AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.579

Varför raderar man registreringskylten i annonsen?

Sida 3 av 6
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Mecklarn: Det är en stor skillnad mellan att få allt serverat och att inte få undersökningar försvårade för sig. Och ingen har argumenterat för pris/skick heller. Det där var bara lågt.
Däremot funderar folk ofta varför ingen ringer... Svaret är hyfsat enkelt; om du har ett vettigt pris och anständig annons så är det för att man inte blir intresserad av en bil där kravet är att man måste jaga reda på folk innan man kan att kontrollera den.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Den här tråden är verkligen larvig. Jag döljer alltid reg nr på de bilar jag säljer och är man seriöst intresserad så kan man ringa eller maila och fråga om reg numret och diverse annat kring bilen.

Undra hur folk gjorda förr innan Blocket blev så stort. T.ex. med Gula Tidningen etc...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då missar du helt enkelt de som inte tycker att det är ett bra sätt att annonsera på. Det är inte det minsta löjligt bara hur andra (en del av dina köpare) ser på saken.

Valet hur du annonserar är förstås alltid ditt.

-------
//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Man ringer inte innan man är seriöst intresserad, så långt är det rätt. Men man blir inte seriöst intresserad förrän man har fått kolla bilen.

Men om man kan få numret så enkelt som att ringa/maila, vad är det som säger att inte buset gör detsamma? Då är det ju inte någon skillnad mot att sätta ut numret, bara försvårande för eventuella intressenter. Alltså får raderandet av regnummer bara negativa effekter för säljaren, som verkligen inte har någon anledning kvar att dölja det.

_
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Just det har jag också funderat. Jag har själv frågat "hej kan jag få ditt regnummer för att kolla försäkring" från helt anonyma adresser. Och säljaren svarar ALLTID. Vad finns det för säkerhet då?

-------
//Lövet
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag har aldrig haft några problem att sälja bilar så spekulanter som er själva klarar jag mig gott utan.

Och jag döljer inte reg nr för att försvåra för spekulanter då jag vet att normalt funtade spekulanter hör av sig oavsett. Det handlar ju inte bara om synligt reg nr eller ej utan t.ex bilder i annonsen, annonstext etc.

Dagens moderna samhälle har sina baksidor...folk blir alldeles för bekväma. Som ni själva.

Vi hörs om något år när en till sån här tråd startas!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Hur vågar ni som döljer numret i annonsen åka omkring i trafiken? En skurk kan ju hur lätt som helst kolla på bilen och komma hem och stjäla den och/eller tillbehör om han vill det? Eller vad man nu är rädd för?
ma
39
martini67
i3 Rex 2016
Det är ju fritt att göra som man vill, men själv tittar jag inte 2 gånger på en bilannons som man medvetet döljer reg numret på.
Mvh Martin
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som jag skrev tidigare, hittills har jag inte haft några problem alls med att sälja de bilar jag såld med dold reg.nr och det med bilar som såldes för en bra bit över 100.000:-klassen. Det lustiga i det är att det var inte länge sen jag sålde min E91'a och det tog ca två veckor innan bilen var såld samma sak med min E90.

Det finns annonser där säljaren visar reg.nr som fortfarande är kvar sen jag annonserade och sålde min E91. Killen som köpte min E91 fick en otroligt fräsch bil. Synd för de som tvekade pga dold reg.nr och får kanske nöja sig med en bil som annonsören visade reg.nr som senare visar sig vara ett "lik". :)

t80196:

Det handlar inte alltid om bilen i sig alla gånger när man döljer reg.nr. Det handlar nog mest om trygghet och integritet.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Grodan: Det är klart att vissa kan ha tur. ;-)
Var är tryggheten och integriteten när man lämnar ut numret till precis alla som frågar?

e34briliant: "Och jag döljer inte reg nr för att försvåra för spekulanter..." Jo, faktum är att kontentan blir att det är just det enda du gör. För om du lämnar ut numret till alla som frågar så har det absolut ingen annan effekt.

_
En rolig/märklig grej är att folk som tycker om dolda regnummer oftast inte tycker om dolda namn, dvs när annonsören kallar sig t.ex "bmw" på blocket. Ändå så fyller båda sakerna samma syfte, att försöka vara lite anonym.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har fortfarande inte fått ett hållbart argument till att dölja numret i en annons, så tillvida att man inte säljer en väldigt ovanlig bil (Ferrari, Lambo osv..)

Självklart är det säjarens val att dölja, men som tråden visar så finns det rätt stor del som väljer att hoppa över bilen i sin scanning på blocket. Den här "statistiken" kan man ju ta med sig om man vill eller låta bli, fritt val.

