|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Snart vinter och man ska välja vilken typ av däck till E61 2007. Jag behöver tips och råd från er som kört BMW en stund. Jag vet att BMW är bakhjulsdrivet, men det är ju inte som min gamla Volvo 142 när man kör på vintern. Jag köpte min första BMW i juni i år. Jag har en V70 04 också och på den har jag dubbfria Gislaved Softfrost 3. MEN - Volvon är ju framhjulsdriven. Så frågan är enkel! - Vad ska jag ha? Dubb eller Dubbfritt!!!???? | |
|
Bromsförmågan är viktigare säkerhetsmässigt än framkomlighetsgreppet och det spelar ingen roll om bilen är fram- eller bakhjulsdriven - den bromsar ändå på de fyra hjulen som är i backen. Vill du ha maximal säkerhet och är beredd att offra lite (ljud-)komfort är det tyvärr bara dubbdäck som gäller under vintern! Sedan har dubbdäck vissa nackdelar, t ex att man inte får köra på vissa gator i Stockholm eller i Tyskland... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vi kan inte tala om för dig vad du ska välja. Att välja däck innebär att kompromissa, då inget däck är bäst på allt. Så du får helt enkelt välja vilka egenskaper du prioriterar och sen utgå ifrån dem när du väljer däck. | |
|
Jag beställde vinterdäck till min E61 igår och det blev dubbat. Continental Ice Contact 225/45-18. ___ //Ulf |
|
|
Jag har själv kasat runt på odubbade kontinentala vinterdäck de senaste två vintrarna men nu fick det vara nog så nu är dubbade däck beställda. |
|
|
...och jag kör med Nordiska friktionsdärck av märket Continental och är nöjd med dessa. Som du märker så går åsikterna isär och det är precis som Chris87 skriver. Läs de senaste testerna och ta en funderare. Om du är väldigt osäker så är det dubb du skall ha. Mvh H |
|
| Min kollega köpte dubbfria däck till förra vintern. Det slutade med att han köpte en uppsättning nya dubbdäck och nu kör han slut på vinterdäcken på sommaren. "Det går ju inte att stanna!" var kommentaren. Ofta är det polerad is in till korsningar, just där man gärna vill kunna stanna, och då är dubbdäck bra. Känns som att dubbdäck är viktigast i södra/mellersta Sverige där det ofta är halvt barmark med olika inslag av is och det är just vid dessa tillfällen som olyckor sker. Har man riktigt vinterväglag=riktig snö (lättbedömt förutsägbart underlag) hela tiden är nog dubbfritt ett bra val. | |
|
Har kört dubbfritt i 20 år och har sällan haft problem, man måste ju anpassa hastighet och körsätt till väglaget (ibland låter det som det finns en irritation över att vinterdäcken inte ger möjlighet att köra som man kör på sommaren) - bor i sydvästra Skåne så har inte riktigt samma utmaningar som ni i norr. ---- BMW CS #6212 |
|
| Dubbfritt eller inte handlar mer om indevidens behov, Vad kör man mest på för underlag.... Båda alternativen behövs på våra vägar..Men ja tror iaf att dubb är de mest säkraste helt enkelt... | |
|
Jag valde ett dubbfritt Nokian däck efter många om och men och mycket funderingar, bor i Gbg så det avgjorde till slut! Det här är ett område där man borde bedriva oberoende forskning på så att vi konsumenter får det lite lättare att avgöra! Läser man tidningstester, frågar tillverkare, eller gummigubbar så blir man inte klok på detta val, inte jag i alla fall. |
|
| Jag anser att dubbfritt polerar snön och då blir den svinhal tillslut medans dubben ruggar liksom upp ytan.... Iaf här uppe | |
|
I Linköping har vi många blankispolerade korsningar på vintern. Jag hävdar iofs att detta till stor del beror på att det saltas nåt så kopiöst även vid väderomslag. Nysnön tinar en stund och fryser till blankis istället för att frysa till hård snö ellr knögglig snöis. Båda ger mycket bättre friktipn än blankis... Dubbfria har då inget att hämta, det är svårt att komma iväg och att anpassa hastigheten är ju bara halva åtgärden, man kommer inte ifrån att OM föraren gör en felbedömning (eller nån annan, barn etc) så har man mindre marginal att röra sig med. Visserligen, att många inte borde ha körkort förvärrar ju problemet. Finns många som tokgasar och lägger in tvåan på ICA Maxis parkering så att ena hjulet spinner ordentligt, men föraren märker inget ocj bilen rör sig i normal fart. Kanske inte konstigt då att isen poleras lite här och där. :) |
|
|
