AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.856

535i med lite utrustning eller 520d med mycket?!

Sida 1 av 2
in
14
intifadaman
320dA Touring- 09
Jag är nyfiken att höra hur ni resonerar. Jag har just lagt en beställning på en 535i Touring med följande extrautrustning:

- Comfortpaket
- Läder klädsel
- M-sportratten
- USB + iphone-koppling
- Tonade rutor

Nu har jag ångest över huruvida jag gjort rätt val. Jag vill ha en snabb bil som ger mig körglädje. Men frågan är ifall en 535i är så pass mycket roligare att köra än en 520d så att det ändå är värt att skippa all extra utrustning jag kan få om jag väljer en 520d? Vad skulle ni valt?

Det jag skulle få utöver listan ovan ifall jag valde en 520d istället för en 535i är:

- Komfortstolar
- Panoramatak
- Automat
- Stora navigatorn
- Hifi stereo
- Ambientlight

Vad säger ni? Är det tillräckligt mycket mer "kräm" i 535i för att det ändå ska vara värt det?

Personligen tar jag hellre mer prylar än mer effekt. Fast helst både och. Nu är det lite för stor skillnad mellan en 535i och en 520d så det du behöver fråga dig vilken slags bil är du ute efter.

En manuell 535i Touring låtar rolig i mina öron. Navigator är det jag skulle sakna mest, följt av panoramataket. Det går inte lägga till lite pengar för att få dem grejerna med?

Som exempel på hur man väljer "fel" är denna 550i/6 E60-06 Länk den saknar inte bara taklucka och navigator utan ÄVEN xenonljus och PDC. Det är inte okej. Det hade varit mycket bättre att välja en 540i/6 E60 med med grejer

Stephan
in
14
intifadaman
320dA Touring- 09
Jag håller med dig Stephan735i om att det jag saknar mest är navigatorn och panoramataket. Det är egentligen inte så mycket funktionen de ger utan mer känslan, de lyfter liksom bilen till en annan nivå.

Att lägga till ännu mer pengar (cirka 50 k som navigatorn + taket skulle kosta) är i nuläget inte en möjlighet). Det jag i så fall tänker på är att ta en 530i och köpa navigator +tak, Då får jag fortfarande en sexa, men skillnaden mot en 520d blir ju ganska liten, Plus att jag inte får avgasrören där jag vill ha dem :-)

Fan också, det här är sjukt svårt :-)

Någon som har erfarenhet av både 520d och 535i? Hur skulle ni resonerat?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Inget ont om 520d, jag vill inte tillhöra den gruppen på forumet som anser att fyran är helt hopplös men jag kan hålla med om att 4cyl. diesel i en 5-serie är lite opassande även om motorn är trevlig. Men 35i spelar i en helt annan liga!

Det är just därför jag undrar, varför väljer du mellan ett så brett register? I ena ändan en ekonomimotor och i andra änden en av BMW´s mesta busmaskiner med manuell låda.

Du kan inte tänka dig en kompromiss, en 528i? Visserligen en fyra men det är även 520d, däremot snålare än 535i och 67.000:- billigare vilket borde räcka till de mest attraktiva sakerna på din önskelisa? Och vad jag förstått skall den nya 28i ha ett riktigt fint register... :)

//Bjersér
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Testade den nya 528:an idag och det var en rätt trevlig motor, i mitt fall i kombination med automat.
Låter lite som en dämpad diesel när man drar på men ett fint bett i motorn.

Helt klar intressant alternativ till en 530 om man kan förlika sig med -2 cylindrar och ersättning i form av turbo.
in
14
intifadaman
320dA Touring- 09
Jag har faktiskt aldrig provkört eller ens övervägt 528i. Det kanske bara är psykologiskt, men det skiljer ju bara 17k i pris mellan 528i och 530i. Om jag ska kompromissa så är jag mer inne på en 530i. Då skulle jag ändå få råd med navigatorn och glastaket vilket är det jag skulle sakna mest om jag tar en 535i.

Men du har helt rätt, jag känner lite som att det får vara "allt eller inget". Det är två helt olika bilar. Om jag väljer en 520d ger det mig betydligt mer komfort, framförallt vid långkörningar. Den konfigurationen skulle imponera och uppskattas mer av mina barn och sambo.

Å andra sidan sitter jag 80% av tiden själv i bilen och det handlar oftast inte om några långkörningar. Och då vill man ju ha en riktig busmaskin. (Så mycket busmaskin som det nu kan bli med en så pass stor bil som en 5-serie touring).

Det finns så klart ingen som kan tala om för mig vad jag ska välja. Jag tycker bara att det är intressant att höra hur ni andra resonerar.

som du säger och flera andra säger så är det som att jämföra äpplen och päron när du jämför 520d och 535i. Ser man till motorerna så skulle jag sju dagar i veckan välja 535i...MEN... inte med så barskrapad utrustning. Tror inte du blir långsiktigt nöjd faktiskt. Om valen är endast bland dessa så skulle jag nog gå på en fullutrustad 520d så blir hela familjen glad också. En 535i med så lite utrustning kommer senare också bli svårsåld eller dåligt värderad är min uppfattning, dvs det du "tjänar" ena dagen förlorar du snabbt när du ska sälja den. Den som går på en 535i väljer ofta rätt så fullmatad bil, precis som 535d.

Du väljer också mellan en snåldiesel och en stark bensinsexa. En annan kompromiss kan ju vara att gå på en 530d, så får du en fullgod maskin med bra drag som du blir jättenöjd med, samt att du antagligen kan lassa i lite mera utrustning. Du måste iaf ha sportstolar tycker jag, men helst komfortstolar som jag själv älskar, panorama o navi kan du bara värdera själv hur du tycker det är värt.

