|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Verdi |
intifadaman, Är du helt säker på att du inte behöver bry dig om inköpspris och andrahandsvärde? När jag var anställd så skulle det vara en +-0 affär för företaget. Det skulle ha inneburit att jag indirekt hade fått stå för alla kostnader själv. Dvs, om man kan minska värdetappet genom bättre inköp (t ex demobil) eller bättre andrahandsvärde (t ex 520d) så hade kalkylen blivit mer fördelaktig för mig. Däremot hade ju inte förmånsvärdet påverkats av om jag tagit en lättare begagnad än en ny. Men det är ju bara en del av kostnaden. Mitt råd är att du verkligen räknar på lite olika scenarier. Det är väldigt lätt att "förköpa sig" när man ska skaffa förmånsbil och tro att "någon annan betalar". Ja, eller så har du en superdeal med din arbetsgivare som sponsrar bilen som extra löneförmån. Då kan du glömma vad jag skrev. :) |
Verdi |
jhellström, Jag körde 7000 mil i en chippad 320d och bilen gick bättre på ALLA sätt. Det kändes som att den vibrerade mindre, lät bättre, var snabbare över hela registret. Risken för "kärringstopp" minskade också. Har _bara_ gott att säga om trimning av 2 liters dieseln. Men håller med om att det kanske är dumt att trimma en bil som man inte äger... :-) |
|
Säger en 520d , tror dukommer ha mer nytta av panoraman mm.. Sen så ger ju det mer lyxkänsla också, men det är vad jag tycker:-) |
|
|
Verdi: Tack för ditt tips. Inköpspriset är en faktor att ta hänsyn till på mitt företag. Bolaget står för kostnaden upp till en viss nivå, men jag kan välja att ta en dyrare bil och sänka min lön motsvarande överskjutande belopp. På det sättet har du rätt i att en lättare beggad bil kan bli mer förmånlig. Gällande andrahandsvärdet är jag faktiskt osäker vad som gäller, ska dubbelkolla det. Jag har nu till 90% bestämt mig för att köra på en 520d. Jag resonerar som följande: Jag måste/vill ha en större kombi än min nuvarande 3-serie. Oavsett vilken F11 jag väljer så blir det ingen riktig busmaskin i alla fall. Därför känns det vettigare att prioritera lyx och komfort denna gång. Särskilt med tanke på att jag är på gång att köpa hur i Spanien, och då tänker jag mig att vi kan bila ner 1-2 ggr per år med familjen. Då är ju komforten och bränsleekonomin högst relevant. Om två år så har mina barn passerat barnvagnsålder. Då kan jag byta till en 335d sedan eller liknande. |
|
|
intifadaman - låter som en vettig analys - hade gjort likadant själv :o) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag höll med dig, tills i morse när en helt ny X3 2.0D rullade förbi på parkeringen, låter värre än en gammal mercedes diesel :) Sen körde en 528i förbi, smått gurglande :) |
|
|
intifadaman: Intressant tråd, tror aldrig tidigare att jag har hört någon välja mellan en 520d och en 535i! Vad gäller andrahandsvärdet är jag helt övertygad om att 535:an kommer att vara värd mest pengar om 3 år. Trots allt har nästan all extrautrustning inget eller ett väldigt lågt andrahandsvärde. Självklart blir en välutrustad bil mer lättsåld, och då framförallt en 520d, där de flesta bilarna har rätt klen utrustning. Vad gäller prestandan är det självklart en enorm skillnad mellan 520d och 535i, blir helt olika bilar att köra. Själv anser jag att motorn i en bil skänker mycket mer lyxkänsla än vad ex en navigator gör. Jag skulle vidare ha väldigt svårt att motivera för mig själv att köpa en ny bil för 530 tkr, listpris, som har en dieselfyra. Om du kommer att köra många mil per år skulle jag nog hellre tittat på en 530D som är en mycket trevlig bil och ger betydligt mer lyxkänsla än vad en 520d gör. Du får en motor med trevligare karaktär, och ljud, men ändå med en rimlig förbrukning. Det är konstigt, ju mer pengar man ska spendera på en bil, desto svårare blir det att välja :-) Lycka till! |
|
|
Så där, då var bilen beställd! Det blev en 520d Touring till slut, men jag höll på att vela länge mellan den och en mindre utrustad 530d. Leverans beräknad vecka 52, kan bli en kul julklapp om jag har tur :-) Det blev följande spec: Alpinvit Tonade Rutor Automat Comfortpaket Panorama glastak Navi Pro Hifi Pro Läderklädsel dakota svart Svart innertak Interiörlist fine antrasit USB-anslutning Iphone koppling Ambient light Sportstolar M-sportratt + Nokian hakka7 dubbade däck på 17" fälg Har för avsikt att sälja originalfälgarna och köpa några fetare. Tips på såna mottages tacksamt. |
|
|
Ja,vilken känsla är bäst? Att vinna vid röljuset eller lyxglida fram i normal fart? Hur man än bär si gåt så finns det många som bräcker en med prestanda...ochäven med lyxigare åk... Gå efter förnuft och plånbok,eller efter känsla!;) Kör man för fort så hinner ingen se bilen;) |
|
|
Ingen tvekan om att du gjorde rätt val. Brutto strax över 500´? En 530 i den prisklassen hade blivit allt annat än rolig, bortsett från motorn då. Automat och komfortpaket, thats it. Nu får du en betydligt trevligare bil. :) |
|
| Jag hade gjort samma val. Förr i tiden var stor motor synonymt med mycket utrustning och små motorer lite. Så är det inte längre, tror vi kommer se mer av fullutrustade "miljöbilar". | |
|
Jag hade prioriterat motorn. Inte för att bräcka andra men för min egen underhållning och glädje. Vad jag vet lever man bara en gång. En BMW med svag motor är nästan lika motsägande som en Porsche med en fyra. Då skulle jag nog köpa en Volvo istället och använda pengarna som jag tjänar till några fina semestrar. Men en kraftig reservation: Hur mycket man beräknas köra på år. Kör man massvis skulle även jag snåla in i på motorn och så svaga är de ju inte, trots allt. ;-9 Jag kämpar i min ensamhet mot miljöhetsen men vet att jag kommer trilla dit också så småningom. |
|
|
Mats: Du är absolut inte ensam.. tyvärr är det västerländska folket (med undantag de franska bönderna) för fega för att ta upp kampen - ingen vågar sticka ut och säga emot de förutfattade meningar som politikerna vinner mark på i dagsläget. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Svag o svag. 520D har 184hk. Kan jämföras med E39 528i med 193hk. 0-100 sprinten vinner 520:n med nästan 1 sekund. Men alla har ju naturligtvis sin uppfattning. En Porsche är för mig inte ens jämförbar med en massproducerad bruksbil som Bmw. |
|
Verdi |
Kommer ihåg när första Volvo 850:n kom i början av 90-talet. Den hade 170hk och en kompis till farsan skröt om hur den "spann loss på alla växlar". :) Själva hade vi i familjen först en Volvo 745:a på 130hk och sen en Ford Scorpio på 120hk. Sen köpte farsan en Mercedes diesel med 150hk. Den var riktigt snabb tyckte man då. När jag skulle skaffa min första bil var jag lite sugen på en 328 E36 på 193hk, vilket för mig var alldeles oerhört mycket. I det perspektivet är en modern 520d rena rama raketen. |
| Anders S. Med automatlåda nota bene, med manuell växellåda är förhållandet det omvända. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.