|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag funderar på att köpa en 96-98 523 eller 528 och undrar ifall det skiljer mkt mellar dessa två motorer i prestanda (vet antalet hästar) och försäkrings kostnader. Jag behöver inte ha någon "racerbil" men vill absolut inte ha någon lam snigel heller :-). Den ska bara vara hyffsat rapp. | |
|
Det är ju olika hur gemene man bedömmer om en bil är en "lam snigel" eller inte. 528'an är 1 sek snabbare än vad 523'an är 0-100 km/h baserat på manuell växellåda och sedanmodellen (det ger en liten fingervisning). Drifts- och försäkringskostnaderna mellan dessa bilar är så vitt jag vet liten. När det gäller försäkring så är tipset som alltid: Ring runt ordentligt och jämför! Skillnaden i bensinförbrukning är också liten, närmast obefintlig med tanke på att du får en klart piggare motor (528'an drar 0,02l/mil mer - blandad körning). Mitt tips är: Köp en 528! Här är lite intressanta artiklar/testkörningar gällande 523 och 528 utförda av AMS: Länk Länk Länk Länk roadZter |
|
|
Jag ska göra det !! Tackar ! |
|
|
Hej jag hade samma tankar som du när jag skulle köpa en e39 kollade skillnader mellan 528-523 Och tyckte att 523 var ett bättre allternativ. Kolla vad som passar just dig. |
|
|
James: Vad var det som fick dig att välja 523 före 528? roadZter |
|
|
Skillnade var inte stor motormässigt + så var den billigare ekonomiskt.För min del. |
|
|
Man väljer väl inte en 523 framför en 528. Det skulle vara om 523 är väsentligt billigare. Oftast skiljer det inte mycket! |
|
|
Min 523 fick jag betala 165000kr för. Kunde köpa 528 för 145" Min 523 har gått 10000mil -SV-såld .skicket som ny. fullutrstad förutom Tv/navi. 18tum polaerade BBS fälgar.MM Den slog mig helt enkelt i smaken. Så mycket billigare är inte 523-gemfört med 528. |
|
|
Någonstans måste man ju dra gränsen. Väljer man en 520 före en 523? Väljer man en 535 före en 540? Och så vidare... Det är nog så att tillfället, priset och den aktuella bilens kondition spelar en stor roll när man tittar på begagnade bilar i syfte att köpa. Det viktigaste är att det känns rätt och att bilköparen är nöjd efter köpet. roadZter |
|
|
Motorn ger mer än utlovade 170hk i 523i enl. ett test jag läste i Teknikens Värld för några år sedan. 169hk på drivhjulen blev resultatet då. Vilket i motorn bör vara i närheten 185hk.528i ska ha 193hk dvs skillnaden i hk modellerna emellan är inte det man tror.. OM nu inte BMW tagit i för lite på 528:an oxå förstås. Min teori om detta är att BMW inte "lyckades" få ned effekten speciellt mycket från E34:ans 525i när man förbättrade segdragningen i E39 523i.Man sänkte oxå priset till E39:an vilket kanske skulle "störa" dem som nyss köpt en 525i E34 för dyrare peng om inte dem såg att 523i hade mindre effekt på papperet...(egen teori som sagt). Motorerna är ju lika stora i 525 E34 och i 523i E39 (2,5l). Vridet är väl ett skäl att välja 528i E39 som bör/är bättre än 523i E39/525i E34. Mvh Janne. |
|
| jag håller med dig DanneZETA | |
|
Varför en 523 framför en 528, Bensinförbrukning ingen skillnad, tom lägre i en 528 om du drar husvagn åker fullpackad. Försäkringen genom mitt bolag skillde 200 kr/år till 523ans fördel. Skillnaden på motorn känns då jag ofta också kör en 523a särskilt på låga varv och att slippa växla ner till 528ans fördel. Priset är inte någon större skillnad begangnat. Stor du och tvekar mellan två snygga bilar av vardera köp en 528. Skillnaden känns. |
|
|
