sommaren också. Det är bara att se sanningen i vitögat, en E39 540 är den nya Volvo 740, inte värd ett smack, kör den och njut så mycket det går i stället. Snart ska den ändå till skroten som alla andra gamla bilar. |
|
| Japp,åker v8 sommar som vinter! Liten v8 på vintern i form av en -93 530it.Underbar vinterbil. Lite större v8 på sommaren -00 M5. Åkte även med den på vintern tidigare. Absolut bästa bil jag åkt på vintern (med undantag för s6):) Men den fick stå nu för att jag inte orkar med att tvätta den 3 ggr i veckan vintertid.:) | |
|
Peter_55: Kanske Braman har den som entusiast bil, alltså varken som bruksbil eller samlarbil. Bara för att bilen inte har ett högt pengavärde kan den väl ha ett stort personligt värde, som om man tex har lagt ner massor av tid på bilen för att få den som man vill ha den :) |
|
|
Jag skäms, men tycker att 540 är kass som vinterbil :-) Har kört den i 6 år, flera gånger till Åre. Nu är jag tvungen att köra XC90, fy fasen vilken skillnad. Den är totalt överlägsen, kommer fram överallt, backar, snövallar, is, inga problem. Men oj vad jag saknar 540n, kör den kortare sträckor och blir då väldigt medveten om vad dålig den är som just vinterbil. Otroligt vridmoment och bra med mos, fantastiskt på asfalt men precis tvärtom på is. Ska till Essen autoclassica i mars, det blir INTE med en trött diesel volvo. |
|
|
Peter_55 min bil är mycket känd i trakten sista bjud som jag har fått för den är 110000 tusen kr bara fälgarna är värd 35 tusen jag. Det bilen är inte vilken 540 som helst det finns bar ett st i hälla landet den är min. Du kolla på din 540 kombi som är inte värd nått så du tror alla andra har samma bil som du har. tryck på länken och kolla på Projekttråd om min bil Länk OBS OBS det är länken på min bil som peter_55 tycket att den är skrot bil Länk tack för Daniel Sjöholm som har svarat hård petar_55 |
|
|
Kanske blir sista vintern med v8:an nu... tråkmånsen på besiktningen tyckte att det var "Infästning bakvagn, båda sidor, rostskadare" Inget kul! Måste säga att jag har inte varit så himla dålig på att tvätta min bil, men det finns inget kvar! Det är bara rostskyddsmassa som håller ihop trösklarna. Det får eventuellt bli en jeep istället... |
|
|
braman: Kul att läsa om ditt projekt :) nice job! BMW M-POWER |
|
| tack GINO | |
|
@Braman: Ja, då ska du ju inte köra alls med bilen om den är så fin. Spar den till kommande generationer. F.ö. så tycker jag att vi andra njuter av våra V8:or så länge det går. Snart kostar soppan så mycket att ingen har råd att köra överhuvudtaget, och då kommer dom som ställer undan på vintern att ångra att dom inte passade på att ha kul. Men tanke på bränsleprisernas framtid så kommer snart våra törstiga V8:or att vara värdelösa. Det gäller din bil med, braman, hur fin den än är. |
|
|
Har en E34 530 V8 touring den här vintern. Bättre än 735:an jag brukar ha. Motorn blir varm fort, startar i alla väder, framkomligheten är OK. Man åker bekvämt och tyst. Perfekt bruksbilskaraktär på motorn. Dock som Stephan är inne på; rosten tar dom. Den här har gått vinter regelbundet i 10 år och är helt slut i trösklar, dörrar och golv. Klarar ingen mer besiktning. Har tänkt att flytta motor och låda till en annan, norrlandskörd, 530-kaross efter vinterns bravader. Då har man nog bil för ytterligare en längre tid eftersom den är helt rostfri nu (hellackad samt fräsch undertill). Bäst-före-datumet på en E34 V8 sätts enbart med hänsyn till rosten anser jag. Motorerna håller mycket bra med normal skötsel (och koll av oljepumpsbultar). Internationellt E34 M5 register Länk |
|
| min 540 är snålare en min 530 kör man en v8 då behöver man inte bry sig om bensin prisen | |
|
Har två v8:or - båda körs och njuts året om. //PB |
|
|
Grym som dragbil. Länk V8a är rätt fränt :-) |
|
|
Bytte från en Audi 200T ( urquattro drivlina ) till en 520iAT-94 för en del år sedan. Tänkte att bakhjulsdrift ,, det blir inte kul på vintern en snöflinga / isfläck och man står där. Men icke bra däck Hakka5 or och mjuk på gasen fick iväg den på snö även om det var 20cm nysnö mera packad än puder. Klart man lättare kör fast jämfört med en quattro mewd diffspärrar men överaskande framkommlig ändå. Vid sladd bara lätta på gasen och den rätade upp sig. Tränade "flick"-vännen från frankrike på isväg med bredsladd och bromsning. Både bilen och hon uppförde sig mycket bra efter ett tag, inga överraskningar. Bytte till en 525iT - 01 i sommras med ASC+ och utrustade den med Hakka7 / 205 bredd. Går utmärkt i djupsnö på väg ASC'n går in och dämpar sladdtendenser direkt. Provade på parkering att stänga av ASC'n och då kom bakvagnen och körde om mig direkt ;). Visst är det tråkigt med ASC'n när motorn dör fast det känns säkrare, och vill man ha kul är det ju bara att stänga av den. Tänkte prova sladdar på isvägen i vinter både med och utan ASC. Behöver träningen. Fast denna vinter är mycket varmare än normalt och man åker bår där det brukar vara isvägar. Får väl se framöver om det bara blir parkeringar och på sjöisar. Men varför pratar jag om 6'or när diskussionen gäller V8'or på vinterväg, jo det är kanske är för att både 6'or och V8-or kan spinna med hjulen i nästan vilken fart som helst och däcken + körteknik spelar större roll än hur många cylindrar man har. |
|
| 550 funkar kanon vintertid men man får vara lätt på gasen i kurvorna bara för det släpper väldigt lätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.