AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.580

Varför raderar man registreringskylten i annonsen?

Sida 1 av 6
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Hur tänker man när man ska sälja sin bil och suddar sin regplåt,har man nått att dölja,jag titta på 750 har på AP som såg bra ut o rätt pris men reg plåten var suddad så jag släppte den affären.
Berätta för mig varför man gör så ?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns olika möjligheter

1) Bilen är en rishög, importerad av en fulhandlare, och har 12 ägare sista året och det vill man dölja

2) Man är paranoid och är skiträdd att någon ska hitta bilen stjäla den

Båda lägren är helt övertygade om att de har rätt

Själv hoppar jag över bilar med dolda regnummer. Jag vill kunna göra ett visst antal kontroller innan jag ens ringer.

-------
//Lövet
Den stjäls både bilar och delar från attraktiva modeller. Sådana ska ha suddade regnummer. Men att sudda på en Hyundai Atos-99 vore konstigt.

Ett par modeller man BÖR sudda skylten är; Audi RS4 B5 och BMW M5 E34 i Stockholm om man nu inte hellre säljer till försäkringsbolag vilket kommer bli fallet. BMW X6M/X5M tror jag tjuvarna hittar själva, men jag hade suddat dem också. Nästan 15st X5M/X6M har stulits på ett år i Sverige.

För några år sedan försvann en Imolaröd sv-såld Z3M Coupé ur ett låst garage i samband med att den var utannonserad med synliga skyltar. Lite väl magstarkt att det skulle vara en slump.

Att man direkt tänker "något att dölja" inskränkt, tänk lite längre än så, låt första kontakten med säljaren avgöra.

Alltså tråkig standardbil låt numret synas, ovanliga och roliga bilar, sudda.

Stephan
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Så tänka jag o släppte affären
Fyller på lövets 2 med :

3) Man har ingen aning om varför man döljer regnumret utan gör så för att man har sett att många andra gör det

Jag hoppar också över såna bilar, åtminstone när jag letar bruksbil. Är det nån ovanligare lekbil jag letar efter kan jag ta att regskylten är dold även om jag inte gillar det.
Ämnet är ganska väl diskuterat här Länk
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Det finns många sjuka jävlar där ute.., kan tex tänka mig att om en tjej visar regnr på ett sånt här "oskyldigt" forum är det alltid ngn ärthjärna som kollar upp och "vill" nåt... Om numret saknas i annons är det väl bara att ringa och bilda sig sin egen uppfattning. Bara bra om ngn verkar skum fast inte är det, då faller ju andra spekulanter bort då de drar felaktiga slutsatser pga av det och man kan göra en bättre affär helt enkelt. Att helt rata annonser där regnumret saknas borde ju göra att man missar en del aktuella bilar utan "rätt" anledning.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Jag hade annons ute på en Audi S4 för några år sen. Med reg nummer. Andra dagen rök backspeglarna. Så nog får man tänka sig för ibland. Numera har jag eget garage på en annan gata än min bostadsadress så nu skriver jag ut reg nummer och anser det vara relativt safe. Men jag tycker oavsett att man ska ringa och bilda sig en uppfattning om man är intresserad av en bil. Det är ju inte så svårt att lyfta luren direkt.
Men det är ju valfritt.
Istället för att sudda reg.nr är det ju bättre att ta kort på bilen där inte reg.nr syns typ snett fram och bakifrån och från sidan.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om man ska lyfta luren för att få regnummer för varje bil man kan tänka sig att titta på så blir det otroligt mycket jobbigare. Det är jobbigt nog att leta bil utan att behöva ringa och tjafsa om ett regnummer.
Och så svårt är det inte för buset att ringa från en kontantkortstelefon och låtsas vara intresserad om man nu vill ha ett regnummer. Så det är bara paranoida som maskerar numret.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
En bekant till mig la upp sin 7 serie från 2005 på blocket.
En vecka senare när han kom ut på morgonen så var båda lyktorna fram och airbagen borta.

Slump , nej det tror jag inte...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det kan lika gärna vara att hans bil fanns på listan med alla 7-serier i ett visst län som skurkarna köper från Transportstyrelsen.

Det är så det går till i verkligheten.

