AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
8.897

Köpa min första Z4

Sida 1 av 2
Nu är det bestämt att det är dags för en sommarbil.
Är ute efter att hämta en från Tyskland då det inte finns så stort utbud här hemma.
Har tänkt skaffa en 07:a eller 08:a.
Hur många bil bör den ha gått, vad ska man satsa på?
Kollar efter en 2.0 då jag vill bara ha den för att glida med och den ska vara billig att äga.
Kom med tips och synpunkter.
Visa användare
16
Lasse.Carina
Mercedes Bentz SLK 280 -06
Volvo xc60 -11
Renault kangoo -06
Om du söker en bil att glida i så föreslår jag istället en Mercedes SLK 200

Drängen
Om du vill ha en snygg bil så föreslår jag en BMW Z4 3.0si med M-sportsäten
Du kommer bara ångra dig om du köper den lilla motorn... :D
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Z4 är en körglad bil, inget man bara glider omkring i (för hårt fjädrad för det). Köp 3.0 eller åtminstone 2.5 om du vill ha en ordentlig Z4 upplevelse. Och inga automatare!

-------
//Lövet
Jag är helt såld på designen så det blir en Z4.
Glida kanske är fel ord, jag kommer ställa min vanliga bil och köra den hela sommaren.
En 3.0 är inte av intresse, visst vore det skoj att ha en vass motor men jag känner inte att det är värt pengarna.
2.5 kan vara av intresse men jag hittar inte så många inom min budget.
Ska försöka hitta en som gått under 4000 mil, vet inte om jag ska satsa på 07:a eller 08:a.
satsa på skick istället för att stirra dig blint på 07 eller 08.. har sett en z4 2.0 i sverige som var vit med rött skinn.. riktigt snygg måste jag säga .. leta efter en sådan hehe...

vad lgger budget på föresten?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle själv köpa en äldre men med mer motor om jag hade begränsad budget. De flesta Z4or är väldigt välskötta även om de har några år på nacken. Du missar så mycket av upplevelsen med en 2,0. Det är inga stora skillnader på facelift och ickefacelift annat än lite andra lampor osv.

-------
//Lövet
bmw_jerry är det din som är vit då och du vill sälja ;)
Min budget är väl runt 160 000.
Hur mycket brukar man tappa på värdet på ett år?

Lövet kan förstå det men en 3.0 är inte aktuellt isf en 2.5 om jag hittar den till bra pris och skick. Vad är det som man brukar behöver byta, typ bromsar och sånt?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är samma saker att byta oavsett motor. Eftersom bilen är lätt så är slitaget på bromsar ganska litet. 2.5 och 3.0 är samma motor i grunden så de har samma typ av fel. Lyckligtvis är det väldigt få eftersom motorn är en bra konstruktion. Vissa får problem med vevhusventilation på vintern men det blir ju inget problem för dig om du bara ska köra sommartid. Annars är det bara att serva och köra, det finns inga stora servicar att vara rädd för eller generella fel.

Angående att tappa pengar så beror det på när du köper. Om du köper på hösten och säljer på våren så är det inte säkert att du tappar något alls. Jag åkte 2 år "gratis" genom att göra så. Tappade inte en spänn i värdeminskning.

Sexan är halva grejen med Z4 gör inte bort dig med att köpa en med 2 liters fyran, jag lovar du kommer ångra dig!

-------
//Lövet
Tror du får svårt att hitta en 06-08 oavsett motor för 160 000?
Inga stora servicar alltså, när ska de göras?
Jag måste först provköra en z4 cab först, ska försöka hitta nån framöver.
Drar den stora motorn mycket, vad ligger skatt på 2.5:an kontra 3.0:an och likaså försäkring.
Automat eller manuell.
Jag vill hålla mig borta från 05:an och neråt med tanke på cab motorn.
Lofgren : Den du köpte tog du hem den från Tyskland och hur många mil hade den gått?

