|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
USA är ju en rätt stor marknad.. dom säljer nog mycket av allt där. Dessutom är ju manuell rent av exklusivt i USA. Vet inte hur det är i Tyskland men i Sverige gör Svensson manuella bilar, dom kör oftast inte motorstarka BMW heller. Jag har kört automat sen jag fick körkort, har haft manuella parallellt men jag längtar tillbaka till automaten hela tiden :) Jag orkar knappt hålla gas själv längre, ska skaffa chaufför :D |
|
|
Nu är ju en e65 inte ett under av KÖRmaskin :-) Man ÅKER brutalt bekvämt i dom och man önskar man fick sitta och jäsa i baksätet och bli transporterad till slutmålet. Men nån direkt körglädje, likt den i min manuella cab, finns inte att få i en modern bil med allt elektroniskt kraffs. Det är lite trist att utvecklingen ser ut som den gör men det är väl bara att gilla läget och ha en modern bil för dagligt bruk och kökörning då man ändå är uttråkad o till max och sen ha en riktigt kul bil när man vill leva upp. Jag kommer inte att byta bort min manuellt växlade hobbybil i första taget. Niklas Fransosen |
|
| När jag tog körkort för några år sedan så ville jag absolut ha manuell och tyckte att automat var för latmaskar. Hade också fått för mig att automatlådor växlade långsamt. Det sista var dock baserat på en provkörning av Volvo C30 T5 automat, som väl inte har marknadens bästa automat direkt. Men efter att ha kört manuell 118d till jobbet i 3 år så tröttnade jag till slut. Visst är det en speciell känsla att växla manuellt när man kör på kurviga landsvägar och känna att man har full kontroll på bilen. Men på 50 och 30 väg med rätt mycket köer så är det bara en pina att rycka i en spak och joxa med en koppling. Därför har jag nu bytt till en automatbil (DSG) och är jättenöjd! | |
|
Har man bott i en storstad några år är man väldigt glad för automatväxlade bilar. Det är en pina då att sitta och konstant rycka i en växelspak. |
|
|
spider mfl: Så är det naturligtvis, jag minns en gång i somras låg med B7:an (tung Sachs 765-koppling och lite orolig tomgång) i kö från någonstans före Järva krog hela vägen utmed Essingeleden förbi Fredhällstunneln där det började släppa, sträckan tog en dryg timme. Där kan jag ju lätt säga att det varit skönt med automat. Förlåt om jag märker ord, men inte rycker ni väl i spakarna och joxar med kopplingen? För upplever ni det så är det solklart varför ni hellre kör automat. Båda lådorna har förstås sin plats men jag tycker bara att det är tråkigt att automaten breder ut sig hos BMW som av tradition brukar ha så sköna, ibland snudd på sensuella lådor. mvh Fredrik |
|
|
Kan bara hålla med Fredrik, Känslan i en BMW manuell låda när nästa växel perfekt klickar i läge, det perfekt avvägda motståndet i länkaget är så unikt för BMW att det är synd att det är på väg ut. Finns ingen som helst känsla att flytta en "växelväljare" till läge D för att sen inte göra mer än att trampa lite slött på gasen och transporteras iväg... Men det är bekvämt i köer, inget snack om saken. Niklas Fransosen |
|
|
"Förlåt om jag märker ord, men inte rycker ni väl i spakarna och joxar med kopplingen? För upplever ni det så är det solklart varför ni hellre kör automat." Nej, jag är så snäll mot kopplingen och växelspaken så :-). Men manuell 4 cyl diesel i stadstrafik är helt enkelt inge kul. Dåligt bottenvrid och hög utväxling gör att man sitter och slirar på kopplingen titt som tätt. Vilket jag benämnde som "joxa". Dessutom så växlar en DSG snabbare och ryckfriare än vad jag klarar av så jag överlåter hellre växlandet till den. |
|
|
bmw newbie: :-) |
|
|
"Finns ingen som helst känsla att flytta en "växelväljare" till läge D för att sen inte göra mer än att trampa lite slött på gasen och transporteras iväg..." Peta i D och glida iväg omärkbart är en fröjd! :) |
|
|
För att inte tala om att det blir mycket mer tid över till att KÖRA bilen. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
"För att inte tala om att det blir mycket mer tid över till att KÖRA bilen. :-)" Precis min åsikt. För kör gör man väl ändå med ratten, gasen och bromsen. Inte med växelspaken :-). |
|
BCR |
Zuffenhausen: Jo, det var nog 245 hk motorn jag tänkte på. Kan bli riktigt kul i 1-serien. Jag håller givetvis ögonen på VAG också, de har ju nyligen bildat Volkswagen R Gmbh och det ryktas om flera versioner av små kul bilar... /Håkan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.