AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.957

Dubb eller inte?

Sida 2 av 3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Saken är ju den att de flesta (alla?) framhjulsdrivna bilar ÄR framtunga. Klart att det är en fördel i situationer som isbacke mm. Och en nackdel upp i fart. Dessutom är det förstås en nackdel för bakhjulsdrivet när man ska styra i låg hastighet i djupsnö och framdäcken står på tvären och bromsar...
Om man hittar en framhjulsdriven bil (vissa nyare Audi och även några Volvo t.ex. ) som ligger inom 50/50 +-5% och jämför med en BMW med samma markfrigång och däck så är skillnaden extremt liten eller försumbar, enligt min uppfattning, när det gäller < 10km/h (framkomlighet, undvika att köra fast).
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
(mao, som vanligt finns det för och nackdelar med allt och det finns utrymme för personliga preferenser...)
sl
52
slavonac
BMW 525d Touring -11
Tjenare, köpte en 525d-07 E61 förra året. Körde första vintern med den med gislaved friktionsdäck. Vill även poängtera att detta är min första bakhjulsdrivna och första bil med odubb. Körde hela vintern utan problem. Man måste köra med huvudet inte bara gasa söner sig. Bor i Göteborg.
ar
457
argungu
118i -20
Dubb.

/Erik
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Trådskaparen har inte visat ngt större intresse i detta. Ett bra sätt att skapa debatt är att skriva om just vinterdäck. :-)

Mvh H

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag tycker dubb helt klart. Det är jäkligt kluvet när man bor så långt söderut som Stockholm till exempel, flyttade hit 1998, men kommer från Luleå. Dubb är säkrare är min starka uppfattning. Jag har till och med mailväxlat med Ulla Hamilton pga att jag inte tillåts att köra via Södermalm i Stockholm när jag ska till jobbet (dubbförbud). De har EU-krav på partikelhalter som främsta orsak till dubbförbud och hävdar att olyckorna inte ökat på Hornsgatan - vilket jag tycker är hål i huvudet. Någon bilist kan lika gärna köra i diket i Dalarna på påsken pga att man tvingats köra dubbfritt.

Jag tycker att man fritt ska få välja vilka däck man vill köra med. I "söderns land" är det ju klurigare, ska man leva med mer vägljud och sämre egenskaper med dubbat på barmark eller ska man ta risken på is och väldigt halt väglag där odubbat är sämre? Inte helt enkelt. Med tanke på de riktigt snörika vintrarna i Stockholm så känns dubbat som ett helt riktigt val.

Ma
21
MarcusBMWdiesel
E61 520D Touring LCI -07
VOLVO V70 D5 -04
VW 1302 -71
Hej, trådskaparen här. Håkan Hsson efterfrågade min åsikt.

Jag skapar en tråd - slänger ut en fråga och sedan måste man vänta några dagar på forument att ta sin form. Man kanske inte har tid eller tillgång att kolla dator och tycka på forum varje dag.

Åter till frågan; Dubb eller inte?!

Jag tackar för alla åsikter. Det är svårt att välja typ av däck. Man bor långt ut på landet. Sitter ibland och kör in till Stockholm. Sedan iväg till annan ort. Ena dagen söderut - andra dagen norrut.

Jag tycker att komport är mycket viktig när jag sitter och kör så många mil per år. Ljudet från dubb gör en trött i huvudet, men rätt vad det är så står ett vildsvin eller en ren på vägen. Då gäller det!!!!

Jag fick med en uppsättning Hakka 5 som går att köra på ett par månader. Så jag börjar med det. Men jag tackar åter igen för allas åsikter i frågan.

Kör försiktigt!

//M
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Alltså, så dåligt ljudisolerad kan väl inte din 520 vara? Jag stör mig inte på ljudet fast jag pendlar varje dag i min X3 med Hakka 5. Det är mer vetskapen om att det är sämre bromsförmåga på asfalt som stör mig lite om det är snöfritt här i Sthlm. Som du kör och bor på landet skulle jag inte tveka att köpa dubbat igen när det är dags.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det finns ju olika dubbar också. Runda, åttkantiga, fyrkantiga (ger minst oväsen har jag för mig), dubb med siliconkuddar under så de trycks in när det är varmare ute och pressas ut när det är kallt.

Framför allt måste du ställa dig frågan "Vill jag kunna stanna om det är is?". Är svaret på den frågan "ja" så är det dubb som gäller.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Detta är också intressant: Länk
Det är helt klart av intresse att läsa om hur däcken kan komma att påverkas av slitage och ålder. Skulle önska mer sådant.

Mvh Martin
Intressant länk Kahn-d.

