|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har även frågat Mekonomen verksta om offert på byte olja +bultarna till olje pumpen.Olje bytet är billigare men när man nämde bultarna så var det ????? i ansiktet på förmanen. Tror inte våran lilla mekonomen verksta har tagit in en sån bil någon gång.Men han skulle titta på vad det skulle kosta okså. Jag läste någonstans på forumet att det gick att kolla på BMW vad o vilka servicar som var gjorda på bilen om den var svensk såld stämmer det? |
|
| Alla BMW ÅF kan se vilka andra ÅF bilen varit inlämnad på, men dom kan inte se vad som är gjort mer än på sin egen verkstad. | |
| Tack! då vet jag hur det är med den saken. | |
|
Oljebytet kan du göra själv det är inget svårt alls. Kontroll av oljepumpsbultarna skulle jag lämna in på BMW ifall det bara gick på 1199+moms |
|
| Då oljan måste tappas ur vid kontroll av bultarna,så tappar man ju ändå på ny olja efteråt. | |
|
Det finns dom som rengör och locktitear skruvarna till oljepumpen men jag anser att det är overkill, bultarna har ju sittit ~15000mil med vanligt moment så. Det jag vill säga är att operationen är väldigt enkel, bort med tråget och skruva åt 3 skruv dit med tråget igen, inget jag skulle betala 1500kr för kan jag ju säga direkt. |
|
|
Hej! Det får bli bilverksta för mej ändå.har en tid på Bavaria danderyd. Dom ska byta olja i växellådan okså.Kosta vad de kosta vill!!!heHe. Nädå egen motorolja får jag ta med mig o ställa i bakluckan. Det är ju snällt att dom tilllåter det. Även killen i disken tycker att dom tar bra betalt för oljan.Nu är det ingen skitolja dom säjer men en 1000:- billigare blir det om man köper en likvärdig olja på grangården(Agrol) godkänd av BMW LL04.Men ska man byta olja varje år så är det till o med det overkill med den.finns då en annan syntet olja(något billigare) som även den är godkänd av BMW men är inte LL04. Var till garaget o tittade på bilen lite hittade en oanvänd förbands låda under passagerar sätet i fram när jag skulle justera sätet manuelt!!! Spaken drar inte wiren tillräcklit för att klicka ur på ena sidan.Går det att justera eller är det ny wire som behövs? |
|
| Om du inte använder bilen regelbundet rekomenderar jag att koppla in en CETEK laddare mellan körningarna, om du har möjlighet. A lla nyare bilar med mycket elektronik drar ström vid stillastående, vilket kan fördärva ditt nya batteri om det blir helt urladdat. Dåligt med ström= dålig bil. Välkommen till den sköna bilvärlden./ 7 for ever. | |
|
Jag ska önska mig en Cteck laddare i julklapp Yes! Annars intet nytt på 740 fronten förutom en mindre tur i fredags. |
|
|
Hej! Lämnade bilen på Bavaria i Danderyd i morse.Inget gick enligt planer va fan!!helt plötsligt så var kontrol av oljepumps bultarna ett heldags jobb?det lät väldigt omständigt när verkmästarn ringde mig.Byte av bromsvätska blev det med inget att säga om det.Kontrol av automat låde olja OK.Förövrigt påpekande på ett dåligt krängstag framvagn +alla stötdämpare dåliga varav en helt slut.Ny offert byte alla dämpare 21700kr????? FRÅGA: Finns det någon annan verksta där det jobbar mekar som är lite intresserade av äldre BMW bilar? i Stockholms trakten som man kan kontakta. Bultarna blev aldrig kollade på min begäran,motor oljan blev bytt ändå. |
|
|
Heldagsjobb för kontroll av bultarna??Vad är det för pellejönsar till mekaniker?? Jag som är en vanlig hobbymek gjorde det själv på en timme. BMW fûr allè |
|
|
TNK >> De bytte alltså inte ens oljan i lådan?! Du får nog flytta ut till något mer servicevänligt ställe... :) Hade du bott i närheten så hade jag gärna ställt upp en kväll mot en låda öl eller något.. :) |
|
|
Nä inge byte av någon olja i lådan eller filter.Dom säger som sagt att man inte behöver byta oljan i en automatlåda. Jag blir trött faktiskt,ska fundera en stund på vad jag ska hitta på nu. |
|
| Ring Urban Geschwind 0767162801. Han har verkstad i Järfälla, Saldovägen 11 | |
|
Jag tycker nog att det var lika bra att de inte skruvade mer med bilen. Vet man inte vad man håller på med så är det lika bra att låta bli. Det bästa, i ditt fall, är nog att gå på tips från andra 7-ägare. Lycka till! |
|
|
Hej! Turen var med mig i dag,skulle nu köpa olja till min andra bil. Det var utförsäljning på grangården i Norrtälje på dom äldre dunkarna¨med gammla etiketter.20 L spektra helsyntet 700kr 50% off altså. Förövrigt så är BMW:n avstäld nu mera,nybesiktad är den åkså. Jag kommer att samla på mig nödvändiga delar i vinter för att sedan laga så mycket jag kan själv.Stötdämpare runt om bland annat ,är det värt att köpa från Tyskland? |
|
|
TNK: angående dämpare o framvagnsdetaljer...se clausautoparts.se Oljepumpsbultarna ÄR enkla att kolla...det jobbigaste är att oljetråget sitter fast med många skruvar, ta bort givaren som sitter fäst på tråget sen är det bara att ta bort den. Skaffa en ny packning för säkerhets skull. Jag har under alla år använt Castrol Magnatec 0/40W från mekonomen till motorn. |
|
|
Förutom Urban Geschwind som henke lexus nämnde så är dessa värda att ringa till: Bil&Motorteknik i Huddinge (mitt val och oftast dit jag lämnar min bmw) Länk Extremt erfarna på BMW, äldre BMW inga som helst problem. Sägs vara bra av relativt många i forumet och sägs vara billigare. GW Engineering i Bagarmossen Länk Mekonomen Gärdet verkar klart lovande. Var där för ett småjobb för någon månad sedan och blev nöjd då, speciellt med priset, sägs ha en eller flera mekaniker som tidigare jobbat på BMW Danderyd. Länk |
|
|
Hej! Tack för tipsen om bilverkstäder som verkar hålla måttet. Angående stötdämpare så hittar jag inga Meyle till E32 740i FRAM? Claus Autopart säljer för tillfälligt inga stötdämpare,förutom fyndhörnan. |
|
| Kolla med Motornord.se angående stötdämpare oxå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.