Ett sista alternativ är att gå på en lätt begagnad bil, det finns ju gott om både 535iT, 535dT och 530dT av 2010 resp 2011 års modell som är väldigt bra utrustade, men du kanske måste/vill ha en fabriksny? Jag köpte själv senast en demobil som gått 470 mil, vilket gjorde att jag dels fick bilen direkt samt ett bättre pris än en ny.

/Anders
här finns ex vis en bra beg
Länk
med bra spec och komfortstolar, panorama mm

här en annan -11 som även har M-sport
Länk

ytterligare en som säkert har bra prutmån då den var ute ett bra tag
Länk

530dT med M-sport o bra spec
Länk

fabriksny 530dT med bra spec
Länk

nästan ny 530dT med bra spec o säkert hygglig prutnivå
Länk

skulle gått på någon av dessa istället för vad du föreslår själv

/Anders
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
intifademan>
jag tycker du har gjort helt rätt i att ta 535an.
lägg till sportstolar och det ljudpaket som du tycker räcker, så behöver du inte sakna något av det andra.

komfortstolar = sportstolarna ger 90% av upplevelsen till markant lägre pris-
stora navi = enormt överprisad.
panoramatak = onödig feature i mina ögon, och potentiell felkälla.

automat däremot är riktigt riktigt nice när det gäller F10/F11. gör väldigt mycket, inte minst för 2handsvärdet. köpgruppen för en manuell 535i får nog (tyvärr) ses som väldigt smal.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ps. F10/F11 är ingen busmaskin oavsett motor..m5 undantaget.
in
14
intifadaman
320dA Touring- 09
Tack för tipsen Med känsla. Dock är begagnad bil som jag ser det inget vettigt alternativ eftersom det är en förmånsbil via företaget där jag är anställd. Som jag fattat saken så räknas förmånsvärdet på nypriset, vilket i så fall blir en usel affär för min del.

Jag får sova på saken. Men jag börjar mer och mer luta åt 520d alternativet då det känns lite värdelöst att köpa en ny bil för en halv mille och behöva känna att den är "snik", Förmodligen är detta den sista Touringen jag köper med tanke på att det bara är ett par år till jag måste tänka på barnvagn och barnstol. Då kan denna bli den sista praktiska bilen så kan man kanske ta en mindre busmaskin istället som nästa bil :-)

in
14
intifadaman
320dA Touring- 09
HFR
Jag håller med dig. Men trots att panorama och navi är överprisat så ger de mig habegär. Angående sportstolar och bättre ljud så är ett alternativ att välja bort helläder och ta sportstolar med halvläder. Då får jag även ett par tusen över till fetare ljud. Men automat vill jag inte ha om jag kör med en 535i...
Vad är din budget?

/Anders
in
14
intifadaman
320dA Touring- 09
Angående andrahandsvärdet så känner jag inte att det är särskilt relevant i mitt fall eftersom det är förmånsbil.
in
14
intifadaman
320dA Touring- 09
Min budget är 530.000 kr före rabatten som är på 10%.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Enbart du själv kan svara på om du tycker 520D räcker och är trevlig. Vid någorlunda körning kommer du nästan lika fort fram med den. Om man är van vid en vridstark diesel kan man nästan tycka 535i känns slö, om man nu inte vänjer sig vid registret och varvar på lite. Den mastiga känslan somdieslarna erbjuder ersätts av en motor som gärna varvas istället. Skillnaden är ännu större i 530i som enligt vissa till och med har ett trevligare ljud etc än 535i, dock klart lägre vrid på låga varv.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Med risk för att upprepa vad andra sagt ovan, vad föredrar du?

1). Maximal körupplevelse med kraft, respons, trevlig ljudkullis och en acceptabel utrustningsnivå. =>535i

2). Ok körupplevelse med bra vardagsprestanda och låg förbrukning parat med en utrustningsnivå som ger lyxkänsla. =>520d

Jag hade personligen gått på 535i med den beskrivna specen. Den har det mest nödvändiga med comfortpaket och läderklädseln som ger en fin känsla invändigt samt en körupplevelse utöver det vanliga. Men värdesätter man lyxkänsla så är det fel val. Jag hade gärna sett bättre stereo, fälgar och kanske ett m-sportpaket på 535:an.

Gällande andrahandsvärde så är det svårbedömt. Visst är alternativ 1 kanske lite väl påvärt utrustad som kan resultera i en lite mer svårsåld bil, men å andra sidan så tenderar mycket extrautrustning bara att göra en bil mer lättsåld, dock inte till högre pris dvs kostnaden för extrautrustningen ser man sällan igen.
Som du beskriver det så skulle jag satsa på 535I men vad du måste lägga till är sportstolar. En 535 med standardstolar känns bara helt fel. Eller en 530 med komfort-stolar och navi känns ännu bättre:)

When Batman takes a vacation he does the Gumball
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Standardstolarna i nya Femman är både snygga och man sitter väldigt bra i dem. Att inte passagerarstolen går att vinkla går kanske att acceptera. Jag valde sportstolar bara för att min fru ville kunna vinkla.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vill du ha lite mer klös i 520d så har ju BSR sina PPC3 system. knuffar väl in runt 50hk till.
Prisvärt för 7900?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, experimentera på bara med en helt ny bil, trist om motor eller växellåda går sönder då både BMW och försäkringsbolaget drar öronen åt sig. Företaget och leasingboalget lär ju inte vara helt lyriska heller.
Men vad gör man inte för ryckig gång :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.