Ville bara tillägga att varken 523 eller 528 är något särkilt snabba bilar, fundrar du på det skulle jag satsa på en 540 eller värre men då hamnar du i en annan prisnivå. |
|
|
bmwkungen>>precis det skrev jag att du får ett bättre vrid i 528:an o att du inte då behöver växla så ofta.. Men vid fullgasacceleration så är inte skillnaden himmelsvid iom ringa toppeffektsskillnad mellan dessa två kombatanter... Mvh Janne. |
|
|
Står du still och drar fullt hela registret genom växlarna är det skillnad, du får tänka på att det skiljer 1 sekund till 100 och det känns. 523an är en bra motor men är i det minsta laget för denna kaross, 528an bär upp karossen mycket bättre. |
|
|
bmwkungen: "Peol78" skriver ju själv att han inte är ute efter någon racerbil, utan bara vara hyffsat rapp. Huruvida en 523 eller 528 är rapp eller ej är nog upp till var och en att avgöra så det är bara att rekommendera "Peol78" att provköra några exemplar. Vissa tycker ju att själva 528-emblemet bak gör hela skillnaden mot ett 523-emblem! ;) (själv kör jag utan emblem, hehe). När det gäller prisskillnad så ligger den på ca 10-15% (528 dyrare naturligtvis). Om det är försvarbart eller ej är också upp till den enskilde/spekulanten att avgöra. Alla har vi olika förväntningar, användningsområden och förutsättningar. I vilket fall som helst så blir säkert "Peol78" en nöjd vilken BMW han än köper eftersom 95% av 5-serieägarna är nöjda enligt Motormännens årliga undersökning... =) roadZter |
|
|
Att BMW skriver att skillnaden i acc upp till hundra är en sekund rimmar dåligt med effektskillnaden som inte är speciellt stor som sagt. En halv sekund låter mera rimligt som även jag såg Auto Motor och Sport kom fram till i ett test.. Visserligen är det lättare att få iväg 528 iom högre vrid men en sekund snabbare upp till den magiska hundrakilometersgränsen tror jag inte mycket på.. Mvh Janne. |
|
|
Peol 78 frågade om det finns någon skillnad på prestanda mellan bilarna. Om man säger så här. Får han en 528 för liknande pengar i samma skick finns det inget att tveka på. Enligt min mening finns set inget som heter att 523 är bättre än 528. Som sagt, den som köper får själv avgöra men skillnad på prestanda är det. Ingen av bilarna är någon racerbil och gämför man med en 540 är det så klart en helt annan prestanda skillnad. Tack för mig och hoppas du hittar en bra bil Peol 78 |
|
|
Jag åkte en 523 Touring steptronic några hundra mil i Tyskland för ett par år sedan. Gillar verkligen den modellen, men nog kändes 2,5 liters motorn lite trött, i alla fall ihop med automat. Inget riktigt klipp, lite tunn helt enkelt. I hög fart på tyska motorvägar rent slö. Vi åkte mellan Frankfurt och Nurburgring, och lyckades knappt pressa upp den i över 200 km/h. Jag hade lätt valt en 528 eller ännu hellre än 540. Prisskillnaden är inte så stor heller. Men få man ett riktig kanonpris på en 523 och om man dessutom endast kör lungt skall man nog inte klaga. |
|
|
bmwkungen>>ta det bara lungt din bil är bra ;) och jag menar oxå att som alltid i begagnat köp så är det det enskilda exet såklart som skall avgöra ett eventuellt köp..Och jag har inte sagt/skrivit att 523i är en bättre bil än 528i..eller hur? Men någon lam snigel får Peol78 inte om han väljer en 523 iaf :) Mvh Janne. |
|
|
J.L>>Ok,börjar vi snacka automat o tung touring + kombinationen Autobahn så är nog allt slött om man inte som vissa här på forumet:) har konverterat vagnarna till veritabla monstermaskiner :)) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.