I Linköping har vi många blankispolerade korsningar på vintern. Jag hävdar iofs att detta till stor del beror på att det saltas nåt så kopiöst även vid väderomslag. Nysnön tinar en stund och fryser till blankis istället för att frysa till hård snö ellr knögglig snöis. Båda ger mycket bättre friktipn än blankis... Dubbfria har då inget att hämta, det är svårt att komma iväg och att anpassa hastigheten är ju bara halva åtgärden, man kommer inte ifrån att OM föraren gör en felbedömning (eller nån annan, barn etc) så har man mindre marginal att röra sig med. Visserligen, att många inte borde ha körkort förvärrar ju problemet. Finns många som tokgasar och lägger in tvåan på ICA Maxis parkering så att ena hjulet spinner ordentligt, men föraren märker inget ocj bilen rör sig i normal fart. Kanske inte konstigt då att isen poleras lite här och där. :) |
|
| Skåne : friktionsdäck . Övriga sverige : dubbdäck | |
|
Skåne: Mycket is=dubbdäck Övriga Sverige: Snö/is=dubbdäck Länk Om både de med dubbdäck och dubblösa däck anpassar farten stannar de med dubbdäck före. Varje gång. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag kör med dubbat och en X3. Hade en E91 med bra Michelin friktionsdäck och blev fast på parkeringen en gång, 3 dm blötsnö på halt underlag, och började med tiden undvika bbranta ackar där man ev. måste stanna och annat som jag aldrig tänkt på förut. För mig är det dubb som gäller pga de två riktiga vintrarna här i Stockholm. Kommer från Luleå så jag har kört mycket i vinterföre. Friktion funkar riktigt bra i fördelaktiga fören men dubbat är strået vassare på allt utom barmark - enligt mig. Visst känns det lite knasigt att köra dubbat när man vet att det kan vara bart hela vintern men säkerheten går först. Jag trodde inte att bakhjulsdrivet kunde vara så markant mycket sämre än tom min gamla Peugeot 307 från 2002 vad gäller att ta sig loss och runt i snigelfart i mycket snö. Det hjälpte ju inte att E91 är hyfsat låg så det packar under och man bara kasar med framändan. Snackade med en kollega som har en 520d från 2010 och han hade också fastnat på uppfarten i vintras - pinsamt dåligt (han är från Umeå och 50 år gammal så det går inte att klaga på att han inte skulle kunna köra bil). |
|
|
Bakhjulsdrivet är inte markant mycket sämre, däremot har de flesta BMW som du säger låg markfrigång vilket gör att bilen lägger underredet på snön sen kan man stå där och gasa med fram eller bakhjul, spelar ingen roll vilket. Din gamla Peugeut från 2002 har katastrofalt usel viktfördelning, rejält framtung. Det är en fördel för att undvika att köra fast men en nackdel i alla andra situationer i hastighet över 10km/h. |
|
|
Jo, Peugeoten var ingen bra bil kvalitetsmässigt (aldrig mer franskt! allt gick sönder hela tiden = dyrt) men som bil till och från jobbet fanns det faktiskt inget att anmärka på. Inte en bil man kör bana med direkt :) Verkar vara 61% fram och 39% bak vilket ju låter sisådär men inget som märktes vid vanlig Liiite inspirerad körning. |
|
|
Och ja, jag menar främst situationer <10 km/h. När man står där i en hal brant backe, inplogad av plogbilen eller när det ramlat ner 40 cm nysnö uppe i Skellefteå och plogen inte hunnit med alla vägar på vischan. Jag går inte riktigt på det där med att så länge det är 50/50 så är bakhjulsdrivet same same som framhjulsdrivet. Det är inte min erfarenhet och jag har kört många olika bilar i snö och vinterföre genom åren. Är gubbtjyv på 40 år fyllda. Kom på en annan idiotisk situation jag hamnade i med E91:an. Det regnade på en gata mitt i Stockholm så det blev precis som spolad blankis. Gatan lutade väldigt svagt uppåt och till höger. Antispinn funkade såklart inte alls, inget hjul ville dra, och det var på nöd jag kom iväg på 3:an med slir på kopplingen och svag gas. Jag vet att varken Pegan eller sambons Opel Astra hade haft så jobbigt där. Jag vet att det är väldigt känsligt ämne och att man inte vill tro eller tycka att en ny bil för 400-500' är det minsta dålig på något, dvs. att det är skit bakom spakarna. Skrev i någon 1-seriertråd förra året och det märks att det är superkänsligt när man lagt ut flera hundra tusen på kärran :) |
|
|
Aha. Hm, är det 207 som har 68% fram då.. Nån är det. :) Prova att rycka ur säkringen till abs/antisladdsystemet så är det lätt att få otrevliga sladdar om man går in i en kurva lite fort och släpper gasen. Så gör inte BMWn. |
|
|
Nä, bakhjulsdrivet är ju ruskigt roligt på vintern bara man kommer iväg OK och sällan blir det några större överraskningar vid ev. släpp. Nu med fyrhjusdrivet och dubb är det ju tvärtom, nu vill jag ha massor med snö jämt. Kan väl inte blir 3:e vintern på raken med mycket snö här i Sthlm? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.