AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.076

BMW 545 faller i pris

Sida 1 av 2
pe
9
perofia1
Opel insignia -09
Renault Espace -04
Hej.
Jag har under en tid spanat efter ny BMW-kombi, och måste säga att denna kombi ser fin ut. Länk
Den har dock varit ute ett tag och började på 199 000. Nu är den nere i 169 000. Är det någon som känner till bilen eller varför den blivit osåld? Är den enkla förklaringen dyra omkostnader i form av bensinförbrukning, försäkring och service, eller är det något annat man bör känna till?

Ni som har 545 får gärna komma med synpunkter på ett köp. Även ni som har kombin E61.

Per

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Priset beror nog på de höga milen
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Spelar det någon roll vilken höjd milen är körda på? Det är väl snarare för att den har körts många mil?
Det kan också vara för att den har punktering.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ska vi leka språkpolis så säger man faktiskt så i vissa fall, högt antal mil = höga mil i "slang"

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bara esadh som roar sig... Fast, kanske den körts på hög höjd? Eller bara i hög hastighet - blir inte milen högre då? ;o)

Allvarligt - att sälja en 545/550:a idag kräver nog lite extra insats mtp att så många jagar snåldieslar. Och har den gått många mil blir kanske potentiella köpare oroliga över eventuella dyra reparationer und so weiter?

----
BMW CS #6212
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Det som skulle stoppa mig från att köpa den bilen är att den inte har någon navi prof och ingen aktiv styrning.

Annars så ser den läcker ut, och är bra utrustad för övrigt. Har ju gått nästan 19k mil, men är den välskött och välservad så är det absolut inga problem.

Priserna på 545 och andra V8 bilar har fullkomligt rasat dem senaste månaderna, så nu är det köpläge!! Mindre kul för dem som vill sälja sin nu, men det är en underbar bil, så skit i att sälja och kör vidare. =)

169K är för mej ett bra pris, om dem la ut bilen nu för första gången så skulle den säkert bli såld snabbare, men den låg ute kanske lite för högt i pris till en början och nu har den legat ute på annons länge, vilket kan göra att folk tror att det är något skumt med bilen.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Precis, vill man ha en bil med den större motorn vill man också ha mycket utrustning det går lite hand i hand enligt mig.

Som Narvselius sa så är folk mer ute efter snåldieslar nuförtiden så det är den ständiga frågan högre inköpspris kontra låga ägandekostnader och viseversa.

pe
9
perofia1
Opel insignia -09
Renault Espace -04
Tack för era synpunkter!

Måste säga att jag tog lite för givet att det var aktiv styrning på bilen. Bilar med den utrustningen i övrigt brukar ju inte sakna sådana saker.

Alleexs:
Du som har en likadan bil, kan du ge lite input på saker med denna modell (motor och touring) som inte är så bra? Vad har du för erfarenhet av bränsleförbrukning, försäkring, servicekostnader och köregenskaper? Är det något du retar dig på osv. De bra sakerna kan jag tänka mig är lätta att komma på, men de tror jag att jag redan tagit till mig.

Lutar åt att jag inte köper denna bil, men är lite sugen på en bensinare med klös att ha som familjebil :-) På arbetstid reser jag mycket och träffar mycket kunder, så det sticker i ögonen på dem om man kommer i BMW. Sen är det väl knappast försvarbart med en V8 om man kör mycket i jobbet. Bättre att komma i någon dieselfolka eller likn.

Bäst att inte provköra... då är det väl kört...

bilen ser väldigt läcker ut och jag måste tillstå att en så snygg E61 är en av de snyggaste familjebilarna verkligen. Är dock lite skeptisk mot 545 och prefacelift. Skulle gått upp en nivå och isåfall köpt en 550 LCI. De bilarna springer ju inte direkt iväg och det går säkert att göra en bra affär på en sån idag om man söker och prutar. Sen tror jag faktiskt inte att aktiv styrning var så vanligt på 545 2005 års modell. Detta tillval är betydligt vanligare idag än längre tillbaka. Däremot navi tycker jag är ett krav på en så i övrigt välutrustad bil.

Tror inte V8 orna kommer tokrasa så länge till då de snart är lite unika med hänsyn till färre cylindrar i nyare bilar. Det finns alltid entusiaster till bra och välskötta bilar med fin historik!