-------
//Lövet
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Esadh: Tycker sällan det är så jättemånga bilar kvar där alla "krav" gällande utrustning, miltal och pris är uppfyllda. Och om man nu har en eftertraktad modell som är dokumenterad eftertraktad av tjuvpacket så försvårar det ju iaf ngt för dem. Tror du kan missa många fina bilar pga att "det är för jobbigt" att lyfta luren... Att lägga in värderingar kring varför ngn döljer numret kan man väl göra men det behöver ju inte ngt samband bilens skick eller historik. I kombination med att säljaren kallar sig för BMW, skriver dålig svenska etc, bör man ju dra öronen åt sig men man kan ju ändå kolla upp bilen om man är seriöst intresserad. Ofta så stämmer ju känslan men gör det inte så kan man ju utnyttja läget och få tag i ett guldkorn utan att andra "internetexperter" ens orkar lyfta luren.
Det är bra mycket mer jobb att beställa utdrag som både kostar och registeras än att kolla annonser. Det senare är vad jag skulle göra om jag ville ha delar. Att ens behöva diskutera ett så självklart ämne är märkligt.

Detta gäller så klart bilmodeller som är populära att hämta delar ifrån eller att stjäla. Att maskera en 116, 318 utan någon speciell utrustning är onödigt.

Det ska vara enkelt, det visar ju att esadh inte orkar ringa ägaren till en bil han är intresserad av bara för regnumret inte syns. Precis så enkelt vill tjuvar också det ska vara. Dra det så här då, varför ha bältet på sig? Jo för det kan hända något så det är bra att ha på det.

Stephan
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vill jag verkligen köpa eller är intresserad av en bil är det inte jobbigt för mig att lyfta telefonluren, och om folk inte orkar det så ja , bra för mig då det blir mindre konkurrens.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag skulle dölja regnumret (för att t.ex. få behålla M-paket och xenonljus) men samtidigt skriva ut just den datan man brukar kolla via regnumret direkt i annonsen, t.ex. antal ägare, svensksåld/import, senaste besiktning, skatt osv.

Självklart lämnar jag då ut regnumret till den som vill verifiera att uppgifterna i annonsen stämmer, annars kan man som köpare gärna låta regnummerkoll vänta till efter första telefonsamtalet med säljaren eftersom det är då man vet om ägaren verkar vara en typ som är intresserad av att vårda sin bil eller bara en bilkrängare.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dvs första samtalet med säljaren är mitt kriterie på om jag blir intresserad av att gå vidare eller ej, inte om regnumret står i annonsen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om nu tjuvar använder reg nr för att spåra upp bilar så bör man ju då även åka runt med täckt nummerplåt när bilen är utanför garaget...
Jag har mkt svårt att tro att tjuvar inte lika gärna kan kika efter nummerplåt ute på stan som i annonser på blocket.
(undantaget udda bilar då som man kanske inte ser varje dag.) men vanliga 5 och 7 serier? eller andra lite dyrare men ack så vanliga bilar.
Fan ta en sväng i kvarteren i Djursholm så dräller det ju av exklusiva bilar.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tror själv att orsaken är lite av både det som andreas_lofgren och Stephan735i är inne på:

Exklusiva bilar kan man gott hålla skylt dold och kanske även var bilen finns; men då talar vi om verkligen exklusiva bilar; typ Maserati Mexico eller dylikt.

Att ha det på relativt ordinära bilar som nu är fallet är nog mer att man gör som andra än att det finns en djupare tanke bakom.

----
BMW CS #6212
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Spelar ingen roll om jag äger en superdyr bil jag vill ändå inte ha mina lyktor stulna som resulterar i en omlack och bilen aldrig blir som förr.

Förstår inte problemet med täckt skylt, om det är så jobbigt så skippa den och ta nästa bil ni internetexperter så ni kan kolla upp alla data innan ni ringer, då är den säkert redan såld ändå.

Samma sak som att folk inte vill ha massa samtal mitt i natten och inte lägger ut tel nummer, bättre att få ett mail och ringa upp så man slipper allt slödder och kan sortera ut,

Varför lägger ni inte ut eran hemadress i annonsen då om det ändå inte är några problem så kan folk komma hem direkt och kolla in kärran ?

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
"om det är så jobbigt så skippa den och ta nästa bil ni internetexperter så ni kan kolla upp alla data innan ni ringer, då är den säkert redan såld ändå."

Hur långt tid tror du att det tar för att kolla upp en bil?!

Alpina B8 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.