AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.577

Varför raderar man registreringskylten i annonsen?

Sida 5 av 6
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Stephan: Dumpa din attityd. Poängen är att jag hur många gånger som helst fått regnummer från ett anonyma adresser från folk som annonserar med dolda skyltar. Var skyddet ligger då kan inte ens Stenmark hjälpa dig förklara.

-------
//Lövet
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vad är det ni inte vill förstå? Handlar det här om att övertala folk till att tänka som ni?

Frågan ställs varför man raderar reg nr i annonser och ni (t.ex andreas_lofgren och esadh) besvarar detta trots att ni inte borde det eftersom ni själva inte raderar reg nr i era annonser! Eller Andreas, du raderar ju reg nr på dina bilar på Garaget.org: Länk

En sak har jag lärt mig av det här iaf och det är att fortsätta radera reg nr i annonser så slipper man ha med folk som er att göra...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Garaget är väl knappast en annons? Skärp dig.

Att du blir sur över att dina argument inte håller är en tråkig inställning men det viktiga är att trådskaparen får information för att kunna ta beslut om han ska dölja sin skylt eller inte.

-------
//Lövet
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag blir inte sur över något kring mina egna argument, bara kring er barnsliga inställning. Ni skulle ju kunna gå på hur länge som helst i den här tråden och vad som än sägs som inte är i er linje går ni emot.

Jag raderar alltid reg nr i annonser om det inte skulle röra sig om någon extremt billig eller "vanlig" bil. Och kommer att fortsätta göra det. Att jag då skulle tappa ev spekulanter ser jag bara som ett plus om dom är av samma karaktär som dig själv, Andreas, och "esadh".

Garaget är ingen annonssite, nej. Men varför har du raderar dina reg nr där då? Hur har du tänkt då? Så kan vi gå vidare kring det ämnet i den här tråden. Eller så kan vi starta upp en ny tråd som heter "Varför raderar man reg nr på Garaget.org?"

Nu kan ni diskutera vidare här, jag lämnar tråden nu. Ha det så kul!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alltså, du ser alltså inte skillnaden på att annonsera en bil till försäljning och ha en bil på Garaget.org? I så fall är det nog lika bra att du lämnar tråden för det är, för att uttrycka det milt, inte samma sak.

-------
//Lövet
Jag förstår båda sidor av myntet :)

Folk som stjäl grejor på beställning måste älska blocket, ett utraderat regnummer ger dem precis samma "extrajobb" som en spekulant - så visst, ett utraderat reg nummer kan göra att boven går vidare till nästa objekt så dom slipper ringa och lämna spår den vägen, samt att dem inte orkar med extrajobbet med mail och telefon som orsakar att så många här tydligen helt enkelt skiter i den bilen, då funkar det ju :)

Är det sedan en luttrad bov hittar han din bil ändå - bara söker på telefonnummret istället.

Tycker att folk för göra precis hur dom vill, är jag ute efter en speciell bil kollar jag upp intressanta objekt, med eller utan reg nummer och kontaktar i så fall ägaren för mer info ink regnummret.

My five cents.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Andreas:

Du menar alltså, risken är större att ligister surfar in på garaget än på blocket? :)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
esadh:

Tele.nr behöver inte vara bunden till var bilen finns och vem som äger den. Men via reg.nr, kan du få reda på var bilen finns, vem som äger bilen, vad för andra fordon ägaren har i sitt ägo, vad ägaren till bilen har för inkomst, hur många andra fordon etc etc etc. Att dölja reg.nr då har man åtminstone "försökt" att bevara sin integritet och trygghet.

Den som är intresserad av bilen ringer och det är då man bildar en uppfattning om säljaren. Som bekant, first impressions last.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Folk som raderar regnummer i annonser är förmodligen samma slags människor som dom som MAC-filtrerar sitt trådlösa närverk.
Båda metoderna är lika meningslösa, det ger bara en falsk känsla av trygghet.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Peter_55:

Från komma åt Mac-filter då krävs att man är kunnig och förstår sig på spoofing. Genom filtrering åtminstone så försvårar du det för att obehöriga ska komma åt ditt trådlösa nätverk. Att dolja reg.nr på blocket är också ett sätt att "försvåra" att skummisar kommer åt dina personuppgifter.

Varför kan inte de som inte gillar att man döljer sina reg.skyltar ringa upp polisen och fråga vad är smartast att göra när man annonserar sin bil på blocket? Visa eller inte visa? :)

Jag tror de som inte gillar dolda reg.nr är de som inte orkar kolla upp varenda objekt som de är intresserade av genom att ringa. Därför tycker de alla som döljer sina skyltar borde visa de så att de slipper ringa upp säljaren. :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Poängen är fortfarande att det är ett låtsasskydd. Vill jag ha nya fälgar till en RX300 så behöver jag inte ens starta datorn - det är bara atta ringa och fråga Transportstyrelsen om adresser till RX300 ägare i det område jag vill leta. Man behöver inte ens uppge namn.

-------
//Lövet
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Andreas:

Småligister Tänker inte så, de vill ha så lite kontakt som möjligt, annars hade du väl inte täckt för dina nummerplåtar på garaget heller, eller?
Det är väl just det det handlar om, vilka stjäl!? De profesionella ligor (läs östeuropa) som gör sina driver då och då stoppas knappast av detta. De använder med säkerhet bättre och effektivare metoder. Återförbrytar-Kalle är nog också lite mer effektiv alternativt drar sig inte för att använda ett kontantkort/fakemailkonto, lönlöst här också. Nybörjar-Goran kan mycket väl sitta på blocket och kolla lämpliga objekt, här skulle det förmodligen hjälpa att dölja numret i vissa fall. Alkis/drog-Jörgen tar nog bilen han passerar utan närmare efterforskning... Spekulation men förmodligen inte för långt från verkligheten.

