|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Auto, touring samt en massa annan utrustning som tyngre gör sig 528 bättre. peol78: tios försök provkör båda varianterna, samt manuell och automat. Då kan du få en nyanserad bild på vad du skulle trivas med bäst. Sätt en budget och sedan: ut och leta ny bil, en av livets roligare uppgifter:) Mvh Asken |
|
| Att automaten försämrar prestandan ordenligt i 523 visste jag, men blir det verkligen så stor skillnad om man jämför en touring och en sedan? | |
|
Touringen väger ca 300kg mer än sedanen vad jag vet. Det är 10-15% mer än motsvarande sedanbil. dvs en hel del mer. Asken |
|
|
Eftersom att det låter som att det inte skiljer så mycket i bränsleförbrukning och försäkring så lutar det nog åt att jag satsar på en 528. Men som DanneZeta sa, "tillfället, priset och den aktuella bilens kondition" kommer att vara avgörande. |
|
|
Jag är helnöjd med min 528i steptronic. Landsväg i 90 km/h dricker den 0,64 l/m. Blandat 1.04 Det är kanon bra! |
|
|
Skillnaden mellen sedan och touring är inte 300 kg, Asken. Kollade 525i. Tomvikt sedan 1575 kg mot touringen 1680 kg= 105 kg För en 530i är skillnaden 115 kg:1605 kg mot 1720 kg Dessutom tycker jag dagens automater är utmärkta saker. Lite effektförlust, ja, men komforten kompenserar med råge. Köp aut!! Folk stirrar sig blinda på hk. Det som sätter fart på kilona är främst vridmomentet. Och då känns 2,8:s 285Nm mycket trevligare än 2,5:s 245Nm. Slutligen: köp en fin bil med rätt utrustning. 528i brukar vara mer godis i. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Provat bägge.523 bra 528 bättre.0,04dl mera bränsle per hkr=ingeting, skönare bottenvrid, 23 hkr är ju några stycken så visst märks dom. Men 523 är ju hyfsade priser på,men lägg gärna till de pengar som en 528 kostar mera du ångrar dig inte. MVH Hasso |
|
Jag har tidigare haft både 523i,528iA,528iAT och nu 528iT. Tycker att det inte är nån större skillnad mellan 528i Touring och 523i sedan rent prestandamässigt. Automaterna passar mig inte alls. Tycker att det saknas 50hk för det. ;) Varför inte köpa en 520i och spara 30-40' om nu prestanda inte är så viktiga? Väl uppe i fart så är den lika tyst och bekväm som dom motorstarkare alternativen. Mvh Marin |
|
magmo |
Fördelar & nackdelar Aut vs Manuell låda på 528:an. Vid användande av farthållare så är manuellådan överlägsen, jag menar att den inte ligger och växlar oroligt som automaten gör om det blir lite uppför/backar eller liknande. Dessutom är varvtalet betydande lägre på en automat (ca 3500 i 200 km/h) diffar ca 500 - 600 rpm vid samma varv. Detta är mycket betydande faktor i motorvägsfart (Ljudnivån). Dvs att jag saknar en sjätte växel på den manuella lådan, enbart för att spara bensin och buller. Tackar för mig Magmo maniac |
J.B |
Har själv en 523-96a , har hafft den sen års skiftet , jag är då väldigt nöjd med den än så länge,det där med snigel eller racer, ja , den är ju inte en racer , men efekten räcker till ,allt är ju relativt, men mer vill ju ha mer och fan villa ha fler brukar det ju vara, skall man ha en bil av märket BMW som är racer så skall man väll ha en M , resten av BMW tycker jag kan klassas som komfort bilar med bra prestanda. Var ner till Stockhol i sommras här och snittade på 0,81 l/milen , så det kan man ju inte klaga på då hastigheten pendlade mellan 90-130 , bilen är ju rätt stor ändå och väger några kilon , betalar 4677 kr per år i helförsäkring på Länsförsäkringar här i Sundsvall. Så det avgörande i valet ligger väll hos dig själv i slutändan , provkör och jämför ,så har du en egen upp fattning också ,så känner du ju om det är så stor skillnad mellan 523 o 528 och vilken du fastnar för , skrev i ett annat innläg här som diskuterats lite *s* om vrid , det är väll kanske det som är nackdelen för mig tycker jag , skulle gärna velat hafft maxvridet på ett lägra varvtal än 3900 då man drar släpvagn , där kanske 528 är bättre ? , den har väll bättre vrid , men max vridet ligger kanske vid lika högt vartal på den , jag vet inte då jag alldrig har provat. I övrigt är det en kanon bil tycker jag J.B |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.