Min budget är ganska flexibel då jag mest har ett intresse att inte tappa så mycket i värde, där ligger min kostnad i övrigt är det bara service och skatt som kostar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min var en sv.såld. -03a. Köpte vid 9500 mil och sålde vid 10500 mil två år senare. Köpte dock nya däck och servade den så helt "gratis" var det förstås inte.

Servicen på 2.2, 2.5 och 3.0 är Oljebyte - Inspektion1 - Oljebyte - Inspektion 2. Inspektion 2 som är den dyraste ligger på runt 6-7 tusen.

Kostnaden för en -05a är ju så mkt högre att det kan vara läge att köpa en äldre och sedan reservera 10k för ett eventuellt cabmotorbyte. Det är ju inte säkert att det händer (eller den kan redan vara bytt). Att en 05a är dyrare är dock garanterat ;)

Skatten på 2.2 2.5 och 3.0 är i stort sett lika, tror den ligger runt 2200kr. 2.0 är billigare men det skiljer i storleksordningen 500 spänn. Helt försumbart med andra ord.

Automat brukar ligga 1.5dl över per mil och några hundralappar extra per år i skatt.

-------
//Lövet
Drar de så mycket? Ser att det finns olika många hk på 2,5:an vad skiljer dem åt?
Om du skulle köpa en vilken årsmodell och vilka mil skulle du kika efter?
Kom gärna med nåt tips på nån länk om du orkar :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2.5 före och efter facelift är helt olika motorer. 192hk på den äldre och 218hk på den nyare. Den äldre är mer problemfri men har lägre effekt och drar lite mer bensin.

Det är i stort sett ingen skillnad i förbrukning på 2.5 och 3.0. Det är samma motor förutom cylindervolymen.

Jag skulle utan att ens tveka välja en 3.0. Drar inte mer bränsle än de mindre motorerna men ger en helt annan upplevelse.

För 160k skulle jag titta på:
Länk

Nu i höst är det prutläge. Tveka inte att bjuda 10-15k under utgångspris. Många är desperata att bli av med dem eftersom de inte har någon garageplats.

-------
//Lövet
När är det före och efter facelift? jag hittar massa med 177 hk från tyskland.
Lutar att hitta nån där nere, finns så mycket mer att välja mellan.
03:a känns lite gammal en är det runt de milen du skulle kolla.
160 000 är inte hugget i sten, rätt bil är alltid rätt bil.
103815: hehe nej jag äger ingen z4 men skulle gärna vilja ha en.. har kollat lite på blocket och hittat fina exemplar men över både din och min budget hehe.. men som sagt rätt bil är alltid rätt bil som du säger

de går säkert att pruta några kronor nu när det är vinter men kolla in t.ex denna
Länk enligt mig riktigt fin färgkombination och lågt miltal

Länk här är en till som är fin och bra pris men gillar ej att det är automat
BMW_JERRY

Jag kikade på den sista och den ser fin ut, frågan är hur det är med en bil från USA, har den varit skadad är milen rätt på den osv. Den första har jag svårt att tänka mig bara har gått så lite.
Skulle du köpa nån från Tyskland?
103815: har ej bestämt mig för att köpa än.. men skulle isåfall vilja ha en till sommaren och för mig kan deet lika gärna bli en z3:a.. får se hur deet blir med jobb och så :D
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Har sett z4 hos paulssons bil i ängelholm och den var verkligen fin. Sv såld, låga mil. En ägare.
Za
22
Zatre
Z4 3,0Si Roadster -07
Audi Q5 -14
Z4:an på Paulssons bil i Ängelholm var fin, så jag slog till på den. De var dessutom mycket bra att ha att göra med. Har kört ca 60 mil med den och den verkar helt OK.
Zatre: bara att gratulera.. såg sjukt fin ut på bilderna.. lägg färna upp egna bilder också... hoppas du får ett roligt ägande och många trevliga mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.