Vem tror ni stjäl flest bilar/prylar?! Skulle tror att risken minskar, om än högst marginellt, att sen vissa får "bonusen" att slippa ett gäng spekulanter är kanske bara en uppskattad sidoeffekt (ironi e34 brilliant). Jag håller som sagt med om att det är falsk trygghet men det är ju upp till var och en.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Grodan: Ett regnummer har inte mer bundenhet till plats än vad ett telefonnummer har. Bara för att jag kör bilen behöver jag inte vara registrerad på den, och registraerad ägare måste inte parkera den precis utanför dörren. Precis som med ett telefonnummer.

"Jag tror de som inte gillar dolda reg.nr är de som inte orkar kolla upp varenda objekt som de är intresserade av genom att ringa. Därför tycker de alla som döljer sina skyltar borde visa de så att de slipper ringa upp säljaren. :)"
-Ja, klockrent. Jag vill inte ringa 100-200 totalt onödiga samtal samma vecka för att göra ett antal bilar intressanta. Att göra bilen intressant är inte köparens jobb, det är säljarens! Det är tillräckligt jobbigt att hitta en nål i en höstack ändå.
Du sa det själv: first impressions last - och annonsen är första intrycket. ;-)

Vad jag vet så är inte garaget.org en försäljningssite där det är meningen att intressenter ska kunna kolla bilarnas histora, vilket blocket är.

Givetvis är det upp till var och en hur man vill! Det är ingen som försöker få någon annan att göra på något speciellt sätt heller, bara argumenterar för det ena eller det andra. Den som tror något annat har tolkat in för mycket i texten - läs gärna inläggen igen.

Det lustiga är att man inte kan erkänna att man döljer nummerplåten trots att det gör mer skada än nytta, utan använder hellre paranoida blaj-argument för att försöka rädda ansiktet när de egna argumenten inte håller. Och när dessa argument sprängs i ansiktet försöker man övertyga om att de inte alls har sprängts. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
esadeh:

Nej garaget är inte försäljningssite, men vad är då anledningen till att man radera reg.nr där? Vad är man paranoid för där då?

Du läste nog inte vad som hade hänt min bekant, där nån förmodligen med liknande bil, färg och årsmodell kopierat hans nummerplåtar via blocket och sedan låtit tillverka identiska registretingsskyltar utomlands (förmodligen i Tyskland) som nu åker runt i Sverige och skiter i att betala vägavgifter, parkeringsavgifter etc. Det är ju ganska smart sätt, även om en polisbil skulle köra bakom den bilen och skulle de slå upp bilen vad ser de då? Jo, en svart Mercedes 350 CDI årsmodell 10 som egentligen har en annan reg.nr.

Varför tror du nu svenska polisen har beställd samma aut/läsning av reg.nr som de brittiska polisbilarna är utrustade med? Det är ju till bl.a sånt, då har polisbilarna vissa "heta" reg.nummer i sina datorer och skulle den bilen vara i närheten av polisbilen då kommer radarn uppmärksamma poliserna.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Grodan: Du får nog ta och skilja lite på äpplen och bananer. Bara för att man anger paranoida argument betyder det inte att personen är paranoid.

Skillnaden? Med risk för att bli tjatig - den som lägger upp bilen på garaget har inte som mål att göra en köpare intresserad och därför är det ointressant vad de visar och inte. Den som lägger ut en bil på blocket har till uppgift att göra potentiella köpare intresserade - eftersom man vill sälja den.
Är det svårt att förstå?

Och vad din bekant har råkat ut för är olyckligt och trist. Men återigen - vad säger att den tomten inte var i Sverige och såg bilen utanför Ica? Vad är svårt att fatta där?

Självklart fattar jag att det är en risk, men det vi pratar om här är inte om den finns, utan hur stor den risken är. Och den är mikroskopisk. Speciellt när de som döljer numret ofta lämnar ut detta till vem som helst med en anonym mail. Därav den falska tryggheten.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det här var nog trådens självmål:

"Nej garaget är inte försäljningssite, men vad är då anledningen till att man radera reg.nr där?"

Det är ju PRECIS det som är poängen. Det är INTE en försäljningssajt, alltså har inte besökarna någon befogad anledning att kolla tidigare ägare, försäkring, historik osv.

Att fråga varför man inte har regnummer på garaget är lika relevant som att fråga varför man inte har det som signatur på Autopower.

-------
//Lövet
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Andreas:

Jag orkar inte skapa en ny tråd så jag tar det i samma tråd eftersom det handlar ändå om att dölja reg.nr, så frågan till dig är "varför täcker du för dina nummerplåtar på garaget"? Du säger ju själv att tjuvar kan kontakta transportstyrelsen och få reda på vad för bilar finns i vilka områden, så frågan är varför du täcker för dina nummerplåtar på garaget?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför har inte du det signatur i din profil på Autopower?

Det HELT IRRELEVANT på Garaget på samma sätt som ovanstående fråga. Jag kan inte skriva det tydligare än så.

-------
//Lövet
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vad för signatur?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.