/Anders
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Perofia1:
Det är inte min egen bil, utan familjens (morsans) men kör den ganska ofta, då det är en helt underbar bil! Stort lyft från min 540 e39, som var föregångaren! Enorm kraft i motorn över hela registret, och med aktiv styrning är den en fröjd att ratta. Är väll inte så mycket att reta sig på egentligen, men för att nämna något:
-Plasten runt volymknappar, klimatanläggning osv är gummi beklädd. Gummit släpper gärna, och då ser det mindre bra ut.
-Knapparna på tex stolvärme, klima osv har en väldigt bra kvalitets känsla, dock så är den endast upplevd. Har spräckt knappar för ac, och stolvärme bak. (syns endast om man kollar riktigt noga)
knapparna för lyse i taket känns plastiga i jämförelse med min 540 e39, dock så känns alla knappar betydligt bättre (och håller bättre) än i min 528a som borde vara tillverkat av samma material som i 540in. Flertalet knappar spruckna i 528an, jämfört med inga i 540in, även bättre känsla i 540ins knappar.

Försäkring är ju individuellt, så kolla upp hos tex BMWoriginalförsäkring som har den billigaste försäkringen. Servicekostnaderna är ju inte så farliga, 8L 5w-30 olja ska i = ca 1800:- + oljefilter ca 200:- tändstift kostar ca 1600:- för alla 8, kupefilter ca 700 för båda två, luftfilter strax under 300:-. Det är endast matreal kostnader så länge man gör det själv.
Mindre kul när man ska byta bromsar. Tex kostar EN skiva fram 2300:- per styck, och ett par belägg kan gå på upp emot 3000:- om du köper ate + har 2kolvs ok. Men om man kör med en kolvs ok och köper ett billigare märke räcker dryga 1000:- för klossar fram.
-Alla priser från mekonomen.

Morsan kör som sagt bilen för det mesta, även på arbetstid, andra dagen med bilen så fick hon kommentaren "Vågar du verkligen köra den här, är du inte rädd för att bli av med körkortet" -Efter det så fick jag plocka bort 545I emblemen... I snitt rullar väll bilen 12 mil per dag, och snittförbrukningen ligger stabilt på 11.8L per 100km efter senaste reseten i augusti.

Tro mig, om du provar en fullsmetad 545a så är du fast! Varje gång jag sätter mej i vår så går direkt tankarna igång "hmm sälja 540in, 500E'n och 528an och köpa 545a..?" Underbar bil helt enkelt, låter kanske som en bilsäljare, men kan rekommendera bilmodellen starkt! Som sagt, ett STORT lyft jämfört med e39an, betydligt större än det mellan E6x och F1x
ja verkar ganska trögt på v8 marknaden nu, har haft min till försäljning ett tag och inte mycket till intresse precis.
Alleexs: Hur vet du att aktiv styrning saknas? Är det nåt man kan se på nåt sätt?
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Enligt annonstexten så finns inte aktiv styrning, med tanke på pristillägget på det tillvalet så anser jag att det är självklart att man skriver in aktiv styrning i utrustningslistan om den finns. Speciellt med tanke på att han t.ex har nämnt att bilen har multiratt, vilket är standard utrustning.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
krusaren:

Jag håller ett skarpt öga på 550i faceliftmodellerna sen ett tag tillbaka. Tanken är att en ska inhandlas efter nyår, jan-feb. Jag följer INTE downsizing trenden!
528n ligger ute till försäljning och om den inte säljs byts den in om jag hittar någon eller nån bilfirma som vill/har en 550LCI till salu då.

Den får helst inte vara svart eller mörkblå, 528n är det och den har jag haft i 5år, jobbigt att hålla rent, men det går om man är petig.
Komfortstolar
M-paket samt 10000mil max i miltal
Max pris efter nyår, 190 000kr

Tror ni att en sån kan inhandlas då?
Amcool: Absolut! Frågan är bara hur långt in på det nya året du får vänta...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Billigaste 550 LCI med M-sportpaket på Blocket ligger på 279' och den har rullat 13400 mil. Nästbilligaste ligger på 299' och den är också över din maxgräns för milen. Tredje bilen har rullat 8200 mil men då är begärt pris 325'.

Skippar du kravet på LCI eller M-sport så är ju utbudet betydligt bättre...

___
//Ulf
amcool; Jag tänkte precis som Programmer, men denna 550iAM LCI-11/08 för €23990 och 7960mil får man att tänka. Det är inte helt omöjligt med ännu ett ras till din nivå även om det inte kommer bli lätt, räkna med att få hämta i annat land. Det är dock både roligare och säkrare.

Länk

Mvh Stephan
den länkade bilen saknar dock M-sport hjulen så frågan är om det är ett fabriksmonterat M-sport paket?

/Anders
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Saknar även xenon!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror det är en äkta M-sport med tanke på färgen men sparsamt utrustad, saknade fälgar och i behov av en del lackjobb gör väl sitt för priset.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den har xenon:

"Ausstattung
ABS, Einparkhilfe, El. Fensterheber, El. Wegfahrsperre, ESP, Lederausstattung, Leichtmetallfelgen, Navigationssystem, Servolenkung, Sitzheizung, Tempomat, Xenonscheinwerfer, Zentralverriegelung"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.