Klart är att dubbat ärett hårdare däck (Gummi-blandning) och när det åldrats några år så blir det sk backelit-snurror istället.

Men,låt säga 3år sen är det dubbade däcket för hårt.
Frågan är dock med det dubbfria hur mycket mönster som återstår?

I testet Du länkade till skilde det 1,5 mm på de dubbfria däcken vs dubbat.

I snömodd är det mönsterdjupet som avgör greppet,dvs ur-rensningen.

Testade själv Michelin Maxi-ice dubbfria ( tror jag de hette ) som var 2år gamla och dessa var sjukt dåliga i snömodd etc.

Mönstret var ca 6mm på dessa sulor,men likväl kändes det som vattenskidor i detta före.

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Visst är det intressant. Speciellt med tanke på att de dubbade tappade så väldigt mkt på is... som ju ändå får säga är dubbdäckens styrka (som nya?)
Och på snöbanan tappade de nordiska dubbfria enbart 1 procent av sin prestanda trots att mönsterdjupet är 6,0 mm fram och 6,8 mm bak jmfrt med 9,7 mm som nya.

Men det är enbart ett test det bygger på, som i alla test skulle säkert andra metoder etc kunna visa på andra resultat. I vilket fall som helst så tycker jag det är intressant.

En annan sak som också måste påverka i stor utsträckning är vilka bilar som används i däcktester, klart att det måste skilja i uppträdande om testbilen är en vw polo, golf, passat eller phaeton om ni förstår hur jag menar.

Mvh Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En annan sak som kan vara missvisade är om man i testet låter en anonym kund köpa testdäcken hos en däckhandlare eller ringer till märkesimportören och säger: "-Hej, jag ringer från Teknikens Värld ang. en uppsättning vinterdäck för ett däcktest." ;)
Klart bil-modell påverkar utslaget av tester.

Att dubbfria har minst lika bra värden på snöväg är inget jag blir förvånad utav,dessa däck är som känt väldigt mjuka och klart bättre än de dubbade där.

De dubb som idag monterats är av aluminium bas och deformeras snabbare än de gamla med stål stommar.

Problemet de dubbfria har är ett tätare mönster än de dubbade har och därvid sämre ur-rensnings möjligheter.

De nyaste dubbfria däcken dock ser ut att ha lite större mellanrum (klackar av sajpat mönster) ingen dålig idé.
Tydligen kallad "slask-ejektor";)
Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Khan-d: "Speciellt med tanke på att de dubbade tappade så väldigt mkt på is... "
Det beror nog bara på vem du frågar... Länk
"På blankis är till och med slitna dubbdäck bättre än odubbade däck, enligt VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut."

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jaha, då var dubbdäcken på. Känns lite skumt 21:a oktober i Sthlm men jag åker tidigt till jobbet (kl 06) och imorse stod folk och skrapade rutorna ända fram till kl 10, hemmajobb idag. Vill inte åka i diket i onödan.

Jag har ju kört tre säsonger med riktigt bra dubbfria, Nokian RSi, och tycker att det funkar bäst uppe i Norrbotten på snöväglag när det är kallt och torrt. På ishalka är de klart tråkigare att köra med och i alla fall jag kör långsammare med dubbfritt, kanske ingen nackdel.
Jag föredrar dubbat till E39.

Däremot väntar jag med fasa tills politikerna eventuellt utökar de dubbfria zonerna här på Södermalm. :-( :-( :-(

Idag "bara" förbud Hornsgatan men rykten går om hela Södermalm inom 1-2 år. Vem vet vad miljöfjantarna hittar på?

Det blir rätt jobbigt eftersom jag vill ha dubbdäck till mina skidresor norrut, ska man då ha två uppsättningar vinterdäck, dubbat + odubbat och byta inför sina resor norrut? Det blir helt enkelt vansinnigt.

Risken är väl då att man skiter i dubbdäcken med sämre vinteregenskaper som följd och betydligt större risk för olyckor. :-(
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
esadh: Precis det jag menar med att "Men det är enbart ett test det bygger på, som i alla test skulle säkert andra metoder etc kunna visa på andra resultat. I vilket fall som helst så tycker jag det är intressant"

Mvh Martin
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
@mats_epost: Jo, visst är det sjukt? Ulla Hamilton och tantmaffian hävdar att EU-kraven är så tvingande att man måste genomföra dubbdäcksförbud. Jag tror att vansinnigheterna kommer att gälla hela innerstan inom 10 år tyvärr. Jag tycker att man får se till att ha vissa gator tillåtna för all trafik och sedan köra sopmaskin och vattning (något som de hävdar inte funkar).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.