|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Huvudfrågan, varför det sker, har ju besvarats i tråden redan. Om det är befogat eller inte är mer oklart och det lär vi troligen inte komma fram till i kommande inlägg heller. Faktum är dock att döljer man regskylten så missar man ett antal spekulanter, om det är värt det är upp till var och en. Sen mottar jag gärna tips från captainoats inför framtida försäljningar då det verkar som han blir nerringd och säljer sina bilar på ett kick (kanske lågt pris?). Vad jag förstår så är det tämligen svårt att sälja bil för stunden, lite beroende på modell. Personligen föredrar jag att kunna kolla upp bilen innan. Är det ett väldigt intressant objekt så hade jag ringt oavsett. |
|
|
Lövet är du så säker på att det är så det går till...som du påstår? Känner du så många personer som är insatta i bilbrott? /Pelle |
|
|
Mecklarn: För att svara på ditt påstående: "Tycker sällan det är så jättemånga bilar kvar där alla "krav" gällande utrustning, miltal och pris är uppfyllda. Och om man nu har en eftertraktad modell som är dokumenterad eftertraktad av tjuvpacket så försvårar det ju iaf ngt för dem." Nej, för mig har det inte varit så svårt att hitta dem eftersom jag oftast letar efter bilar som går 13 på dussinet eller väldigt brett i både modell och märke. Så jag går bara till nästa där jag kan se skatt och försäkring innan jag ens försöker kontakta säljaren. Men om jag stöter på problemet med att det är få så är det ju klart att det inte blir så jobbigt att lyfta luren heller. ;-) Och det är inte mest för tjuven man försvårar, det är för spekulanterna. Hur vet du att det inte är tjuven som ringer från en kontantkortstelefon och låtsas vara spekulant? Pelle Persson: Måste man känna många insatta för att veta hur saker och ting går till? Om man läser igenom den här tråden, främst trådarna som förespråkar att inte lämna ut regnumret, så är svaren från dessa uteslutande paranoida argument. Vill inte avslöja vilken bilen är, vill inte att folk ska få reda på var man bor, vill ha bilen ifred osv. Tack för att ni bevisar min poäng. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Pelle P: Ja, jag vet att de mer "professionella" tjuvarna beter sig på det sättet. De väntar inte på att en viss bilmodell ska dyka upp på annons utan köper en rapport på 10 bilar i det område som är intressant. Däremot finns det säkert amatörer som behöver delar till sin egen bil, men de ligor som rensar 10 bilar i stöten i samma stad kollar inte på annonser. ------- //Lövet |
|
|
captainoats: Du skriver "bättre att få ett mail och ringa upp så man slipper allt slödder". Kanske dags att ändra din avatar till... ja, varför inte "Übermensch"...? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Va bra att det att vart bra dra i diskutionen,men kolla power börsen 750 e38 38500 kr suddad reg.... |
|
| 38000 kr ska det vaLänk | |
|
Här har vi en med raderat registreringsnummer: Länk Opel Kadett 1988, till salu för 1000 kr. "BILEN ÄR NU NYBES BLANGT PAPPER FÖR UTOM ETT BRA ATT VETA PUNGT" ååååkay.... /Erik |
|
|
Han vill nog inte bli av med speglar o.dyl. Eller så är han rädd att någon ska stjäla bilen! Nej, nu vet jag! Han har en båt hemma som han inte vill bli av med! Så måste det vara... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Bilar med suddade regnr gå bort även för mig, om det inte är något exceptionellt.. Ännu värre är det när ägaren heter BMW, den skulle jag aldrig ringa på, oavsett. Är man rädd för stölder så får man väl tänka till lite extra var man ställer den, när annonsen är ute. |
|
|
Jag har hittills såld mina bilar genom att täcka reg.nr och hittills har det inte varit några problem. Det som många inte förstår är att det kanske inte är själva bilen i sig folk är rädda att bli av med. Man kanske har andra värdefulla saker som gör att folk kan ta reda på reg.nr. Man kan inte heller påstå bara för att en vis person har en "flashig" bil då är personen rik eller att en person som kör en billig bil är en fattiglapp? |
|
|
? Kan andra ta reda på om du har andra värdefulla saker genom att visa regnumret? |
|
| Om dom är så hemliga dom sätter ju ut tele nr | |
|
t80196: Jepp. micke.i: Telenummer kan man skaffa via blockets teletjänst. |
|
|
Måste säga att det verkar väldigt märkligt att vissa sållar bort bilar enbart pga att reg numret på bilen i fråga inte är synligt! Jag täcker nästan uteslutande reg nummer på mina bilar oavsett om det är annons eller bara galleribilder på nätet. Som Stephan sa - bilbältet. När man ändå diskuterar helt onödiga saker för att man har för mycket fritid - hur gör ni när en bil på annons endast är fotad på det sättet att reg numret inte kan synas? Går såna annonser också bort? |
|
|
Givetvis. Det är ännu värre. Har man inte ett foto på hela fronten så har man bara ansträngt sig för att inte visa nummerplåten. F.ö. en riktigt fånig jämförelse med bilbältet. Om man tror att dölja regnumret räddar liv så kanske man ska fundera på att byta in bilen istället. Återigen - paranoia. Jag börjar förstå varför paranoida inte har så mycket fritid över. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
När man döljer regskylten försöker man aktivt försvåra en spekulants möjlighet att ta reda på fakta om bilen och dess historik. Det accepterar inte jag. Så enkelt ser jag på det. ------- //Lövet |
|
| Esadh: Mkt snack om paranoida hit och dit.., är väl mer en principsak och tror inte folk är särskilt skraja överlag. Angående fritiden så borde väl du ha rätt mkt tid över med tanke på aktiviteten här...:). Att du tillhör det äldre gardet är ju klart men att ange en ålder på "100 år" tyder ju ett visst mått av hemlighetsmakeri från din sida med... Själv åker jag aldrig och tittar på en bil utan att ta regnr och kolla upp lite innan. Dissar bilar som har många ägare, nyimporterade osv, men inget problem att ringa ETT samtal innan. Det som är intressant framgår ju oftast ändå. Om säljaren "inte vet bättre" och gör som han sett andra göra, dvs täcka skylten utan att reflektera så mkt över det, gör ju bilen varken bättre eller sämre. Likaså hur bilderna är tagna egentligen.., det ger ju sig först när man ser bilen. Sen om folk lägger in massa värderingar i det utifrån sig själva är ju att dra det ett steg för långt. Varför skulle en sk paranoidägd bil vara sämre omhändertagen än ngn annan liksom? | |
|
"...men inget problem att ringa ETT samtal innan." Det där köper jag inte alls. Ett samtal skulle inte jag heller ha problem med, men det blir först och främst ett samtal PER BIL, och det är många bilar där ute. Och om man inte når säljaren med första samtalet? Eller andra? Det är där "problemen" uppstår. Då kan de ha sina bilar kvar, eftersom det finns många att kolla på. I övrigt håller jag helt med lövet. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Ok.., det är för "jobbigt" alltså... Jaja.., inte bara 80-talisterna som är bekväma och vill ha allt serverat...:). Det ska vara bilar i mint condition, lågt pris och inget jobb med att leta upp denna pärla som inte heller någon annan upptäcker. Inte konstigt att folk har så svårt att köpa bil här. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.