|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Själv tycker jag min E39 540 iA skötte sig med beröm godkänt förra vintern, jag använder dock dubbdäck. Hur många är vi som bruksar våra BMW V8or året om? Jag vet mera fördelar än nackdelar än så länge, tex är min V8a inte känslig för frusen vevhusventilation som flera andra motoralternativ i E39 serien är. | |
| Jag bruksade både E60 545 och E39 540 förra vintern, inga problem alls, tvärt om! Brett och roligt! :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Minsta möjliga användande , men blev väl 18 mil förra vintern från 8 december till sista mars. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Varför skulle man inte köra 540 på vintern? Det är ju en utmärkt vinterbil, så länge man inte ger sig ut i djupsnö. Den uppför sig ju exemplariskt på vägen även när det är halt. Värmen kommer blixtsnabbt. Kan det bli bättre? Körde dubbfritt förra vintern utan problem. |
|
|
Blir min första V8:a-vinter i år men ja tror inte det kommer bli någon skillnad mot mina andra E39:or :D |
|
|
BMW 740 E38 Facelift 2008-2009 BMW M5 E39 Facelift 2009-2010 BMW M5 E60 2010-2011? (det är målsättningen iaf) |
|
|
Nu blev det ju fel! Rätt: BMW 740 E38 Facelift 2009-2010 BMW M5 E39 Facelift 2010-2011 BMW M5 E60 2011-2012? (det är målsättningen iaf) Bästa vinterbilen var 2008-2009: S4 BiTurbo -00 |
|
|
Klart man åker BMW V8 på vintern :) I år blir det 540it e39 och 545i e61. Dubb på 540in sen förra året, och nya dubbfria blir det på 545an. |
|
|
Med 2xV8 i familjen och ingen vinterbil så är det inte mycket att välja på :) Blir nog till att spola av Alpinan varje dag för att slippa saltångest ! CT |
|
| 18" dubbat, ligger slickat! | |
|
Det blir V8 andra vintern i rad för mig. Men det är ingen året runt-bil. Va inte meningen från början med 540in har blivit en vinterbil. Kör odubbat tyvärr, men jag tycker den tog sig fram hyffsat. Antisladd och ABS funkar över förväntan på gamla bettan :) |
|
|
Även andra vintern för mig här, när jag fått ordning på nuvarande 540 (e39). Kommer bli finfint, grymma dubbade vinterdäck. antispinn och antisladd. Förra vintern ploga jag mig runt i en 540 e34. Den tog sig igenom hela vintern utan att klaga eller gå sönder på något sätt. Då var den ändå så söndersänkt så det räckte med att det var en liten snöremsa i mitten mellan hjulspåren som det ju bildas, så tog underredet i, och när det var en större remsa borde jag fan fått betalt av kommunen ;) |
|
|
Har blivit flera V8-vintrar med 540iAT E39 och M5 E39 och det funkar väl som vilken annan bil som helst bortsett från att dom ofta vill ha lite mer bränsle... I år blir det E61 med webasto och dubbat. ___ //Ulf |
|
|
Då vi endast har en bil i familjen så blir det V8 i vinter för 7:e året i rad :) När det gäller val av vinterdäck så hade vi första åren friktionsdäck av märket Dunlop (235/45 R17). Dessa funkade hyfsat första vintern men blev snabbt riktigt dåliga med sanslöst dåligt grepp/komfort. Inför vintersäsongen 09-10 så sattes det på nya dubbade Hakka-4:or i samma dimension. Det var som natt och dag. Till och med sambon tyckte nu att det var roligt att köra den på vintern, innan dess litade hon inte riktigt på bilen då den vi flera tillfällen kanat i sidled trots minimalt gaspådrag. Så jag slår ett slag för dubbdäck :) Något annat kommer åtminstone inte vi att framföra vår V8 med på vintern igen i alla fall. Det ända är väl att det skär i själen på våren när man ser alla nya grus/dubb skott som alltid träffar en på vintern :( Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Efter att kört framhjulsdrivet i 35 år så är jag klart imponerad av 540:ns vinteregenskaper. Köpte nya Michelin dubbdäck och körde utan problem förra vintern, trots mycket snö och halka. Har en rejäl backe upp till garaget. Hade inga bekymmer att ta mig upp. Denna vinter tänkte jag dock minimera vinterkörningen till fina Söndagar med kallt och torrt väder. Caddyn får tjänstgöra vid behov av två bilar. |
|
| Kör tysk V8 för fjärde vintern i rad. En vinter med E39 540i/6 med diffbroms (kul), därefter två vintrar med Audi S6 Plus (också kul). Nu provar vi för första gången V8 med automatlåda och ingen diffbroms i form av BMW 545i E61. Förmodligen roligt det också, men inte på samma sätt - är ju ingen busbil direkt! | |
|
Hur hade du fixat E39 med diffbroms? Det gick väl inte att beställa från fabrik? __________ Mvh Grelle |
|
| e39 M5an har väll diffbroms? i sådant fall så lär han ha dragit dit en M5 diff :) | |
NeZaN |
Kommer köra V8 i år om bilen inte försvinner :) ska bli kul att se om den är nåt att ha vintertid :) /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
| Har kört 540i alla vintrar sedan 06. Dubbfria 225/16. Ingen motorvärmare men kupévärmare (inst för dyr). Värmen kommer otroligt fort. Startar direkt vid minus 28. Otrolig stabilitet, kommer fram överallt. Enda minus är att sladdsystemet stryper motor på fullgas även vid torr asfalt över 100 km/h. | |
| Janne F: Det är väl bara att trycka in DSC knappen och stänga av eländet? ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.