AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.793

Insexskruvar drivfläns sitter som berget. Hur ta dem bäst?

Sida 2 av 2
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Som sagt, prova med papegojan. Den fått lös dessa insex på både E30 och E24.
Huggmejsel och hammare brukar kunna fungera att slå upp skadade bultar med... Först några rejäla slag rakt in i sidan på skallen så ett litet spår skapas. Därefter vinkla huggmejseln lite och slå i rätt riktning för att "skruva" ur bulten.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, som wannabedivers nämner är ganska effektivt. Används av bilmekar, gärna med tryckluftsverktyg med mejsel. Går att lägga på svets med om man mejslar bort material. Då tillför man ju även lite värme.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Jag har nu provat Rost Flash, men det fungerade inte. Gjorde det några gånger med verkningstid emellan. Hyggmejsel låter bra men farligt så nära bälgen, då det inte är så lätt att komma till.
Jag har funderat på att göra en skyddshylsa till bälgen och slipa av huvudena, men då blir ju en bit skruv kvar i drivaxelns drivflänsen och då är frågan om man kan trycka ihop drivaxeln så mycket att man får ut den förbi skruvarna annars har jag skapat ett stort problem. Enormt jobbigt dethär då jag hade tänkt att byta fyra lager på två bilar både på E34:an och E32:an.
Jag kan ju köpa en tryckluftsmejsel om ni tycker det är bra. Svetsen är ju inte lämplig så nära bälgen. Antingen byter jag drivflänsen eller så svetsar jag på stora muttrar på resterna av skruven och värmer med gassvetsen.

Ulf
Ci
531
CiM
325ciM-04
hej!

om du kommer åt skruven med en handborrmaskin, kan du borra ut skruven. börja med en 3-4 mm borr och borra genom hela skruven. sedan tar du en större borr och borrar så att skruvskallen lossnar. sen är det bara att gänga ur resten av skruven.

lycka till!
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Jag kapade en vanlig insex så jag fick en rak bit på ca 3,5 cm, det blev en bits. Använde 8mm hylsa och spärrskaft. Inga problem.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Tack för tipsen. Jag skall ta mig an insexbultarna med mer drastiska metoder. För att förstå hur hårt de sitter så till en början med är det 10 mmers skruvar. Vågar inte ta i så att "nyckelhålen" blir runda men jag försökte ta dem med en nästan metern förlängd hävstång och inget händer. Normalt hade jag svetsat på en vanlig bult men nu ligger insexhuvudet kloss till gummibäljen så det får bli en sista lösning. Jag skulle vila skära huvudena men då kommer frågan. KAN MAN TA UT DRIVAXELN DÅ EN BIT AV SKRUVEN SITTER KVAR I DRIVFLÄNSEN? Någon som har gjort det? Kapar man huvudena så har man ju satt sig i ett riktigt klister om inte drivaxeln går att ta bort dvs kan man trycka ihop driaxeln ca 20 mm?

Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kapa bultarna som sista utväg. I värsta fall får du ju lossa spindeln eller bärarm om inte den axiella frigången i splinesförbandet räcker. Tycker du ska prova "blomhylsa" med kort förlängare. Kombinerat med lite värme. En gassvets med litet munstycke så kan man koncentrera värmen på bultskallen ganska bra. Det kan dock vara bra att ta av damasken och fetta in knuten efteråt om den blivit varm.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Har nu varit i garaget sedan senast! Provat några nya metoder. Bla att slå in en "stjärnbits" (säkert 10 mmers storlek eller mer) som ger en ny koppling till bulthuvudet...många räfflor som skär nya spår. Bitset satt som berget. Tog en förlängare på minst en halv meter och all kraft jag har och det enda som hände var att bultskallen smulades sönder. Fu tusan vad de sitter!!!!! Tror att bulthuvudena måste skäras eller borras men får jag ner drivaxeln då??????Eller har jag skapat ett större problem?
Ingen som har gjort det och vet om drivaxeln kan tryckas ihop. Drivaxeln är ju olika lång under bilens fjädring eller hur?

Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kräng av damasken och dra tillbaka den på axeln en bit. Stoppa emellan en liten plåtbit så kan du värma på duktigt med gassvets om du hade en sån. Lagret ska ändå bytas och knuten kan du tvätta o fetta om.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja det är ett sätt. Hade hoppats att inte behöva röra drivaxeln. Hade tänkt mig byta fyra lager på två bilar så en enkel lösning är att föredra. Att ta huvudena hade varit smidigt men får man ner drivaxeln då ca 20 mm bult sitter kvar?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
En tanke:
Testa att lossa drivaxeln i andra änden. Går det kan du lätt få bort axeln efter att kapat bultarna.

//Göran
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Jo jag har varit inne på det med men med den typen av insexskruvar som är så mjuka så tror jag inte det går där heller och jag vill inte göra mer skada än nödvändigt. Jag skall ju ha ner 24 bultar på de två bilarna och 48 om jag skall ta där inne med. Torxbultar eller vanlig bult så hade det varit OK men inte med dessa. Jag har alltid skruvat i bilar men detta var det värsta jag varit med om. Funderar på att borra bort huvudet då man har en bra centrering i insexhålet men vågar inte göra detta förrän jag vet att man får ut drivaxeln. Jag kan ju inte vara unik med detta problem borde pga konstruktionen vara så på de flesta bilar. Tänk vad kopparpasta vid monteringen hade gjort susen och lite tectyl över gängutgångarna.

Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Många bultförband i drivaxelkopplingar limmas med gänglåsning även då du, så här ett antal år senare, troligtvis inte tror att de ska skruva ur sig själv direkt... ;) Därav inget kopparfett.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Åter ett hårt arbetspass i garaget med insexbultarna. De är omöjliga att rubba trots timmar av knackningar värme kyla och gjorda specialverktyg och huggmejsel. Jag har med hjälp av hävstång lagt på minst 1000 Nm och det enda som händer är att bulten mossas sönder av de nya verktygen. Jag har en Bacho rörtång på minst en halv meter som har räfflor ända ut i käftarna. Den är ny också då jag tvungen köpa den för ett annat jobb så den bet bra i bultskallen. Jag la på all kraft jag kunde men inte rubbade sig bultarna. Jag har skruvat i många år men det var det värsta jag varit med om. Jag lutar nu på att borra bort huvudena och hoppas det går att få loss drivaxeln och trycka ihop den tillräckligt mycket så den går ur de kvarvarande bultresterna. Finns ju risk att skruvarna har rostat fast i flänsen. Skulle inte detta gå så får jag offra driflänsen och skära av bultarna rakt igenom godset i flänsen. Känns vågat men vad tusan gör man?

Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag har en lite småsnål chef; en av fordbussarna hade gått ganska länge med sjungande lager och skulle bytas idag. Men efter att Ford i norrtälje försökt med ALLT så var de tvungna att byta hela spindeln, det var riktigt fastsvetsat...

Mvh
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja då var bultarna av och det fick bli gassvetsen och värma. Försökte ta så lite värme jag kunde men krävdes en del för att de skulle lossa. Skyddade omgivningen med tjocka glasfibermattor och riktade gaslågan. Slipade fram en bits som passade med presspassning (hammaren) och så rörtången på den runddragne. Ingen rost på skruvarna, så jag misstänker permanent/hård gänglåsning som krävde värme för att lossna. Inget i Bently om att de skall monteras med gänglåsning men det blir nya skruvar och låsning. Någon som vet om det krävs gänglåsning? Ja nu återstår det övriga. Hoppas det går mer smärtfritt.

Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
LocTite har lite olika starka gänglåsningar och de brukar släppa vid värmning. Någon mildare sådan variant kanske. Brukar finnas hos de flesta järnhandlarkedjor.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hej Alla!
Jobbet med att byta de fyra hjullagren pågår för fullt då tid ges, så det tar lite tid över tiden. Jag hade en liten undran till er som värmer loss förband med gassvetsen. Hur stort munstycke använder ni? Tänker mig nu ett normalt skruvförband som kanske är låst med permanent gänglåsmedel, som kräver värme för att ge sig. Viktigt att uppvärmningen inte tar för lång tid samtidigt som man inte tillför för mycket värme. En balansgång...vad är era erfarenheter?

Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Känner du någon som har en induktionsvärmare? Om du gör det så fråga om du får hyra den...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.