|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Jaha, och hur vet du att skurken inte skrev av skylten när han handlade på ICA? ------- //Lövet |
|
| Men det vet du väl Lövet, det är ju endast på blocket som man kan snappa upp regnummer... =) | |
|
Precis. Och allt ont som hänt 6 månader efter att bilen varit på annons beror på att man visade regnumret då. ------- //Lövet |
|
|
...fast det går ju inte att komma ifrån att det är bra mycket enklare att hitta ett regnummer för en modell med en specifik färg- och utrustningskombination på Blocket än på ICAs parkering - såvida det inte rör sig om en silvermetallic V70... Att rata en annons enbart pga att regnumret är dolt tycker jag är rent ut sagt löjligt, då är det värre med de annonser där det inte ens finns någon bild på objektet. /Masten |
|
|
andreas & co: Speciellt när han gjorde polisanmälan och de frågade honom om han hade haft sin bil på blocket! |
|
|
Återigen ett paranoidargument. Masten: Det är att dölja regnumret som är rent utsagt löjligt. Man kanske ska dölja fingrarna på bilder där man är med också, så ingen kopierar fingeravtrycken? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadeh: I dagens samhälle är det nog smartare att vara paranoid än blåögd. |
|
| Instämmer med Grodan! | |
|
En sådan tur att världen inte är så svart/vit att man bara kan vara det ena eller det andra då. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Skulle jag sälja en bil värd mer än 200 000 skulle jag iaf ta bort reg nummer. |
|
|
Varför man döljer regnr i annonser kan vara av olika anledningar. Ett kan vara att man inte vill att folk ska kunna kolla upp bilen helt enkelt, man har något att dölja eller så är man rädd om bilen och vill inte att den ska utsättas för stöld bla om man har dyr utrustning i bilen eller feta fälgar och däck. Tycker inte att man ska bortse från dem här annonserna direkt, ta kontakt först och ta reda på så mkt info om bilen som möjligt och glöm inte att fråga efter regnr, sen efter detta vet du om bilen är intressant eller inte. Mvh Carlito. |
|
|
Helt rätt, Carlito. En gammal E39 utan stöldbegärliga faceliftattribut finns kanske ingen större anledning att plocka bort regnumret på, däremot dyrare modeller med mer eftertraktad utrustning. /Masten |
|
|
Och då Carlito kommer nyckelfrågan: Vad är det som är säkrare att ge ut regnummer till en anonym e-mailadress? ------- //Lövet |
|
|
Men om regnr inte är exponerat i annonsen (som kan ses av alla) måste det väl ändå vara mindre risk för spridning. "Köparen" måste ju vidta ett extra steg för att få tag i regnr och dessutom exponera sig (mer eller mindre anonymt). Om säljaren missar kunder, ja det drabbar bara säljaren. Personligen har jag inga som helst betänkligheter med dolda nummer. Bilens skick och det förtroende man får för ägaren avgör. mvh/ Anders |
|
|
AKN: Korrigering: det är mindre spridning till potentiella köpare. Busarna mailar glatt och inser att bilen inte är såld när de ska "handla" reservdelar. I och med dolt regnummer så är även förtroendet bortblåst. Carlito: Bilar är ointressanta om man varje gång man ser en bil som kan vara intressant måste göra ytterligare moment för att kolla dem. Det blir samma tidsödande väntan på mail eller försök att få tag i personen via telefonen för varje bil och innan man har hunnit kolla dem säljs de andra intressanta man har hittat. Tiden är en viktig faktor i dagens bilköp. Man måste ha tillräckligt med tid över till rätt objekt om man ska göra ett bra köp annars är man tvåa på den, alternativt först på något som visar sig vara för lite undersökt. Då duger det inte med att kolla bilen dagen efter man ser den på blocket. Och lite lustigt måste ni ju ändå erkänna att det är att de som döljer regnumret gladeligen lägger ut telefonnumret... Så långt räckte "intelligensen". Lövet: Den frågan är ställd förr men ingen klarar av att svara på den. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Har en bekant som sålde en MB SLK för snart 2 år sen. Bilen hade fälgar och däck för 60.000 kr, fanns kvitto och fälgarna samt däcken var i nyskick. Han annonserade bilen utan regnr pga av detta. Dem som mailade honom och ville veta regnr fick det inte, han sa åt dem att om ni är seriöst intresserade så kan ni ringa upp mig sen efter det kan ni få bilens regnr, ingen av dem som var så seriöst intresserade enligt allt mailande fram och tillbaks ringde, så seriösa var dem. Den som köpte bilen var en person som ringde direkt utan att maila en enda gång. Nu säger jag inte att alla som mailar är oseriösa men det är min erfarenhet, tyvärr. Vill du verkligen ha en bil och är rädd att någon annan hinner kanske före, då har du inte tid att maila fram och tillbaka i flera dagar. Mvh Carlito. |
|
|
Esadh, Regnr är direkt tillgängligt om det syns på bild. Regnr är inte direkt tillgängligt om det inte syns - extra moment krävs....Enkelt och bekvämt skall det vara, gäller såväl skurken som den rättfärdige. mvh/ Anders |
|
|
Det finns säkert de som hittar reg. nummer i annonser på blocket, direkt eller efter ett telefonsamtal/mail. Precis som det finns de som skriver ut listor enligt tidigare inlägg och de som snappar upp numret då de kört förbi din bil eller sett den på parkeringen. Ska man skydda sig från detta så blir det komplicerat. Då får man möta upp en eventuell spekulant på en allmän plats, utan reg. skyltar (det bör man ju även köra utan generellt). Man måste dock inse att man på intet sätt är skyddad genom att dölja reg numret i annonsen! Priset är som sagt färre spekulanter. Fakta! :) Förövrigt upplever jag det som att det är köparens marknad men det beror säkert på modell. |
|
|
"Och då Carlito kommer nyckelfrågan: Vad är det som är säkrare att ge ut regnummer till en anonym e-mailadress?" Man ger inte ut regnummer till en person som beter sig skumt oavsett om det är någon som ringer eller om det är via e-mail. Även det säger sig självt, att behöva förklara självklarheter. Suck. Jag säger som Ingemar Stenmark; "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip. " Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Det är inget som säger att mailaren/telefonbedragaren beter sig skumt. I övrigt se Keisers inlägg ovan. Och Stenmark kunde inte ha sagt det bättre. Frågan är bara varför så många inte begriper att det inte skyddar någonting. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.