Jag tror att risken att bli kvar med sin bil är större än risken att bli av med den ofrivilligt.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag ringer aldrig på en bil med dold regplåt....vill kunna ta reda på lite om bilen innan jag ringer först. Står det tex 15 ägare på transportstyrelsens sida när jag kollat så är bilen totalt ointressant. Visst kan man ringa och fråga men då får man ju ändå nästan alltid svaret få ägare oavsett vilket : )
Nä, jag tycker såhär: vill man ha bilen såld så strunta i det tramset om det inte är en bil i miljonklassen. Fast valet är ju naturligtvis fritt...

Frasse
Ingen påstår att det inte går att sälja en bil med dolt reg nummer, däremot missar man x antal spekulanter som framgår av denna tråd. Kanske hade någon bjudit ett högre pris (inte prutat) eller kanske sålt den tidigare, det är priset.

Jag ställer mig också frågande till hur effektivt detta är i preventivt syfte. Det är nog väldigt få tjuvar som inte kan skaffa fram adressen om de är intresserade. Iaf två sätt har ju presenterats i denna tråd.

Summa sumarum så finns det lite (inget?) att vinna på att göra detta men man riskerar däremot att missa ett antal spekulanter.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Keiser: "Summa sumarum så finns det lite (inget?) att vinna på att göra detta men man riskerar däremot att missa ett antal spekulanter."
Precis vad jag har försökt få svar på från de som döljer numret. Men som med all nonsens så finns det helt enkelt inga vettiga svar.

GE: Ja, ska man hårddra det så är det ju lättare att hitta adressen med kombinationen namn/ort än att hitta adressen med kombinationen regnummer/ort. För att inte tala om vad telefonnumret avslöjar...

_
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vi har bytt ägare inom familjen en gång (inget fusk, vi äger halva bilen var) och kommer säkert göra det nån mer gång, enbart för att få ner försäkringskostnaden. Är min bil mindre värd nu?!

Antal ägare i registret säger ju inte mycket om antalet verkliga ägare och ännu mindre om hur dessa ägare har vårdat bilen!
T.ex. tre ägare med tre bilfirmor mellan varav första ägaren leasade = sju ägare i registret!
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Skicket säger ju inget om antal ägare men många ägare gör den ändå svårare att sälja i mina ögon. Många ägare=mindre pengar, enkel sanning i min värld

Frasse
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Ja det här är en riktig nonsenstråd som mkt annat på hela nätet, men vad gör man med för mkt fritid.., hehe!

Många ägare är ju sällan bra men det gäller ju att använda informationen som utdraget ger på rätt sätt. Innebär ju ofta några fler samtal med ytterligare koll och om det visar sig att bilhandlare/ägare inom familjen reducerar antalet riktiga ägare till "normalt" antal spelar ju det ingen roll alls. Men bilar som bytt privatägare en gång i halvåret några gånger precis innan går bort för mig iaf. Men det behöver ju inte betyda att skicket skulle vara sämre på ngt sätt. Samma med fd tjänstebil/taxi/import/ägare som lägger upp driftingklipp på youtube osv.

Sänder ut olika signaler som bygger på mer eller mindre förutfattade meningar.

Kan jämföras med en flickvän och man vill nog många gånger inte veta hur varken hon eller bilen är körd tidigare!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
marin 849:
Man får ju ut lite mer info än så också på ett reg nr.
Ex.vis datum för de senaste ägarbytena.

Kikar jag på två likadana bilar, båda har 8 tidigare ägare, den ena bilen har den senaste ägt bilen i 2år medans den andra bilen har gjort 3 ägarbyten det senaste halvåret.
I det här fallet skulle jag i första hand kika på bil nr 1.

Finns två likadana bilar med olika antal ägare så är jag nog benägen att betala mer för den med få ägare än en som har haft 32st... ja. Men är skillnaden 2 eller 4 ägare på en bil som är 5-10år så spelar det mindre roll.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nu ni, hehe, träffade på en bekant som berättade att han har fått p.böter, och några vägtrafikavgifter på platser runt om i Sverige och även i Norge. Tydligen går det att få svenska (liknande med EU-märket och S) reg.skyltar tillverkade i Tyskland och vilka bokstäver och siffror man vill. Och tydligen har nån rötägg med en bil i samma färg, årsmodell och utförande som min bekants bil tagit hans reg.nr från blocket och låtit nån i Tyskland tillverka reg.skyltar med bekantens reg.nr som nu lever rövare på hans bekostnad tack vare det att bekanten visade sina skyltar på blocket. Aha..där har vi en SVART Mercedes 350 CDI - ÅRSMODELL -10...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.